https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006344434.html
”Espoolaisopettaja teki testin ja laittoi opiskelijat kirjoittamaan muistiinpanot käsin – ”Koenumerot paranivat keskimäärin kaksi numeroa”
Aivotutkija: Käsinkirjoitetut muistiinpanot ovat luovempia.”
Tässä on yksi esimerkki siitä, ettei digipelleily ole tehokasta opetusta.
Kun oppilaat joutuivat kirjoittamaan omat muistii panonsa käsin, he joutuivat myöa lukemaan tekstinsä ja oppimaan.
Jos muistiinpanot näpytellään tietsikalle, ei niitä sieltä edes lueta.
Valitettavasti opetushallituksen digihypettäjät, jotka innolla ajavat massiivisia avokouluja ja lastaavat käytännössä vastuun oppimisesta täysin oppilaiden omalle aktiivisuudelle, eivät tosiasioita ymmärrä.
Aivan totta. Tietokone on vain glorifioitu vasara. Ei vasara tee mitään ellei ole osaavan kirvesmiehen käsissä.
Sitäpaitsi, oppilaiden digitaidot ovat surkeita. Parikymmentä vuotta sitten kouluissa opetettiin tietotekniikkaa, tuli hieman käsitys miten tietokone toimii, pikkuisen pintapuolisesti ohjelmointia, yms. Nyt vain oletetaan että kaikki osataan.
Huono puoli siinä että kännykät ja tabletit ovat niin helppoja on siinä ettei sitten muuta osata tehdäkään kuin klikata nappia ruudulla.
Kouluilla on kyllä hitonmoiset paineet…
Käsin tehty on aivoilla ajateltu ja tehty.
Soittimet taas tottelevat käsin kieliä tai koskettimia. Kun harjoittelet riittävästi ”kädet” tekevät kaiken ajattelematta- kaikki on selkärangassa.
Uruilla mukaan tulevat vielä käsien lisäksi jalat ja, jos joudut kanttoriksi, niin vielä sanat nuoteissa.
Kirjoitettaessa syntyy persoonakohtainen motoriikka, joka tuottaa yksilöllisen käsialan.
Digi tuhoaa aivojen ja fysiikan monipuolisuuden.