No sitten tuli eteen talvirengaskausi; Nokian Hakkapeliitat nyt alle, renkaat rengashotelliin, kevääksi Michelinin kesärenkaat; koko potti 1000€. Jokainen miettiköön sopimuksen edullisuutta.
Joka tapauksessa mielestäni tein aika edullisen kaupan.
Sopivan mansellismielinen blogialusta
No sitten tuli eteen talvirengaskausi; Nokian Hakkapeliitat nyt alle, renkaat rengashotelliin, kevääksi Michelinin kesärenkaat; koko potti 1000€. Jokainen miettiköön sopimuksen edullisuutta.
Joka tapauksessa mielestäni tein aika edullisen kaupan.
En osaa oikein muuta sanoa, kuin että ”oho”. Kalliinpuoleiselta kuulostaa, minä aion tulevan talven elää ilman rengaskuluja.
Se kun vaan on niin, että talvirenkaat vaihtokuntoisia kuin myöskin ensi kesän kesärenkaat.
Juu en huomannut niitä kesärenkaita, sitten halpeni kovasti.
Mikä koko oli renkaissa..?
+ katso onko Nokian renkaissa EU merkintä… on vissi ero jos on venäläiset valmisteet…
No, tietenkin CE-merkityt ja Suomessa valmistetut. Jotainhan näistäkin asioista ymmärrän.
Juu, noita ryssän Nokioita saa halvalla rajan takaa, eräs tuttava kävi hakemassa viime syksynä 16″ Nokiat (made in Russia) allelaittoineen 250€ /sarja (siitä kun vähentää työn pois ja tasapainoitukset niin ei niille paljon hintaa jää) merkkiliikkeestä.
”Hotellista” tuli tekstari varata aika. Menee marraskuun puolelle nenän mukaan panna nastat alle.
Siellä Porvoon maalla oli maasturin alla monitoimirenkaat kesät talvet.
No, olihan Mersussanikin samat renkaat vuosia. Edessä originaalit ja perässä pinnoitetut.
Niillä mentiin ongelmitta.
Sen verran on näitä poliiseja kytiksessä jos pistää liian aikaisin nastarenkaat etten uskalla itse. Jätän auton kotio jos on huono päivä.
En todellakaan halua maksaa useiden satasten sakkoja siitä että nastarenkaat ovat alla liian aikaisin.
Nastarenkaiden käyttö talvirengaspakon ulkopuolella on sallittu sään niin vaatiessa.
En omista autoa, enkä ostaisi vaikka voittaisin lotossa, vaan silloin kulkisin taksin takapenkillä.
Rengashotellia en ymmärrä jos on tilaa säilyttää – paitsi jos ei itse vaihtotyötä tee. Kyllä maaseudulla asuminen on kallista sillä autotta ei siellä pärjää.
Juu, rengashotellit on hyvä keino rahastaa laiskoja jotka ei kehtaa itse talliinsa tai varastoon pyöriän nostella (eri asia on tietenkin liikuntarajoitteiset mutta silloinkin kannattaa jo miettiä koko autolla ajoa ja mennä taksilla), vähän sama kuin talvitakkinarikka olisi olemassa, en pistä euroakaan minnekään ”rengashotelliin”… helposti rahastettavaa sakkia, semmottii…
Epäiletkös Marko, etten osaa laskea autonkäyttökuluja (renkaatkin kuuluvat samaan). Laskelmani perustuvat €/km. Liki kolmen vuosikymmenen yrittäjätaival on kyllä opettanut.
Kahdet renkaat tonnilla on kohtuullinen hinta laaturenkaista.
Joka tapauksessa hinta jakautuu keskivertosuomalaisella vähintään 4 vuoden ajaksi eli n. 20€ per kuukausi.
Kyllä rahaa menee paljon turhempaankin ja paljon enemmän.
Eihän tuolla hinnalla saa kuin 6 nyssematkaakaan…
Maaseudulla on kohtuullisen helppo säästää rengashotellit ja työt. En oikein osaa enää arvioida niiden hintaa, mutta oliskohan yhteensä joku 150€.
Tuo kauppahan oli ns kokonaisuus. Ensin laski myyjä kahden rengaskerran hinnan + allelaittotyöt + rengashotellihinnan = x€. Minä kun en koskaan tingi, nähdessäni summan, kysyin sitten ja milläs hinnalla teemme kaupat? Sain oitis loppusumman ja kaupat tehtiin. Kauppahinta ei ollut sama kuin laskelmassa.
Kevään tullen ei tietenkään mitään rengashotelleja käytetä. Talvirenkaat vaihdan pihassa sitten kun taas niiden aika tulee.
Rengashotelli: pesu, kivet pois, säilytys yhteensä 70 € vaihtoineen. Tasapainotuksesta erillinen maksu.
Vaihdon yhteydessä tarkistavat renkaiden kulutuspinnan, jarrulevyt ja putsaavat rummunkin.
Jos on aluvanteet, kiristys n. 100 km samaan hintaan ilman ajanvarausta. Peltivanteita ei tarvitse kiristää.
Ei ole mitään järkeä touhuta kaupungissa itse. Maalla, jos osaa vähän muutakin kuin pulttien irrotus ok.
Maaseudulla pitää kustaantaa oma elämänsä aika paljon itse.
Toki sen ymmärrän ja maksan, mutta en kyllä mielelläni maksaisi keskustan kävelykatuja ja nyssejen verotukiaisia, kun ne edut tulevat vain kivikeskustan asukkaille ja kulut tänne maalle.
Lahdessa on tietääkseni Suomen isoista kaupungeista kuluttajalle kallein paikallislinja-autoliikenne. : 3,40 euroa/suunta. Tai jos menee Hollolan puolelle, niin 3,90 euroa/suunta. Näin siksi koska Lahden kaupunki ei tietääkseni lainkaan tue bussiliikennettä.
Maaseutuasuminen oli todella kallista ainakin meille Porvoon Kulloossa. Iso asunto, öljy-sähkölämmitys huolimatta kakluuneista. Poltin huollosta huolimatta pari kertaa vuodessa kaput, jolloin lämpö hyppäsi sähkölle. Valaistus pihoineen ja ympäristöineen, konekulut, onneksi oli kasteluun kaivo ja vanha Mako-pumppu painesäiliöineen. Talon huolto, liikennöinti ym..
Nyt asuminen Pyynikin kulmilla on edullista herkkua kaikkinensa.
Maksaahan se asuminen täällä syrjäseudulla mutta kokemuksesta sanon; kun muutin Helsingistä tänne, elintaso laski, elämisen taso taas nousi huomattavasti.
Ei ole ensinkään ikävä Helsinkiin, ei edes tuonne parinkymmenen kilometrin päähän, Forssaan asumaan rivarissa tai kerrostalobunkkerissa, ei edes tuonne Tammelan keskustaajamaan.
Meillä on täällä kotipihassa teatterit, jos konsertitkin, ihan livenä.
Asuinkuluja minimoimme omatoimisuudella, ei matkustella; mitä nyt tuonne sienimetsään, tai asioimaan kylälle.
Ostokset saa helposti netistä, ne vähätkin, kaukokaipuuta näillä vuosilla ei enää ole.
Voi sitä ajatella niinkin, että asuu korkealla, hyvät avarat maisemat järvelle ja puistoon, luonto heti kun oven avaa. Kauppa kivijalassa. Bussit lähes vieressä. Ikivanha tehdas kunnostettu asunnoiksi ja huonekorkeus 3,6 m.
Automaattiset palo/häkävaroittimet joka huoneessa ml. sprinklerit ja ilmastointi. Upo-uuusi pesutupa koneineen ja kuivaushuoneineen. Autolla suoraan kadulta kännykällä autohalliin. Varastot jne.. Ja kaikki keskustan palvelut kävelymatkan päässä. Tämä on kaukana kivitalobunkkerista.
Tämä hiukan vastineena siihen, mitä Porvoon maalla sai kalliiseen hintaan.
Tottahan Heikki tuo lienee. Toisaalta; me molemmat olemme niin rämettyneitä ja maalaistuneita, että ehdottomasti kaipaamme tätä ”omaa vapautta” toimia kuten haluamme, omassa pihapiirissämme ja se ei todellakaan kovinkaan pieni ole.
Eräänlaista erakoitumista kait lienee tämäkin mutta rakastan sitä.
Kanaparvemme vaeltaa pihassa etsien milloin mitäkin, kylpevät tuossa nytkin aurinkoisella seinustalla.
Vuodenaikojen vaihtelu ”tulee ihan syliin”; syksy ja ruska värikäs, talvi valkoinen (toisin kuin Helsingin ruskean harmaa), kevät muuttolintuineen hiipii pikkuhiljaa, kesä joskus ihan saattaa räjähtää käyntiin. Tätä minä arvostan ja rakastan.
Täällä ei tarvitse lähteä luontoon ja korpeen, se on tässä vieressä.
Kalaa saa järvistä, marjoja metsistä, sieniä ihan pihapiiristä, tätä arvostan.
Helsinki on kokeiltu ja nähty, takaisin ei mennä. Täällä Forssan Tammelan naapurikunnasssa elellään, ainakin vielä mukavasti.
Tuleehan täällä asuminen kalliiksi, kun meidän pitää vielä kuntien keskustatkin elättää. Kiinteistöverot maksetaan, enkä vielä ole keksinyt mitä hyötyä siitä täällä syrjäkylillä on.
Kohta varmaan alkaa ne talviset työt ja teiden auraukset, mutta mukaviahan ne tietysti ovat.