https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/teknologia/kittilassa-testataan-sahkoisia-kaivoskoneita
”Kittilässä testataan sähköisiä kaivoskoneita
Ensimmäinen niistä, Boomer E2 Battery -porauslaite, saapui kaivokselle jo huhtikuun lopussa”
https://www.epiroc.com/en-cd/products/drill-rigs/face-drill-rigs/boomer-e2-battery
”The quick-charging battery and possibility to charge when power cable is plugged in, no disturbance in the drift cycle will occur.”
Eli nopeasti ladattavat akut ja mahdollisuus ladata ne, kun kaapeli on kytkettynä, ei aiheuta häiriöitä porausjaksoon.
Eipä akkuja ladata porakoneella, vaan kaapelisähköllä.
Fysiikan lait siis pätevät edelleen.
… eihän noissa linkeissäkään ollut sanaakaan uudesta lataustekniikasta käytännössä mitään uutta.
Ei ollut mitään ihmeellistä uutta.
Uutta lienee se koneeseen asennettu latausyksikkö, joka kykenee lataamaan akut kaapelin kautta fiksusti niin, että se lataa akkuja, kun koneella ei porata.
Ajoakkujahan laitteessa on 280 Ahx700V eli energiaa on lähet 200 kVAh.
Lisäksi laitteessa on 100kW latausmuuntaja, mitä ei normaaleissa sähkökäyttöisissä koneissa ole.
http://www.podshop.se/Epiroc/epiroc/Products/DownloadLowres/?productRef=82546
Ei mitään uutta !
Ei ainakaan tekniikassa.
Se kuitenkin tulee selvästi ilmi, että akkuja ei latailla porakoneilla eikä millään ihmeellisillä keksinnöillä.
Porakoneet ovat tunnettuja hydraulikäyttöisiä, tyyppiä COP 1800-series.
https://www.pirkanblogit.fi/2019/tepimast/kumma-juttu-kaivoskoneissa-se-toimii/comment-page-1/#comments
18.9.2019 23:30
*
Agnico Eagle Finlandilta
http://agnicoeagle.fi/2019/09/04/towards-diesel-free-mining-testing-battery-powered-mining-equipment-at-the-kittila-mine/
Towards diesel-free mining: Testing battery-powered mining equipment at the Kittilä mine
The Kittilä mine is taking part in the Sustainable Intelligent Mining Systems (SIMS) project, under the European Union’s most extensive research and innovation program, Horizon 2020. Partners in the SIMS project include manufacturers of mining equipment and systems, mining companies, and universities.
Our role in the project is to offer a testing environment for three battery-powered mining machines, developed and manufactured by Epiroc. The first of these, a Boomer E2 Battery drill rig arrived at the mine in late April. The other two machines to be tested, a MT42 Battery mine truck and a ST14 Battery scoop tram, arrived at the mine at the end of August. Before starting the test operation, our operation and maintenance personnel receive appropriate training. The test use will continue till December.
“This is an important and an exciting project for us, and we are delighted to have our equipment tested at the Kittilä mine,” said Epiroc project manager Jan Gustaffson at the kickoff meeting for the testing project at the mine, who explained, “Battery-powered mining equipment offers many benefits. In addition to providing safer and more environmentally friendly technology, it helps to create a more pleasant work environment.”
“We naturally expect at least the same level of productivity from the battery-powered machines as from the diesel-powered ones. At this stage, the battery technology still needs proving when it comes to, for instance, battery life. Also, we will need to learn to transport the machines so as to not cause problems with the battery,” says the underground mine’s production manager Jari Kolehmainen. He concludes, “It will be great for the operators to have an opportunity to experience the latest technologies. We hope the test results will be good.”
[ Underground mine’s production manager Jari Kolehmainen.]
Click here to see photos.
https://www.facebook.com/AgnicoEagleFinland/photos/pcb.486802945202142/486273485255088/?type=3&theater
Ei mitään uutta itse työn tuottaman ”liikaenergian” varastoinnista. Mikä oli pointti ?
Pointihan on .
Ei sitä ikiliikkujaa keksittykään…
(otsikko)
… pointti oli se, löytyykö kaivoskoneissa ns. hybridiratkaisua. Otsikko oli irvailua tavan mukaan.
Pointti oli, että millä se akku ladataan, kun ei ole polttomoottoria eikä voinut käyttää kaapelisähköäkään.
Joku väitti, että porakoneen pyörimisliikkeellä, minkä pyörittämisen aikaansaamiseen ei kuitenkaan esittänyt mitään energialähdettä ja koneessa oli olevinaan uutta mullistavaa patentoitavaa tekniikkaa sitä varten.
Todellisuus on kaikkea muuta – kaapelikäyttöinen porauslaite perinteisellä hydraulitekniikalla toimivilla porakoneilla – ja iso akku sekä 100 kW latausmuuntaja akun lataamiseen koneen ollessa porausasemassa kaapeli kytkettynä.
Hybridiratkaisujahan niissä on ollut kaikenlaisia kuten kaapelikäyttöinen laite ja siinä pienehkö polttomoottori siirtymisiä varten.
Jos oikein viimeisen päälle mietitään, mikä se pointti on, se on se, että kaivoksessa kokeillaan täysisähköisiä laitteita ja verrataan miiden käytettävyyttä ja tuottavuutta vastaaviin perinteisiin laitteisiin, jotta voidaan päättää voiko niitä ottaa laajemmaltikin käyttöön.
Juhak kyllä niissä laitteissa on polttomoottori ja kaapeli ei niitä ole poistettu
Js kyllä porakone pyörittää porakankea vaikka on hydraullinen ollut jo reilun kolme vuosikymmentä
Tän enempiä en sano terv tepivaari
Perinteisissä porauslaitteissa on kaapeli ja polttomoottori.
Samoin hydraulinen porakone pyörittää porakankea.
En tietääkseni ole näitä missään kiistänyt tai kieltänyt, joten mihinkähän kommenttiin tässä vastailet…
Minäkin luin jostain tämmöisen kommentin – missähän se mahtoi olla?
”Ne lataa itse itseään porauksen aikana miksi tuota samaa toimintaa voi laittaa myös autoihin”
Sitä 200-400 km kaapelikelaa on aika vaikea asentaa autoihin…
… dorkat ”munansaannoksinenne ” !
Kuvastaa Karjalaisen ”asiallisuutta”, mutta eipä se ole uutta, kun ei pääse pätemään.
Säälittävää mieheltä, joka on suureen ääneen vaatinut asiallisuutta muilta.
Karjalainen ei hiffannut pointtia tuossa aiemmassakaan asiaa käsitelleessä blogissa, eikä näy käsittävän vieläkään.
”Ei mitään uutta itse työn tuottaman ”liikaenergian” varastoinnista. Mikä oli pointti ?”
Kerro minulle dorkalle Karjalainen, mitä tarkoitat tuolla työn tuottamalla liikaenergialla? Siis lähinnä tuo etuliite ”liika” kiinnostaa.
Väännän rautalangasta: autoissa käytetään jarrutuksen aiheuttamaa energiaa lataukseen. Kaivinkoneissa voidaan kuorman laskemisesta aiheuttamaa painovoimaa käyttää latausenergiaksi. Nuo porauslaitteiden tärinät voidaan muuttaa latausenergiaksi jne. Suoristuiko rautalanka yhtään ?
Eiköhän ”hiffaajat” ja ”dorkat” voisi painua kommentoimaan takaisin sinne syrjäisille rannikkoseuduille, mitä tänne Pirkanmaalle suotta tuoda slangisanoja jotka eivät tänne kuulu.
Hiffata? Dorka? Juha U?
Niin arvoisa tapio_KK, käytin kommentissani sen tyylin sanastoa, jota olkaveljesi Karjalainen käytti omassaan.
”juhani karjalainen
20.9.2019 19:29
… dorkat ”munansaannoksinenne ” !”
Noin muuten, niin mikäs rajavartija sinä tapio_KK kuvittelet olevasi, kun jatkuvasti jakelet kirjoituskieltoja toisille blogisteille?
Omat kommenttisi liikkuvat lähinnä solvausten tasolla, joten jos tuollainen on pirkanmaalaista tasoa, niin eipä voi kehua.
Juha Uu, ei minulla ole veljiä. Enkä ole mitään ”kirjoituskieltoja” jaellut, ne vain ovat ihan sinun, Juha Uuu, omassa päässäsi.
Jos noin vituttaa kaikki tämä pirkanmaalaisuus, Juha Uuu, miksi sitten roikut täällä?
Eiköhän olisi paras mennä omiesi pariin, ”hiffaatko”?
Mitä toi muuten tarkoittaa?
Enpä ole toistaiseksi huomannut, että pirkanmaalaisuus olisi mulkkumaista asiatonta räksytystä ja toisten mollaamista.
Se lienee vain pienen piirin ominaisuus…
Nimittelykommentit poistuvat automaattisesti.
Älä tapio kiroile. Se ei kuulu sivistyneeseen keskusteluun.
Ja ei tapio_KK, ei minua pirkanmaalaisuus mitenkään harmita, joten älä laita sanoja minun suuhuni. Vain kaltaisesi öykkäröijät tuovat pahan maun suuhun.
Ja kiitos kyllä, olen omieni parissa, en onneksi teillä arvoisa tapio_KK.
Totta Juha Uuu, pahoittelen yhtä sanaa.
Mutta mitä hemmettiä sinä Juha Uuu kirjoittelet tänne jotakin ”olkaveljistä”?
Häpeä,aikuinen ihminen.
Teiskolainen näyttää alkaneen sensorin…kuten oletettiin, mutta terveisiä kaikille Persublogeissa, nähdään viikon päästä. Moro…
Jo kommentissasi nimittelet, kommentti poistuu ilman varoitusta.
karjalainen/tapio taas vauhdissa, eihän tälläiseen sotkuun kehtaa edes kommentoida 🤣🤣🤣
” Nuo porauslaitteiden tärinät voidaan muuttaa latausenergiaksi jne. Suoristuiko rautalanka yhtään ?”
Ei suoristunut Karjalainen. Tämä koko keskusteluhan lähti siitä, kun Tepi omassa blogissaan väitti, että porauslaite tuottaa tarvitsemansa sähkön ilman ulkopuolista energian syöttöä.
Nuo sinun mainitsemasi ”tärinätkin” täytyy saada ensin aikaan ennen kuin niiden avulla voitaisiin sähköä tuottaa.
Se, että liike-energia voidaan muuntaa sähköenergiaksi on aivan peruskoulun yläasteen fysiikkaa.
” Nuo porauslaitteiden tärinät voidaan muuttaa latausenergiaksi jne. Suoristuiko rautalanka yhtään ?”
Teoriassa voidaan, vaan käytännössä siinä ei ole mitään järkeä.
Se ”tärinä” porakoneessa halutaan saada mahdollisimman tehokkaasti iskuna kiveen – ei ottamaan takaisin talteen jollain prosentin murto-osan hyötysuhteella.
Luuletko minun oleva niin tyhmä, etten tuota ymmärtäisi.
Olen noita energia-asioita tutkinut asiaa tuntevien VTT:n ym. asiantuntijoiden kanssa.
On parempi, että menet kommentteinesi tekemään pienen vesipuron saappaillasi ja panemaan sinne pienen vesimyllyn tuohesta pyörimään.
Jälleen todella ”asiallista” mollaamista ja suurta itsekehua Karjalaiselta, joka vaatii muilta asiallista kommentointia.
Todella säälittävää kumpikin….
Erityisen säälittävää ovat nuo teiskolaisen jostakin itsetunto-ongelmista johtuvat jatkuvat negatiiviset lähestymiskulmat ihan kaikkeen.
Mikä syy on tuollaiseen katkeruuteen. Vesi on liian matalalla Näsijärvessä vai mikä ?
Kukahan tässä alkoi kiukutella ja mollata Karjalainen?
Juha Kauk…..
Sandviikilta on sellanen laite tulossa ja ei ole pitkää aikaa kun eka tulee tallistaan ulos
Näitä Atlaksen kaltaissia laitteita on Sandviikki tehnyt jo reilun kolme vuosikymmentä
Sandviikin lataus voima tulee porakoneen toiminnasta porauksen aikana
Mutta sandviikin laite ei ole vielä aivan valmis ja voimansa se ottaaa akuilta jonka se on itse ladannut terv tepivaari