Biopolttoaineet eivät kestä varastointia

On huomattu, että fossiiliset polttoaineet (bensiini, diesel), joihin on lisätty biokomponenttia, eivät kestä pitkäaikaista varastointia. Kun niillä tankattu auto, tai vaikkapa agrekaatti, seisoo pitkän aikaa, niin polttoaine muuttuu sellaiseksi, ettei moottori käynnisty.

Ongelman välttämiseksi Virossa on luvattu, että puolustusvoimat ja Suojeluskunta saavat edelleen käyttää 100% fossiilisia polttoaineita. Niiden ajoneuvojenhan pitää olla aina taisteluvalmiina tankattuina – hyvinkin pitkän aikaa. Ei voida edellyttää, että kun tulee taisteluhälytys, niin sitten ruvettaisiin tankkaamaan.

Seuraavaksi luvattiin pienmoottoreissa (esim. ruohonleikkuri) käyttää 100% fossiilista. Nyt myös vesilaitokset haluavat moottoripumpuissaan käyttää 100% fossiilista, kun niiden pumppujen pitää olla aina käyttövalmiina sähkökatkojen varalta.

Lähde.

Olen itse huomannut saman ilmiön ruohonleikkurin kanssa.

Vanhalla polttoaineella saa keväällä nykiä nykimästä päästyäänkin, mutta tuoreella polttoaineella se lähtee helposti käyntiin.

13 vastausta artikkeliin “Biopolttoaineet eivät kestä varastointia”

  1. Minä olen käyttänyt ympäri vuoden kaikissa bensakäyttöisissa vehkeissä 95E polttoainetta ilman ongelmia. Kaksitahti- polttoaineenkin olen sekoittanut siihen, eikä ensimmäistäkään tiivistettä ole tarvinnut vaihtaa. Käyntiin lähtevät koska tahansa.

  2. Tämä on hyvä huomio Juhanilta. On todellakin paikkansa missä tarvitaan vielä dinosauruksia tankkiin.

    Autoilijalle tämä ei ole ongelma, ellei auto istu kuukausitolkulla. Itse olen ajanut pelkällä biopolttoaineella reilut puoli vuotta. Pisin mitä auto on seisonut lienee viikon päivät, kun olen mökillä.

    1. Ehkä ongelma koskee myös autoilijoita, jos pistää auton talveksi seisomaan ja ajaa vain kesällä.

      Silmiini on välillä sattunut kirjoituksia, joissa on epäilty polttoaineen olleen syyllinen auton ongelmiin.

  3. Tämän ongelman huomasivat bruotsalaiset veneilijä jo lähes vuosikymmen sitten, kun veneiden tankit ja polttoainesysteemin piti joka kevät purkaa ja putsata.
    Virheille se ei ole ongelma, mutta kaikille muille kyllä.
    Ruotsalaiset hakivatkin sitten paljon polttoainetta Virosta, mutta nyt alkaa sekin reitti olla loppu.
    Bensavehkeissä kannattaa ajaa tankki tyhjäksi syksyllä, tankata muutama litra pienkonebensaa ja ajaa systeemi täyteen sitä.
    Dieselin kanssa on enemmän ongelmia, koska kaikki dieselit eivät siedä lamppupetroolia, millä tuon tempun voisi tehdä.
    Vihreä sokeus käy yhteiskunnalle kalliiksi.

    1. Jos oikein hifistelisi, niin esimerkiksi ruohonleikkurin talvivarastoinniksi kannattaisi ottaa sytytystulppa irti ja laittaa tulpanreiästä hieman moottoriöljyä sylinteriin ja pyöritellä moottoria öljyn kanssa, että öljy leviää sylinterin seiniin ja mäntään. Minä en kuitenkaan viitsi hifistellä kun varastoin leikkuria lämpimässä varastossa.

  4. Oletan, että nämä EUn määräyksestä tapahtuvat biopolttoaineiden sekoitukset fossiilisiin polttoaineisiin ovat haitallisia.

    Sen sijaan on mahdollista, että vaikkapa turpeesta voitaisiin valmistaa kunnollista biopolttoainetta, jos niin haluttaisiin. No, hirveät tietysti kieltäisivät sen, jos se olisi hyödyllistä. Muut punaiset tietysti tukisivat hirveitä.

  5. Joo, jos talven seisottaa niin on monta muutakin asiaa jotka pitää huomioida. Tämä myös.

    Pidän aivan ilmiselvänä että perinteistä ”dinosaurusbensaa” tulee saamaan vuosikymmenien päästäkin. Se on vain melko arvokasta, erikoiskäyttöihin, museoautoihin ja sen semmoisiin. Niille käyttäjille vaikutus arkeen on marginaalinen. Jo nyt erikoisempia polttoaineita saa muutamilta asemilta.

    Minä osaan nähdä vain kaksi asiaa arjessani kun ajan biopolttoaineella:
    1. Auto toimii kuten ennenkin, mitä nyt katsastuksessa saan vähän paremmat pisteet.
    2. En tue Venäjää ostaessani bensaa. Tämä jos mikä ilahduttaa.

    1. Itseasiassa fossiilinen bensa olisi halvempaa kuin biobensa, ellei verotuksella sotketa asiaa. Bio on kalliimpaa kuin fossiilinen.

      On kyseenalaista onko bio yhtään puhtaampaa kuin fossiilinen.

  6. Kaikki bio ei tietenkään ole puhtaampaa, mutta moni on, kyllä tästä on onneksi ihan kotimaista faktaa pöydässä.

    Mutta pakkohan sitä on öljyriippuvuudesta päästä eroon muutaman vuosikymmenen sisään, se nyt ei enää ole makuasia. Verotus on hyvä tapa ohjata – ja jos siinä samassa vaihtotaseen alijäämä vähenee, aina parempi.

  7. Meille tulee iso ongelma polttoaineiden varmuusvarastoinnissa, kun polttoaineet eivät varastointia kestä.
    Lienevätkö sitten varmuusvarastoivat puhtaita tisleitä bio-ongelmien sijaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *