Tampereelle tulevat ratikat eivät kitise – vain Hesassa

No, jos vaikka vähän kitisevät, niin eihän se haittaa mitään.

***

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/701220-kirske-ja-kitina-on-kovinta-ikina-ratikkamelu-arsyttaa-helsingissa-rasvaa-ruikkiva

8.9.2018

”Kirske ja kitinä on kovinta ikinä” – Ratikkamelu ärsyttää Helsingissä, rasvaa ruikkiva laite ei riitä

*

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006190416.html

1.8.2019

Olisiko ykkösen raitiovaunun sietämättömälle kirskunnalle tehtävissä jotain?

Raitiovaunun korvia vihlovaa pyörien kirskuntaa kuullaan Käpylässä arkisin aamuviidestä alkaen.

 

 

66 vastausta artikkeliin “Tampereelle tulevat ratikat eivät kitise – vain Hesassa”

  1. Kun asuin Katajanokalla 5.05 ratikka n:o 5 käänsi päätepysäkillään Lutikkalinnan edessä; tiesin, että klo oli 5.05, aika herätä. Eihän se mitenkään häirinnyt ainakaan minua.

  2. Kylllä ne bussitkin melua tuo ja olen minä ne sporan kitinät kuullu terv tepivaari

  3. Kitinä johtunee mutkaisesta reitistä, pyörät hankaavat kiskon reunoihin. Manchesterissa ratikka kulki mutkaista reittiä ja kitisi kaameasti koko ajan. Tampereen ratikka ei kulje mitään mutkaisia katuja vaan on ennemminkin kaupunkijuna, joten tuskin paljon kitisee.

  4. Kuuntelin ratikan kitinää kymmenen vuota aikaisemmassa elämässäni.

    Kitinää syntyy erityisen voimakkaana kaarteessa, jossa vaunu on kallellaan kurvista ulospäin.

  5. Tampereen ratikkalinjat ovat suurimaksi osaksi varsin suoraviivaisia. On siinä pakostakin mutkia – esim. Kalevan Prisman lähellä

  6. Vaikka blokin aiheena oli ratikkojen meluhaitta, niin otettakoon esille Tampereen sähköbussit.

    https://yle.fi/uutiset/3-10505563

    Tampereen sähköbusseista hyviä kokemuksia

    Kuljettajat ja matkustajat ovat kiitelleet bussien hiljaista kulkua, ympäristöystävälisyyttä sekä ajo- ja matkustusmukavuutta. Haasteita on sen sijaan vielä akku- ja latausteknologian kanssa.

    – Testibussien hankinnan jälkeen teknologia on kehittynyt jo paljon eteenpäin. Uudet sähköbussit, joita nyt on saatavilla, ovat jo monilta osin seuraavaa sukupolvea ja entistä useampiin liikennöintikohteisiin sopivia, Pekka Pirhonen kertoo.

    1. Ulospäin sähköbussit meluavat ja pölyttävät samoin muin muutkin nysset.

      Hesan ratikkakiskot ovat pääosin vanhaa kantaa.
      Tampereella kiskoja on eristetty mm. kumilla.
      Ratikan kitinä Heassa on kuin kotona olisi- mukavaa ja kotoista.

      1. Ei se kitinä siitä kiskojen vaimentamisesta katoa, vaan syntyy pyörien hinkkaamisesta kiskoihin kaarteessa.
        Kyllä se kirskuna särkee korvia ja kotoisuus on kaukana.

  7. Kuljettajat ja matkustajat ovat kiitelleet bussien hiljaista kulkua, ympäristöystävälisyyttä sekä ajo- ja matkustusmukavuutta.

      1. Pöljä vaan haistelee marjojaan.
        Tarjolla on tietoa kokemuksista ihmisiltä, jotka ovat matkustaneet Tampereella sähköbussilla. Pöljä uskoo mieluummin päässään pörrääviin ajatuksiin.

  8. On turha vetää juttuja omasta päästään, kun kerran tietoakin tarjolla.

    *
    http://www.kaupunkiliikenne.net/Helsinki/helrv.html

    HKL suunnitteli yhdessä väliosat suunnitelleen Citecin kanssa vaunukonseptin, jossa telit ovat vapaasti kääntyvät ja pyöräkerroissa on kiinteät akselit. Ovien kynnyskorkeus on 350 mm, jolloin vaunun keskikäytävä nousee telien kohdalla luiskien avulla akseleiden päälle. Pyörille järjestyy kääntymätilaa podesterien avulla, eli istuinten alla lattia on keskikäytävää korkeammalla. Podesterit ovat yleinen käytäntö matalalattia¬busseissa ja itse asiassa helpottavat istuutumista. Moottorit ja jarrut sijoitettiin telikehyken ulkopuolelle, koska pyörien välinen tila varataan keskikäytävälle ja telin kääntymisvaraksi. Kaikki telit voivat olla identtisiä ja siten vetäviä ja jarruttavia.

