5.8.2019
Tämä kulkupeli ei melua, nyi eikä nypytä – Suomen sähköbussien määrä on yli kaksinkertaistumassa viikon kuluttua
Suomen sähköbussien määrä yli kaksinkertaistuu ensi maanantaina, kun 30 uutta bussia vyöryy kaduille.
Pohjolan Liikenne esittelee medialle uuden sähköbussilaivueensa keskiviikkona Helsingissä. Yhteensä 30 täyssähköistä linja-autoa alkaa liikennöidä 12. elokuuta Espoon Leppävaarassa ja Keravalla Helsingin seudun liikenteen(HSL) muiden bussien joukossa.
HSL:n hallitus päätti sähköbusseista viime marraskuussa. Kilpailutuksen voitti Pohjolan Liikenne, ja bussit ovat kiinalaisen bussijätti Yutonginvalmistamia.
Tähän mennessä sähköbussit ovat Suomessa olleet yksittäisiä kokeiluja. Traficomin tilastoihin on vuoden 2000 jälkeen päätynyt vain 21 sähköstä käyttövoimansa saavaa linjuria. Huippuvuosi oli 2016, jolloin sähköbusseja ensirekisteröitiin kymmenen kappaletta. Pääkaupunkiseudun lisäksi busseja on nähty Turussa ja Tampereella.
*
Akkutekniikan kehitys kirittää sähköbussien hankintaa. Pohjolan Liikenteen bussit kulkevat yhdellä latauksella koko päivän, jolloin kalliita ja mahdollisesti epäyhteensopivia latausterminaaleja ei tarvitse rakentaa reitin varrelle.
”Bussit on varustettu niin isoilla akuilla, että niillä pystytään ajamaan suurin piirtein 250 kilometriä. Tarvittaessa niitä voidaan ladata myös päivällä, mutta lähtökohtaisesti yöllä ladataan varikolla ja päivä ajetaan. Emme tarvitse minkäänlaista infraa reitistölle”, Alanko kertoo.
Riippumattomuus latausasemista laajentaa sähköbussien käyttömahdollisuuksia huomattavasti.
”Sähköbussit eivät ole mitenkään reittisidonnaisia. Niitä voidaan ajaa millä tahansa reitillä, millä tahansa linjalla ja milloin tahansa. Ne ovat tavallaan dieselin korvaajia.”
Minusta olisi hyvä, jos sähköbussit yleistyisivät.
Kun tavallinen dieselbussi kiihdyttää pysäkiltä, niin se päästää melkoiset päästöt.
Kieltämättä paikallisbussit ovat yksi paikka mihin sähkö sopii aivan erinomaisesti.
Kieltämättä hyvä vaihtoehto lyhyeen kaupunkiliikenteeseen, mutta kallis, pienet matkustustilat ( linja 2 Tre), latausasema Pyynikintorilla.
Paljon käyttökelpoisempia ja saastuttamattomia ovat kaasukäyttöiset bussit.
Mutta hybridiratkaisut ovat se ratkaisu, ei yksittäinen liikenneväline. Runkolinjoille ratikka ja sähköbussit. Muille kaasukäyttöiset polttomoottorit.