- Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen Ruotsi päätti luopua ydinvoimasta, mutta tosiasiassa se nosti voimaloidensa tuotantokapasiteettia koko ajan. Lakia lievennettiin 2011 siten ..
- Ruotsin uusi hallitus aikoo kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin
Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla
*
Ny Teknik: Ruotsin uusi hallitus aikoo kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin
19.1.2019
Ny Teknik -lehti kertoo Ruotsin uuden hallituksen kaavailevan uusien bensiini- ja dieselautojen myynnin.
Kyse on hallituksen perustamiseen liittyvän sopimuksen sisällöstä. Sopimus, joka on saanut nimekseen ”Januariöverenskommelsen”, pitää sisällään kohdan, jossa bensiini- ja dieselautojen myynti loppuisi Ruotsissa vuonna 2030.
Sopimuksen takana ovat sosiaalidemokraatit, ympäristöpuolue, keskustapuolue ja liberaalit.
Sopimuksen käytännön toteutus on vielä päättämättä. Jutun mukaan on esimerkiksi epäselvää, miten hybridit käsiteltäisiin.
Tänä vuonna olisi tarkoitus sopia tarkemmin toteutuksesta.
Ruotsissa autoala on reagoinut voimakkaasti kaavailuihin, todetaan Nyt Teknik -lehden jutussa.
*
17.1.2014
Tästä piti aikanaan luopua kokonaan – Nyt Ruotsi aloittaa uuden ydinvoimalan valmistelun
Ruotsi aloittaa uuden ydinvoimalan suunnittelun. Vattenfall on virallisesti aloittanut vuosikymmenen kestävän julkisen konsultaation uudesta ydinvoimalasta. Sen on määrä korvata maan käytöstä poistuvaa ydinvoimakapasiteettia, kertoo Word Nuclear News.
*
Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden jälkeen Ruotsi päätti luopua ydinvoimasta, mutta tosiasiassa se nosti voimaloidensa tuotantokapasiteettia koko ajan. Lakia lievennettiin 2011 siten, että se sallii nykyisten kymmenen reaktorin käytön ja niiden korvaamisen, kun käyttöikä tulee täyteen.
Kannattaa luottaa ruotsalaisiin ja rantaruotsalaisiin.
Kumpikin puhuu yhtä ja tekee toista.
Uutta ydinvoimaa Suomeen ennemmin kuin lähdetään yhteenkään ilmastohuuhaan. Suomessa tarpeeksi osaamista ja ei luonnonkatastrofia että tulisi tsernobiliä tai fukusimia tänne.
Nyt pitäisi ottaa järki käteen ja lopettaa mammuttivoimalat.
Laivoihin ja sukellusveneisiin on kyetty rakentamaan turvallisia pienydinvoimaloita jo pitkään.
Niiden turvallisuusongelmat ja -riskit ovat murto-osan mammuttivoimaloiden ongelmista ja riskeistä.
Myös moduulirakentamisella ja suurella volyymillä saadaan kustannukset mammuttivoimaloita pienemmiksi.
Sijoittamalla pienydinvoimaloita sopivasti saadaan myös niiden hukkalämpö kaupunkien kaukolämmön käyttöön.
Vielä, jos niiden voimanlähteeksi saataisiin torium, mitä on moninkertaisesti runsaammin kuin uraania ja minkä puoliintumisajat ovat satoja vuosia uraanin satoja tuhansia vuosia vastaan.
Onnistuneita kokeita toriumin käytöstä nykyisiss reaktoreissa on tehty ja mm. Kiina, Turkki ja Intia ovat kehittelemässä uusia toriumreaktoreita.
Suomessa verotuloja pitää kasvattaa ja se tehdään peitellysti sähköautopuheilla.
Nyt on hyvä verottaa polttoaineella kun sähköautot ovat ylihintaisia.
On erinomainen asia, jos Ruotsi rakentaa uutta ydinvoimaa.
https://yle.fi/uutiset/3-10615256
25.1.2019
Puolueiden osalta SDP on omassa ilmasto-ohjelmassaan linjannut, että seuraavan hallituksen tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä.
Myös Vihreät ja Vasemmistoliitto kannattavat ilmasto-ohjelmiensa perusteella uusien bensiini- ja dieselautojen myynnin kieltämistä 2030-luvulla.
* * *
No niin. tehdään vain päätös uusien bensiini- ja dieselautojen myynnin kieltämistä 2030-luvulla, mutta hoidetaan asian loppuun vienti ’ruotsilaisittain’ eli kun 2030-luku koittaa, ei kielletäkään uusien bensiini- ja dieselautojen myyntiä.
* * *
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dabae9ba-fcf3-49eb-ac15-2f48417fdee0
25.01.2019
Pääministeri Juha Sipilä ei innostu ajatuksesta, että Suomessakin kiellettäisiin uusien bensiini- ja dieselautojen myynti.
* * *
No nyt pitää olla Sipilän kanssa samaa mieltä.