    Aluksi harkittiin rakennetta, jossa vaunusa on 3 osaa siten, että päätyosissa on kaksi teliä ja keskiosa on ilman telejä päätyosien varassa. Tällaisia vaunuja oli hankittu Dresdeniin, mutta muuten rakenne oli harvinainen. Tämän artikkelin kirjoittaja osallistui konseptin ideointiin ja ehdotti päinvastaista ja yleisempää rakennetta, jossa keskivaunun alla on kaksi teliä ja päätyvaunujen

    Moninivelvaunujen tapaan HKL:n konseptin rakenne on myös modulaarinen. Vaunus¬sa on yksi 2-telinen osa, muut osat ovat yksitelisiä. Vaunun voi pidentää 4-osaiseksi kahdentamalla keskiosan tai liittämällä keski- ja päätyosan väliin päätyvaunun tapaisen väliosan. Rakenteen toiminnallinen erikoisuus on, että kaarteen alussa ja lopussa toinen päätyvaunu tekee suoralla raiteen osalla sivuttaisliikkeen, kun keskivaunun on kaarteen pään kohdalla.
    .
    Väliosien valmistuttamisesta saatujen kokemuksien perusteella HKL:ssä harkittiin ratkaisua, jossa vaunu olisi suunnittelutettu itse ja teetetty sitten suunnitelman mukaisia vaunuja. Tällainen hankintamenettely olisi vaatinut kuitenkin mittavasti HKL:n omia resursseja, joten päädyttiin tavanomaiseen hankintakilpailuun, joskin HKL määritteli vaunun tekniset ratkaisut poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti.
    Uusien vaunujen hankinta käynnistyi loppuvuodesta 2008 ja hankintapäätös tehtiin joulukuussa 2010. Tarjouksia pyydettiin joko HKL:n oman konseptin mukaisesta vaunusta tai muunlaisesta vaunusta, jonka myyjä takaa toimivaksi Helsingin nykyisellä rataverkolla. HKL sai tarjouksia sekä oman konseptin mukaisista vaunuista, moninivelvaunuista että yksittäisistä rakenneratkaisuista, kuten Crotram ja Škoda ForCity.

    Tarjouskilpailun voitti kotimainen Transtech HKL:n konseptin mukaisella vaunulla. Tarjotuista vaunuista Transtechin hankintahinta oli keskiluokkaa. Tarjouskilpailu ratkesi kuitenkin elinkaaren aikaisten kokonaiskustannusten perusteella. Vaunun elinkaaren aikaisten ylläpitokulujen varmistamiseksi tarjoukset sisälsivät myös option huoltosopimuksesta.
    Transtech toimittaa ensin kaksi prototyyppivaunua, joita käytetään linjaliikenteessä kahden vuoden ajan. Vaunun suunnittelu käynnistyi alkuvuodesta 2011. Vaunusta tehtiin puumaketti, eli puurakenteinen todellisen kokoinen malli, jolla suunnteltiin sisätilojen yksityiskohtia ja toimivuutta. Vaunun ulottumien varmistamiseksi valmistettiin äärimittojen mukainen koevaunu, jolla ajettiin läpi rataverkon kesäkuussa 2011
    .
    Prototyyppivaunut toimitettiin vuoden 2013 aikana. Sarjavalmistus alkoi 2015. Ensi vaiheessa hankitaan 40 vaunua, joiden pituus on 27 metriä. Ensimmäisen erän hankinta sisältää 40 vaunun lisäksi yhden vaunun varaosina, erän muita varaosia sekä ajosimulaattorin. Sopimukseen sisälyy myös optioita lisähankinnoista, kuten 2-suuntainen pidempi vaunu Raidejokerille.
    .

      1. kurjalainen on kaikentietäjä ja mielensäpahoittaja, semmottii, yllätyitkö, minä en 🤣

    1. Pöljä ei osaa lukea ja ymmärtää puolta sivua tekstiä. Pöljä ei luotata HKL:n selostukseen raitiovaunuhankinnoistaan. Pöljä uskoo mieluummin päässään pörrääviin ajatuksiin

  9. Näin huutelevat ne kaikki, jotka ovat asuneet, eläneet ja kokeneet vain elämänsä parilla paikkakunnalla yhdessä työpaikassa, yhdessä ammatissa yhdellä koulutuksella jne.. ja, vain samoissa ympyröissä, vain kotimaassa, Impivaarassa.

