https://www.aamulehti.fi/a/23ec9197-9e80-4460-8983-065b6427e22d?c=1522737894164
”Analyysi: Hallinto-oikeuden professori huomauttaa, että oppaan esittämä salaaminen ei ole lain mukaan mahdollista. Poliisihallituksen uusi ”julkisuuskäsikirja” on sisältönsä perusteella pikemmin salausopas, kirjoittaa Aamulehden rikos- ja oikeustoimittaja Tuomas Rimpiläinen.”
”Viranomaisen pitää siis jokaisessa harkinnanvaraisessa tapauksessa erikseen harkita, aiheutuuko asiakirjan antamisesta haittaa. Haitan aiheutuminen ei siis ole automaatio vaan julkisuus on lähtökohta.
Tässä Poliisihallituksen ”julkisuuskäsikirja” suistuu pahasti metsään.
Opas toistaa rakennetta, jossa luvun alussa todetaan sellaisesta asiasta kuin julkisuusperiaate. Tämän jälkeen julkisuusperiaate perustellaan kumoon erilaisilla poikkeussäännöksillä, jotka esitetään soveltuvan kyseiseen aihepiiriin ehdottomasti salassa pidettävinä tai ainakin käytännössä aina salattavina asioina. Todellisuudessa useasti on kyse vahinkoedellytyslausekkeen alaisista harkinnanvaraisesti salassa pidettävistä asioista tai salassapitosäännöksistä, jotka eivät oikeasti sovellu kyseiseen kohtaan. ”
Joku poliisihallituksessa siis ajaa laittomuutta poliisin toimintaan.
Mikä on tällaisen tarkoitus tai tavoite?
Mielestäni tästä asiasta kuuluisi joko eduskunnan oikeusasiamiehen tai oikeuskanslerin ottaa selvää ilman kanteluakin ja laittaa laittomuuteen yllyttävästä oppaasta vastuulliset tekijät järjestykseen.
Tässä ilmeisesti on kyseinen opaskirjanen.
***
https://www.poliisi.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/intermin/embeds/poliisiwwwstructure/85427_IP1708211_Kasikirja_poliisin_julkisuusasioista_nett.pdf?52d819dc9b5ed788
JULKISUUSLAKIKÄSIKIRJA 2019