Viimeisin Airiston tapahtuma saa karvat pystyyn veneilytaidon vastuullisilta osaajilta.
Nämä ökyveneet ökykuskeineen eivät tunne väistämissääntöjä, ei viittoja lateraalimerkkineen, ei kompassia, merikorttia, eivätkä tiedä missä kuljetaan ja millä nopeudella eivätkä ole kokeneet suurien peräaaltojen vaikutusta muihin veneilijöihin.
Tuon onnettomuuden syyt näyttävät aivan selviltä kuvauksien perusteella. Ökyveneellä on ollut hurja nopeus, ohittanut purjeveneen kyljet yhteen kajahtaen, kuski kännissä tai katsonut kännykästä GPS:ää.
Sama vastuuttomuus on myös maanteillä ja kaupungeissa, joissa holtittomuus kielii järjen valuneen selän ydinkanavaa alas perseeseen.
Noin juuri mutta purjevnettä on moottori käyttöisen väistettävä eipä taida nykyään väistää mitään terv tepivaari
.. kyllä, ja riittävällä etäisyydellä ja nopeudella kaikkialla. Jos purjevene kulkee purjeet alhaalla ja moottorilla, sitä koskee moottoriveneen säännöt.
Eihän nykypäivän veneilijä osaa käyttää yhdensuuntaisviivainta, ei astelevyä harppeineen, siis paikanmääritys pelkän GPS:n varassa. Eksymä ja eranto; lienevät näille ainakin ökykippareille vanhanaikaisia käsitteitä. Marikarttoja kaikissa veneissä ei edes löydy, plotterilla ja GPS:llä ajellaan. Entäs kun tulee veneeseen Black Out- tilanne?
Just noin. Perusasia on tietää silmillään sijainti maamerkein ja merimerkein missä ollaan sekä ilmansuunnat kompassilla kulkusuuntaan nähden. Merimerkit on ehdottomasti tunnettava, miltä puolelta ne ohitetaan. GPS:ää ei tarvita oikeastaan kuin huvin vuoksi. Tutka on taas se, jota tarvitaan, jos esimerkiksi huonot sääolot tai merisumu tai pimeys yllättävät isoilla vesillä tai saaristossa.
Käytännön merenkulun kokonaisuudesta varmaan voitaisiin Kallen kanssa pitää luento.
.
Ökyilyllä on hintansa. Ei riitä vauhti tien päällä että sitä jatkamaan vesille…ei aikaa luonnon kauneudelle.
Hektistä elämää.
Säännöt ovat vesilläkin…pelisilmää.
Ei lisättävää, Juhanin havainto lienee surullisen oikea.
Nyt sitten taas keskustellaan veneenajokortista – hetken – ja sitten se taas jää.
Minusta tiettyä suurempien tai nopeampien veneiden kuskeilta pitää edellyttää tarpeeksi vaativa kipparikoe.
Kyllä !
Tuo tapahtuma näyttäisi tapahtuneen siten, että moottorivene on leikkaavilla kursseilla väistänyt väärin; nimittäin meriteiden sääntöjen mukaan saavuttava alus väistää, ahterin kautta (perän), huolimatta, kulkeeko kumpikaan vaiko molemmat, purjeilla.
Kyseessä näyttäisi olevan moottoriveneen kuljettajan kokemattomuus, puutteellinen ohitussääntöjen tunteminen ja mitä todennäköisemmin tähystyksen laiminlyönti.
Todennäköisesti näinkin tai sillä on ollut autopilotti päällä eikä ole sitä osannut ottaa kiireesti pois päältä. Mitä sillä tekee päiväsaikaan ja ruuhkaisilla väylillä.
Ei se rautamatruusin käyttö siltikään poista tähystysvelvollisuutta ja silkkaa edesvastuuttomuutta olisi edes ajaakkaan niin vilkkaalla väylällä automaattiohjauksella ja vielä nopealla veneellä.
Karuja kuvia. Uutiset kertoivat aikaisemmin, että veneissä ei ollut näkyviä vaurioita ?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006194742.html
Meillä ei ole ollut tarvetta, eikä varaa hankkia muuta kuin paremman puoleinen soutuvene. Se on ihan airoilla varustettu ja toiset pitävät siinä liivejä, varsinkin naiset. Taskulampulla varustettu puhelin on aina mukana, siinä ne varusteet.
Minulla on ollut ”tervahöyry” eli tervattu soutuvene ja, sitten 12 metrinen raskas ”ristelijäksi” luokiteltu keskinopea mahonkipaatti ja monta siltä välitä moottoreina Sea Gull, Wicksrtömmejä, Volvo Penta, Marinoitu Fordsson, eikä yhtään purjevenettä, vaikka olen niitä kavereiden omistamia ruorannut useastikin. Olen ajanut laivaksi luokiteltua ”Salomea” Päijänteellä jne…
En ole suorittanut mitään virallista paperia laivurikursseilta, vaan Kolumbuksen opit kaikesta kantapään kautta niin teoriassa kuin käytännössä.
Yhdellä kaverillani Porvoossa on ruoppausfirma ja hänellä laivat, ruoppaajat, proomut ja huviristeilijät eikä ole yhtään laivurikurssia käynyt, mutta on paras mahdollinen merenkulkija säässä kuin säässä. Pojasta sitten vasta tuli koulutettu laivan perämies.
Ei se, että olet paperilla suorittanut rannikko- tai saaristolaivurin kurssin kerro yhtään mitään, vaan käytännön oppi merellä ja oma opiskelu kantapään kautta.
Ison ja nopean paatin ruoriin ei kukaan osaamaton saa tarttua, sen pitäisi sanoa jo oma järkikin.
Onnettomuuden kaltaista nopeaa suurta huvivenettä sain koeajaa Hesasta Porkkalaan yksin vaimon kanssa. Molemmat osasivat lukea sitä, mitä pitääkin osata. Ja se on vaativaa juuri noissa yli 20 solmun nopeuksissa merikorttien ym. seurantoineen.
Tällaisissa tapauksissa tekoväline tai sen arvo on takavarikoitava valtiolle.
Saattaisi ainakin hieman aiheuttaa ajattelemista kaahareille.
Samaa mieltä !
Nyt on selvinnyt, että moottoripurjevene ajoi koneella, saavuttava moottorivene ajoi hitaamman ahteriin tuhoisin seurauksin. Molempien veneiden tähystyksessä ilmiselviä puutteita ja ilmeisesti veneiden keskinäistä kommunikointia (VHF) ei ollut.