    Minä en, enkä edes kehtaa jatkaa enempää.

  10. Mitä pöljä voisi tietää mtä täällä kirjoittelevat ihmiset ovat kokeneet ja missä eläneet?

  11. Albanuksen pöljä kysymys, joka kuuluu tietämättömien ja ounastellenkin maailmaa näkemättömin pöljien suureen joukkoon. Emäpöljä on se, joka ei osaa ja tiedä mitään muuta kuin wikipedia linkkeineen saati, että olisi itse matkustanut noilla kulkuneuvoilla.

  12. Osaatko pöljä vastata selvään kysymykseen?

    Mitä pöljä voisi tietää mitä täällä kirjoittelevat ihmiset ovat kokeneet ja missä eläneet?
    *
    Luotan mieluummin wkipedian tietoihin pöljän pään juttuihin.

    Oho, että pöljä on oikein matkustanut bussilla, hah ..
    ”.. että olisi itse matkustanut noilla kulkuneuvoilla.”

  13. Helsingin ja tulevan Tampereen ratikan ominaisuuksia on typerää vertailla, kyseessä on kaksi täysin erilaista järjestelmää. Esimerkiksi kitinöihin on jälkimmäisen toteutuksessa varauduttu huomattavasti paremmin.

    1. Tampereen raitiovaunureittien raiteet ovat kuulemma tuontitavaraa – valmistajia on varmasti vähän eu –alueella.

      Pyörät ja kiskot eivät edusta mitään high technics’ä. Kurveissa vaunut painuvat kiskon kaarteen ulkoreunaa vasten. Tampereella kiskoihin kertyy santaa kuten Helsingissä ja Manchesterissa.

      ******
      ”Esimerkiksi kitinöihin on jälkimmäisen toteutuksessa varauduttu huomattavasti paremmin.”

      Edelleen odottaen —
      Tuohan on mielenkiintoinen uutinen. Kiinnostavaa olisi myös saada tietä uutisen lähteen,

      *
      PS.
      Helsinki ratikan mutkat ei nyt niin paljoa kiinnosta esim. Kalevan Prisman mutka kyllä

      1. Prisman mutka on paljonkin loivempi kun Helsinkissä yksikään siksi ne vinkahtelee tosin aika kovaakin ei se tosin Tampereelle kuulu terv tepivaari

  14. ”Esimerkiksi kitinöihin on jälkimmäisen toteutuksessa varauduttu huomattavasti paremmin.”
    Tuohan on mielenkiintoinen uutinen. Kiinnostavaa olisi myös saada tietä uutisen lähteen,

  15. Asia on juuri niin kuten Vogoni asian julki tuo meillä ei ole missää nsellasia kiperiä mutkia kuten Helsinkin sporalla on
    Ja muutekin meille tuleva ratikka on lähes tulkoot aivan eri tuote kun Helsinkin on ei voi verrata mistään kohtaa
    Ja sen verran olen Helsinkin sporalla kulkenut joten eipä ole uusi tuttavuus minulle terv tepivaari

    1. Osasin lukea Vogoni’n asiallisen kirjoituksen. Sinun kirjoituksesi siis on turha.

      Muuten, rautalanka alkaa olla lopussa, joten voisitko välttää kirjoittamasta minun aloittamiin blogeihin?

      1. Kyllä se on niin ettei täällä ole turhia kirjoituksia muilla kun Albaanuksella vääntele katiskanmallia ihan vaan itsellesi terv tepivaari

  16. Voitaisiinko saada vähän logiikkaa kehiin.

    Mitä mutkilla onkaan väliä kun –
    Vogoni : ”Esimerkiksi kitinöihin on jälkimmäisen toteutuksessa varauduttu huomattavasti paremmin.”’

    ”Prisman mutka on paljonkin loivempi kun Helsinkissä yksikään siksi” [ siis yksikään, hah ..]

    Tuo nyt ei mitenkään voi pitää paikkaansa – Helsingissä on varmasti myös loivia mutkia.
    *
    Kuten sanottu rautalanka alkaa loppua.

  17. No mee nyt itseesi ja katso mitä ja ketä nimittelet, mene ostaan rauta lankaa ei se ole kallista
    Ja kun uskaltaa nimitellä muita pitää kestää itseen tullut arvostelu siinä on mittaria
    Johon tuntuu Perussuomalaisten huumori loppuvan
    Olen sen varran ollut Helsinkissä ja sporan kiskojakin on tullut nähtyä ja kyllä niissä on melkoisen kireitä mutkia
    meillä niitäTampereella ole oikeasti lainkaan Ja ne ei siitä miksikään muutu
    terv tepivaari

  18. Olen minäkin asunut Hesassa muutaman vuoden , joten ..

    *
    Täysi asiatonta kirjoitusta töpöltä – et ole tämä blogin aiheena ole töppö , niin kuin itse ehkä luulet.

    Myöskään Perussuomalaiset eivät liity aiheeseen mitenkään.

    Toistan:
    Rautalanka alkaa olla lopussa, joten voisitko välttää kirjoittamasta minun aloittamiin blogeihin?

  19. En ole missään blogissa keskellä vaan kommentoin niitä jotka ei tiedä mistä kirjoittavat tuo nimittely jota käytät
    Se vaan on näin että itse et kestä itsesi tullutta kritiikkiä muille annat nimittelyjä
    No on sulla jutut ei ole lainkaan turha vaan meni osumaan ja upposi multa tulee kommentit jos et sitä kestä se olkoot sun vika
    Osta uutta rautalankaa sitä saa aika huokeella itse olen ollut isommissakin kaupunkeissa kun Helsinkissä mutta kun maailmaa kiersin komennuksilla
    Mutta nyt ei mene nimittely läpi
    Ja totuus on että Helsinkin Spora pitää kovaa kitinää monin paikoin liian jyrkkien lähes 90 asteen mutkien vuoksi
    Ja niitä on aivan ydin keskustassa ja monia
    Asun Tampereella ja kirkon kirjat on aina ollut Tampereella terv tepivaari

    1. Sillä mutkan astemäärällä taas ei ole mitään tekemistä kitinän kanssa.
      Kitinä syntyy, kun pyörien laipat hinkkaavat kiskoihin ja voimakkuus riippuu kitkan suuruudesta.

      1. Juuri näin juhak. – Kirjoitin vastausta ennenkuin ehdin nähdä kommenttiasi.

  20. ”Asun Tampereella ja kirkon kirjat on aina ollut Tampereella terv tepivaari” – sillä nyt ei pas***kaan verta merkitystä blogin aiheessa.
    *
    Poimin tuosta kirjoituksestasi yhden vitsin:
    ”Ja totuus on että Helsinkin Spora pitää kovaa kitinää monin paikoin liian jyrkkien lähes 90 asteen mutkien vuoksi”
    ***
    90 asteen kääntymistä tuskin kukaan raitiotieverkon suunnittelija pystyy välttämään. Oleellista ei ole astemäärä , vaan kaarteen säde. Liian pieni säde aiheuttaa varmasti ongelmia , m.m. kiskojen kulumista.
    ***

    Toistan:
    Rautalanka alkaa olla lopussa, joten voisitko välttää kirjoittamasta minun aloittamiin blogeihin?

    1. No ei spora käänny tuota 90 astetta missään mutta liian kireitä mutkia siellä on
      Voit toistella rauta lankaas mitenkä monta kertaa ei tehoo minulle
      Koska et tiedä Tampereesta ja tulevasta ratikastame mitään terv tepivaari

        1. On vaantosi asiaa että sporalla on Helsinkissä liian kireitä mutkia radassaan ja siitä kirskunta johtuu
          Multa ei tule pehmosia eräidenjuttuja sitä kyllä on
          Kirjoitan kommenttini vaikkaraautalanka sulta loppuiskin se ei ole mun onkelma
          Osta uutta saat katiskan mallin sillä terv tepivaari

          1. ”No ei spora käänny tuota 90 astetta missään.”

            Niin .että sillein. Riittänee, että ainakin itse uskot tuohon väittämääsi.
            *
            Et tainnut vaivautua vilkaisemaan karttaa, vai?

