Kauppalehden asiantuntija suosittaa tavallista pistorasiaa vain hätäratkaisuksi
Onpa Kauppalehti löytänyt varsinaisen ’asiantuntija’.
Vanha 2200 watin vanha suutehoinen pölyimuri ottaa pistorasiasta kutakuinkin maksimaalisen tehon (oletus 10A sulake). Siis pitäisikö käyttäjän imuria pistorasiaan kytkiessään tutkia rasian kunto?
Käyttäjän on oikeus olettaa sähkölaiteiden oleva kunnossa. Säkäasennusten ollessa asianmukaisesti tehdyt ei edes ylikuorma saa aiheuttaa tulipaloa – johtojen suojana toimivat stotsit /sulakkeet.
****
Sähköauton lataaminen voi kärventää koko lämmitystolpan – Asiantuntija suosittaa tavallista pistorasiaa vain hätäratkaisuksi
Ennen kuin lataa sähköautoa lämmitystolpasta tai muusta tavallisesta pistorasiasta, pitää tietää pistorasian kunto ja että kaapeli on riittävän iso ja kulkee oikeassa paikassa. Vakuutusyhtiö voi pienentää korvausta, jos lataa autoa tarkastamattomasta pistorasiasta.
****
EU kieltää syyskuun alusta huipputehokkaat pölynimurit
Kikkareiden on lähdettävä jatkossa matoilta direktiivin mukaisella 900 watin teholla, kun vielä muutamia vuosia sitten tehokkaimpien imureiden tehot olivat jopa 2 000–2 200 wattia.
S
Jopas lähti kommentti… otetaan uusiksi. Sähköautojen laturit pitäisi jos mahdollista rakentaa sellaisiksi, että hidas lataaminen pienemmälläkin virralla olisi mahdollista. Monestihan se auto seisoo tolpassa koko yön.
Nykyaikaisissa lämmitystolpissa on kaksi pistorasiaa ja molemmille oma sulake ja myös vikavirtakytkin.
Vanhaan vialliseen pistorasiaan ei saa kytkeä yhtään mitään. Ei kahvinkeitintä, ei pölynimuria, ei mitään. Vialliset sähkölaitteet pitää korjauttaa ammattilaisella.
Jos lämmitystolpalle on luvattu käyttää lohkolämmittimen lisäksi myös sisätilan lämmitintä, niin se sopii mainiosti myös sähköauton lataukseen.
Sähköautojen lataaminen on yksi iso riidan aihe taloyhtiöissä, koska lataus menee tolpasta yhtiön kustannuksiin vrt. normaali lämmityspiuha talven aikana minimikustannuksin.
”Täyssähköauto ja lataushybridi kuluttavat sähköä 15–25 kWh/100 km, mikä tarkoittaa Suomessa autoa kohden keskimäärin 2 700–3 600 kWh/vuosi (18 000 km/vuosi). Kulutus vaihtelee huomattavasti automallin, ajotavan ja ajokilometrien mukaan.” (Lumme energia)
Siitä, tämä ei ole kallista lystiä, sähköautot itsessään ovat kalliita.
Seuraava järkevä auto on vetyauto. Niitä on jo mm Toyotalla, ikäväkyllä niitä ei Suomeen tuoda ja hintakin on taas tälläinen” kansanauto hinta” eli n 70 000€.
Jokatapauksessa, sähköautot on välimallin palli… ei jatkoon, vetyautot ovat tulevaisuutta.
https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto-teknologia/mirai/index.json