Onpahan sitten tullut kuntoiltua pyöräillen; toisaalta, en oikeastaan pyöräile vaan käyn asioillani mutta pyörällä.
Tämä Pahley kun on aika järeä pyörä (paino 53kg), kokonaan teräsrakenteinen, alumiinia ainoastaan vanteissa. Mutta onhan sillä kantavuuttakin kun sen valmistaja ilmoittaa n 200kg + kuski. Terästä kun on, eipä tarvitse pelätä äkkijarrutuksessa, että tuo etuhaarukka katkeaisi, toisin kun on tapahtunut noissa useissakin ”halpispyörissä”, laatu ja hinta kun korreloivat vahvasti.
No, se tuo Tepin kilpuri painaa tuskin 20% mutta täyttänee kovat laatuvaatimukset, jo todennäköinen hintakin sen sanelee.
Siis asioita on kolmenakin päivänä hoideltu lähes ”kauramoottorilla”, vaikka sähkömoottorikin siinä on. Mitä kovempaa poljet, sitä vähemmän akku kuluu. Lataileminenkin sujuu tuolla kovin parjatulla (näillä sivustoin) aurinkoenergialla.
Katselin eilisiltana, että kilometrejä oli kertynyt kohtalaisesti.
Se tuo Pashleyn kuormatila kun on 80cm x 70 cm, sinne vaan heität nyssäkän ja sitten menoksi, ei tarvitse erityisesti kuormailla.
Kyllä pyöräily on varsin hyvä liikuntamuoto, varsinkin kun miltei pihasta lähtee kv-liikenteen väylä ja aina tuonne Forssaan asti ja sielläkin kaupungilla koko ajan tehdään lisää väyliä. Tammelassa ulotellaan väylästöä jo Portaan kyläänkin asti.
Kyllä se hyötyliikunta on nimenomaan sitä oikeata liikuntaa.
Joku päivä takaperin katselin lehtimainoksessa samantapaista pyörää, olikohan Helkama, vai Pyrkijä nimeltään. Kolmipyöräinen ja sähköistetty sekin ja 80km luvattiin ajomatkaksi. Olikohan Suomessa kasattu, vai laitettu vaan nimi suomeksi.
Ne Helkamat kasataan mahdollisesti ehkä Suomessakin mutta täysin kiinalaisista komponenteista ja varsinkin Pyrkijä on aivan täys susi, Rakenne näissä molemmissa on tosi vaarallinen 3-pyöräisiksi. Olen nimittäin ihan omistajakokemuksia kuullut.
Näistä kahdesta tuo Helkama selkeästi rakenteeltaan parempi muttei tosiaankaan hyvä sekään.
Ei esim 10 ah akulla ja 36 volttisella moottorilla pitkälle kuljeta; tyypillistä Modularboxin ylimainostamista. Ei runsaalla 2000€ voi saada kunnollista sähköpyörää.
Minun pyörässäni on 36V 28 ah akusto ja silläkään ei 80 km toimintasädettä ole.
Joudunpa pikkuisen perumaan; Helkama on pari kuukautta sitten siirtänyt sähköpyörävalmistuksensa Aasiasta Hankoon, aina oppii uutta. Sillähän sitten selviääkin tuon Helkaman hinta.
Nuo komponenttien brändit eivät takaa sitä etteikö kyseessä olisi kiinalainen tuote.
Tuo Pyrkijä kuitenkin on aito kiinalainen ja koottukin Kiinassa.
Vähän kiertotietä esitin eräänlaisesti kysymyksen; minä kun tiedän, että Sinulla on tämmöinen, sanoisinko, kilpuri.
Ei ole aavistustakaan minkä painoisia ovat. Jonkinlainen aavistus, että siinä molemmin puolin kymmentä kiloa; olisiko ajatelmani lähes oikea?
Minä hybridillä ajelen, Focus sen nimi on. Tallissa levottomana jo kuopii sellainen säkkärasarvinen cyclocros Nishiki.
Nyt on Focuksella takana vasta 150 kilometriä, kunhan ahteri vielä vähän siedättyy otan ulos tuon kapealla kivikovalla satulallla varustetun jalkarattaan. Suunnitelmissa mm Lappajärven ympäriajo ja yhdeksän sillan tie Kokkolasta etelään. Mitään yltiöpitkiä etappeja ei ole mielessä.
Katos vaan Matti, Sinullahan on miltei ”raacereita” tallissasi. Melkoiset suunnitelmatkin Sinulla.
Meikälle riittää Raleigh jossa on ohuet renkaat, rullaa melkein itsestään.
Marko; jos tarkoin luit avaukseni; en pyöräile, hyötyliikuntaa tällä pyörälläni saadakseni. Jos siihen Raleightisiisi, huolimatta ohuista renkaista ja itsestään rullaavuudesta, panisit ostoskasseja esim 20 kg; ymmärtäisit mitä tarkoitin … ehkä.
Kuten jo Matti mainitsi; hyötykäyttö ja pelkkä kuntopyöräily ovat kaksi aivan eri asiaa.
Minulla on takana tarakalle laitettavat satulalaukut johon mahtuu hyvin tavaraa. Mökille kun pyöräilee niin saa siinä tavaraa vietyä. Eli tässä on myös hyötykäyttöä.
Tottahan toki mutta todellinen kuormakäyttö lienee hieman erilainen asia kuin pari sivulaukkua.
Myyjätkin ovat täysin eritelleet muista kuormapyörät.
Minulle riittä sivulaukut ja reppu selässä.
Se lienee hyvä se; minulle ei se ihan riitä.
No tuo hiilikuitu ei paina kun murto osan mitä Kalle sanoi mutta mitä siitä ajelen vielä kun se tuntuu mukavalta suosittelen kaikille ja apuvoimia voi huoleti toisien käyttää terv tepivaari
Näin Tepi olen ajatellutkin; saattaa olla, että pääsee alle kymmenen kilon. Kertonetko kuitenkin pyöräsi painon; utelias olen, en tiedä.
Menee alta kymmenen kilon ja pitkälti kaikki osat on muuten hiilikuitua anoastaan keskiön laakerit ja laakeripukit
on terästä
Painoa on pyörällä noin 6 kg terv tepivaari
Jotain tätä pelkäsinkin arvuutellessani mutta on tuo tosi kevyt. Uskomattoman kevyt, mutta kipurihan tuo lienee.
Kyllä se on kevyt hiilikuitua kun on ja aivan täysverinen kilpa kone mulla on kaksi vanhempaa vielä ne painaa paljon vanhempi jopa 9 kg toinen on hiukan kevyempi n 8 kg
Mutta ei noilla kantavuutta ole samoilla lukemilla lainkaan mitä tuolla kuorma juhdallasi on
tuota hiilikuitua saa sitten vielä varoa kolhuilta koska se hyvinkin johtaa vähintään murtumaan jolloin siitä tulee vetelä voi jopa katketa terv tepivaari
Niin, jotain tuommoistakin tulin ajatelleeksi. Hiilikuitu on minulle tuttua joissain välineissä ja juuri tuo pinnan rikkoutuminen on ongelma.
Teräs taas kestää kolhujakin mutta nyt kuitenkin puhutaan aivan eri tarkoitusperiin soveltuvista käyttökohteista.
Esim pyörissä tuo etuhaarukka, kuten varmaan tiedätkin, näennäisesti kevyissä ja halvoissa rakenteissa se on yksinkertaisesti miina.
Muhvirunkoisista polkupyöränrungoista luovuttiin jo 70-luvun alussa juurikin rakenteen keventämisen takia; vaan kuinkas kävi ja alumiinirakenteet vielä pahensivat kestävyysongelmia.
Juuri noin ajoin vuodessa kaksi alumiinia veltoiksi ja eipä niistä saanut enää muuta kun katu maasturin siihen ne vielä sopi muuhun ei
Mutta meno peli valitaan senmukaanmitä sillä tekee ei hinnan eikä kallista fillaria kannata ostaa jos ajaa vaikka 5000 k vuodessa
Moness fillarissa on sellasia etuhaarukoita jotka vaihtaisin heti ja valmistajalle antaisin isot sakot
Hiilikuitu on hyvä sitä vaan ei kannata kolhia terv tepivaari
Paras liikuntamuoto varttuneelle ja kolmipyörällä tasapainokin varmemmalla pohjalla.
Enhän minä oikeastaan siitä tasapainosta; se kuormauskyky. Laitappa tuollaiselle senioripyörälle (3-pyöräinen) 50 kg kuorma. Aika arveluttavaksi menee. Vein tässä juuri vanhoja akkuja kierrätykseen, 50kg paino ylittyi reilusti kun olivat noita lyijyakkuja.