            1. No ei ollut tarve kun tiedän nää uudet melkoisen hyvin toki parempaan mennään muttaon paikkoja jossa ei auta mikään
              Niissä ku maaalue loppuu ja minulta ei tule perättömiä vääittämiä terv tepivaari

              1. Unohdit kommentoida tätä osiota:

                ”No ei spora käänny tuota 90 astetta missään.”
                Niin .että sillein. Riittänee, että ainakin itse uskot tuohon väittämääsi.
                *
                • Muuten, kartasta olisit nähnyt ihmeitä, 90 –asteen kurveja ratikkaverkostossa

  21. Mene nyt hyvä Albanus kerrankin Hesaan ja ota muutama ratikka syyniin: erityisesti ne, jotka kulkevat osittainkin uusia kiskoja mm. Ruskeasuolle, Jätkäsaareen ja Pasilaan. Mutta myös seuraa Stockan kulmalla nelosta ja Mannerheimitiellä kaikkia muita. Hyppää kyytiin. Koko puheenaihe on täysin turha ja jonninjoutava, että on pakko jotenkin sitäkin kommentoida.

    https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/ratikka_openstreet_865x1180_04122017_0.pdf

  22. Ennen Porvoosta Tampereelle muuttoa n. 10 v sitten,olimme muuttamassa ehdottomasti ja vain ratikkareittien ääreen, jossa se kotoinen kitinä ( Ullanlinna, Katajanokka ) kuuluivat Munkkiniemeen, mutta asunto vietiin nokan edestä.

    Nyt iloksemme se tulee tännekin, vaikka kävelyä lähimmälle pysäkille on noin 400 m – kauheeta, kun ei kitise ikkunan alla.

  23. Olen minäkin kuunnellut kymmenen vuotta raitiovaunun kitinään –siihen kyllä tottui.

    Ruotsissa asuin Göteborg – Tukholmaa radan läheisyydessä, etäisyyttä viitisentoista metriä – ei haitannut.

  24. Juna ei ole ratikka – no olipa terävä havainto.

    Reippaasti yli sata kilometriä tunnissa kulkeva juna, joka meni asuntoni lähellä kallioleikkaukseen, synnytti kyllä enemmän meteliä kuin ratikka.

    Uskon, että Tampereen ratikka synnyttää vähemmän kitinää, kun jotkut linjan vieressä asuvat ihmiset.

  25. Helsingin ratikka on rakennettu vuonna miekka ja kivi, ja silloin ei juurikaan ollut tapetilla jonkun taavin kitinä kitinästä. Tampereen ratikkaa rakennetaan nyt, ja huomattavasti lähempänä sen teknisiä speksejä olevia järjestelmiä on eurooppaan viime vuosikymmeninä rakennettu useita ja pohjoismaihinkin muutamia. On yksiselitteisen typerää vetää yhtäläisyyksiä esim. kitinästä Helsingin ja Tampereen ratikoiden välillä, ihan riippumatta siitä kuinka monta kertaa isolla kirkolla on vierailtu tai kuinka pieninumeroisella postinumeroalueella on asusteltu. Tampereen ratikan suunnitteluvaiheet on varsin hyvin dokumentoitu ja netistä helposti löydettävissä, että sieltä voi kaivaa lähteellistä materiaa mm. vaunujen ja radan teknisistä ratkaisuista suhteessa kitinöihin.

  26. Tampereen raitiovaunureittien raiteet ovat kuulemma tuontitavaraa – valmistajia on varmasti vähän eu –alueella.

    Pyörät ja kiskot eivät edusta mitään high technics’ä. Kurveissa vaunut painuvat kiskon kaarteen ulkoreunaa vasten. Tampereella kiskoihin kertyy santaa kuten Helsingissä ja Manchesterissa.
    *
    Transtech’n toimituksista HKL:lle
    http://www.kaupunkiliikenne.net/Helsinki/helrv.html
    Tarjouskilpailun voitti kotimainen Transtech HKL:n konseptin mukaisella vaunulla. Tarjotuista vaunuista Transtechin hankintahinta oli keskiluokkaa. Tarjouskilpailu ratkesi kuitenkin elinkaaren aikaisten kokonaiskustannusten perusteella. Vaunun elinkaaren aikaisten ylläpitokulujen varmistamiseksi tarjoukset sisälsivät myös option huoltosopimuksesta.
    Transtech toimittaa ensin kaksi prototyyppivaunua, joita käytetään linjaliikenteessä kahden vuoden ajan. Vaunun suunnittelu käynnistyi alkuvuodesta 2011. Vaunusta tehtiin puumaketti, eli puurakenteinen todellisen kokoinen malli, jolla suunnteltiin sisätilojen yksityiskohtia ja toimivuutta. Vaunun ulottumien varmistamiseksi valmistettiin äärimittojen mukainen koevaunu, jolla ajettiin läpi rataverkon kesäkuussa 2011
    *
    .
    Prototyyppivaunut toimitettiin vuoden 2013 aikana. Sarjavalmistus alkoi 2015. Ensi vaiheessa hankitaan 40 vaunua, joiden pituus on 27 metriä. Ensimmäisen erän hankinta sisältää 40 vaunun lisäksi yhden vaunun varaosina, erän muita varaosia sekä ajosimulaattorin. Sopimukseen sisälyy myös optioita lisähankinnoista, kuten 2-suuntainen pidempi vaunu Raidejokerille

    ****
    Transtech Oy toimittaa Tampereen vaunut. Sama firma toimittaa parhaillaan vaunuja Helsinkiin.

    https://www.aamulehti.fi/a/23974404
    *’
    Vertailu on kivaa, ei typerää, jos voidaan todeta, että saamme hyviä vaunuja joita ei vielä ole missään käytössä

    1. Meille ei tule samankaltaista ratikkaa kun mitä Helsinkin spora on vaan aivan eri typpinen siitä johtuu ettei se suuria kitinöitä tee terv tepivaari

      1. Mistäs tuon keksit, hatustasi vai?

        Jospa jatkaisit pohdintaa ratikkaverkon 90 – asteisteisten kurvien mahdottomuutta.

        1. Minä en keksi tuollasia ja tuon 90 asteen mutkan sanoin että huomaat kuinka isoja siellä on kurvit radassa
          Otat vaan kaikki asiat liian kirjaimellisesti
          Mitään hatusta vetoja et minultaa saa terv tepivaari

          1. jänkä juttuja ei pidä ottaa kirjaimellisesti eikä mitenkään muutoinkaan.

            ”No ei spora käänny tuota 90 astetta missään.”
            Noin pehmoisia kirjoittavan jutuista ei kenen pidä pahoittaa mieltää – ne vain ärsyttävät

            1. Kun herjana heitän asian joka ei voi toteutua sinä katsot asiaksesi ottaa se tosi asiana
              Omapa on huolesi siinä terv tepivaari

    2. Transtechi toimittaa mutteipa saman näköisiä edes Helsinkin kanssa jotenka tuote meille on ihan eri juttu kun Helsinkiin terv tepivaari

      1. Täysin varmaa on, ettei jänkkä tiedä sen enempää Tampereelle tulevien vaunujen tekniikasta kuin kukaan mukaan Pirkanbloggaaja.

        1. No mulla on vaan n 38 vuodentuntemus metalli työstä ei niinkään vaunuista mutta vetureista sitäkin enemmän jotenka kyllä tiedän paljonkin mm vaunuistakin
          Mutta kun et asioitoista tiedä ei kannattas kirjoitella moisia jokka ei perustu totuuteen missään kohtaa terv tepivaari

        2. Transtechia seuraan paristakin syystä se on metalli yritys ja vanhan kaivoksen tiloissa
          Molemmista kun on työkokemusta melkoisen pitkällä työ saralla 38 vuotta isossa firmassa
          Nyt tietysti tuon ratikan takiakin jotka Tampereelle tulee jotenka kumpi tietää ja kumpi luulee terv tepivaari

          1. Kun firman tuote valikoimiin kuului monia asioita joissa sain olla mukana tekemässä en pelkästään katselijana
            Valikoima oli vesi turpiinit veturit kallion poraus laitteet paperi koneet hierrepuolen laitteet Jonkin verran Asea atomin alihanintoja kaivokselle porauslaitteet niin maanpäälle kun allekkin lastareita dumppereita aseita tykkejä kranaatin heittimiä
            Plus monia muita laite kokonaisuuksia
            Niin firman nimi oli sitten Oy Tampella sen kaadutua nimike vaihtui Oy Tamrockkiin olleen loppu vaiheessa Oy Sandviik terv tepivaari

    1. Muuten onko sinun nimimerkkisi Albanus-pöö vai mikä tuo Pjk on- en tunne, koska kirjoita oikealla nimelläni ? Albanuksen oikean nimen ja yhteystiedot tiedän- ne tuli ylläpitäjän vahingosta johtuen minullekin.

  27. Kannattaisiko keskittyä enemmän aiheeseen kuin omaan persoonaan tai muihin bloggaajiin.

  28. Kyllä se on ihan sama mitä sanot ei riitä että nimittelet muut mutta sinulle pitäisi olla sivistyneesti
    Vaikka itse et edes yritä vastaavaa terv tepivaari

  29. Liian kova hinta ja asuntojen laatu taso huono hintaansa nähden terv tepivaari

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *