Opettaja vaihtoi vuosien jälkeen alaa, koska ei enää jaksanut

Suomessa ainakin parilla puolueella tärkeimpänä agendana ovat ilmastomuutokset ja luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen. [ Missähän muuten on esim. Keski -Euroopan luonnon monimuotoisuus?]

Otsikon asiaan:

On hyvin vakava asia, jos todella ongelmat kouluissa ovat artikkelin kuvaamaa tasoa. Mitkä ovatkaan tulevaisuuden näkymät Suomessa? Puolueiden asialistan kärjessä pitäisi olla Suomen nuoriso.

*

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/34f03c3d-3367-479e-8602-710dfb54a471

6.8.2019

Rankka avautuminen: Kokenut miesopettaja vaihtoi vuosien jälkeen alaa, koska ei enää jaksanut – ”Hävettää olla opettaja”

Mitä tehdä, kun aiemmin maailman tärkeimmältä tuntuneelta työltä putoaa pohja ja kutsumus onkin selviytymistaistelua päivästä toiseen? Pohjoissuomalainen miesopettaja kertoo, miksi hän päätti keväällä olla palaamatta luokanopettajaksi.

*

Kaikki alkoi vain käydä raskaaksi. Yöunet heikkenivät. Työpäivän jälkeen jaksoin vain maata sohvalla. Hyväkuntoinen mies ja tuntui kuin otsalohko olisi irrotettu sukkapuikolla irti, täysin toimintakyvyttömänä.

*

Jos jollakin karkaa mopo isossa ryhmässä, opettajalla ei ole muuta keinoa kuin soittaa vanhemmille kotiin, että tulkaapas hakemaan poika tai tyttö, ei ole oikein koulukunnossa. Että en voi pitää tätä kiinni ja poliisiakaan ei voi soittaa. Tätä tapahtuu paljon.

 

8 vastausta artikkeliin “Opettaja vaihtoi vuosien jälkeen alaa, koska ei enää jaksanut”

  1. Erityisluokanopettaja, teologi Elias Tanni (jota olen houkutellut blogaajaksi), sanoi Karjalainen-lehdessä näin, osana 50-vuotishaastattelua.

  2. Tällaista media kertoo Jos tämä on yleistä, niin sanottava, että on onni ettei ole kokomusta opettajan työstä.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201804022200848838
    03.04.2018

    Koulunkäyntiohjaaja kertoo karmeasta arjesta: väkivallan pelko piinaa jatkuvasti, koulu on kädetön – ”Oppilas vain saa jatkaa pahoinpitelyään”
    Koulunkäyntiohjaajan mukaan on turhauttavaa, ettei koulu pysty riittävällä tavalla puuttumaan väkivalta- ja kiusaamistilanteisiin.
    Koulujen voi olla vaikea puuttua väkivaltaisen oppilaan käytökseen. Tällainen tilanne on alakoulussa pienessä kunnassa Kanta-Hämeessä. Koulunkäyntiohjaaja kertoo, miten yksi ongelmaoppilas voi tehdä koko alakoulun arjesta piinaa.
    *
    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000004629363.html
    30.1.2009

    Vantaan kouluissa sattuu 300 uhkatilannetta joka vuosi
    Ongelmaoppilaat odottavat hoitoa yli vuoden

    *****
    https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/286258-ikava-havainto-1980-jalkeen-syntyneista-koulutustason-lasku-uhkaa-talouskasvua-tama
    25.7.2019

    Ikävä havainto 1980 jälkeen syntyneistä – ”Tämä kehityssuunta on pysäytettävä – koulutustason lasku uhkaa talouskasvua”

    ”Nykykehityksen valossa 1970-luvun lopussa syntyneet ikäryhmät uhkaavat jäädä Suomen korkeimmin koulutetuiksi ikäryhmiksi. Sekä koulutustaso että osaaminen ovat meillä laskussa. Kehityssuunta on pysäytettävä, jotta Suomi voi tulevaisuudessakin kasvaa ja ylläpitää hyvinvointivaltiota”.

    Näin lausuu Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan tutkimusjohtaja Antti Kauhanen, jonka mielestä nykyinen kehityssuunta uhkaa Suomen talouskasvua tulevaisuudessa.

  3. On myös opettajan taidoista ja vahvuudesta kiinni. Valitettavasti on osa lapsia joilla ei taida olla kotikasvatusta eli opetukseen pitäisi saada myös ns kasvatustunteja?

  4. Opettajien työ on raskasta että vaativaa,etenkin näinä aikoina eri murrosten keskellä mitä mm.yht.kunn.tapahtuu_ eri vaatimuksineen/-muutostiloissamme !

  5. Pahimmillaan tilanne voisi olla tämä: opetat ryhmää, jossa on joku tai joitain erittäin hankalia oppilaita, jotka tulevat tunnille vain pitämään omaa showta ja haastamaan riitaa opettajan kanssa, opettajan kiellot eivät vaikuta mitään paitsi tekevät oppilaan aggressiiviseksi. Pienryhmää, jonne voisit heidät lähettää, ei ole. Pienryhmää vetää kyllä erityisopettaja, mutta hän huolii sinne vain kilttejä oppilaita joilla on oppimisvaikeuksia, esimerkiksi lukihäiriö. Et voi käskeä häirikköä tai häitriköitä myöskään käytävään, koska siellä ei ole valvontaa ja rehtori on sanonut, ettei oppilasta saa jättää valvomatta. Valmistelet tunteja, mutta et saa mitään opetettua, koska häiritsevät oppilaat pitävät omaa esitystään. Muutama kiltti oppilas tekee tehtäviä, mutta niitä ei voida käydä yhdessä läpi. Jos teetät vaikka ryhmätyön, niin häiriköt ”ovat tehneet” sen viidessä minuutissa ja alkavat sitten kierrellä luokassa puhumassa omiaan muiden kanssa. Häirikköoppilaan vanhemmat uskovat lastaan, jonka mukaan opettaja on ottanut hänet silmätikuksi ja huomauttaa vain hänelle (lasten ikuinen puolustelu). Kaupungilla oppilaat tullessaan vastaan näyttävät sinulle keskisormea ja huutelevat kun liikut perheen tai tuttavien kanssa. Lapsiasi kiusataan.

    Oikeasti tilanne ei varmaan kuitenkaan ole juurikaan noin huono. Pienryhmiä on edelleen kouluissa ja luokastakin voi poistaa. Hyvässä koulussa eritysiopetus, rehtori ja oppilashuollon työntekijät kuten kuraattori ottavat ongelmat käsittelyyn eikä opettajaa jätetä yksin. Se onkin tärkeintä: jos opettaja parka jätetään yksin ja pahimmassa tapauksessa vielä syyllistetään hankalien oppilaiden käytöksestä (”et osaa pitää kuria / et ymmärrä oppilaita”) niin kuka sellaista jatkaa?

    Inkluusiota eli kaikkien oppilaiden laittamista samaan luokkaan puolustanut professori Timo Saloviita lykkäsi vastuun täysin opettajien niskaan. Eli jos sinulla on järjestysongelmia, olet väärällä alalla. Turhaan opiskelit yliopistossa yli viisi vuotta. Hupaisinta on, että luin Saloviidan itse olleen opettajana YHDEN päivän ja hän kommentoi sitä seuraavasti:

    ”Minusta on sanottu, että minulla ei ole päivääkään kokemusta, mutta se ei pidä paikkaansa. 1970-luvulla olin koulussa sijaisena yhden päivän. Se oli kyllä hirveä kokemus, en saanut pidettyä kuria yhtään, Saloviita muistelee. ”

    Ja tämä sama professori moitii sitten niitä opettajia, jotka haluaisivat häiritsevän oppilaan pienryhmään voidakseen opettaa muita:

    ”Kyse on opettajien viitseliäisyydestä. Totta kai jokainen haluaa luokalleen kuuliaiset ja tunnolliset lapset. Jos luokalle tuleekin erityisoppilas, tämä vaatii opettajalta enemmän työtä. Helpompaa on siirtää erityistä tukea vaativa oppilas pois.”

    ”Jokaisella on oikeus kuulua yhteiskuntaan, mutta meillä poikkeaviksi koetut lapset syrjitään erityisluokalle, pahimmassa tapauksessa säilytyspaikkana on koulun kellari.”

    ”Ajatelkaa, jos sanottaisiin, että mustaihoisen oppilaan on parempi olla pienessä ryhmässään maahanmuuttajiin erikoistuneen opettajan hoivissa ja erillään muiden lasten joukosta.”

    Saloviita on myös kirjoittanut opettajille oppikirjan siitä, miten työrauha saadaan luokassa pidettyä:

    ”Kirjan neuvoista on apua opettajille päiväkodista aikuiskoulutukseen. Uusille opettajille kirja on henkiinjäämispakkaus, josta on hyötyä koko tulevalle uralle. Kokeneille opettajille teos tarjoaa virikkeitä omien käytäntöjen kehittämiseen. Viisaasti toimimalla opettaja voi pelastaa monta tilannetta!”

    Helppoa kuin mikä kun ei itse tarvitse opettaa!

  6. Itse asiassa minäkin olen ollut yhden päivän opettamassa yläasteen luokkaa. Juu, oikeasti.

    Mutta, mietin perusasiaa: mitä koulun pitää olla? Seuraavia tulee mieleen.
    – Opettaa tietoa, ei ideologiaa
    – Turvallinen paikka kaikille
    – Inspiroiva, innostava
    – Reilu, rehti

    1. Koulun tulee myös opettaa kriittistä ajattelua. Se on paras turva kaikkea ideologista aivopesua vastaan.

  7. Opetus pitää uudistaa ja opettajille pitää saada kuritusoikeus takaisin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *