IS:n artikkelista : ”Tuomaristo perusteli palkinnon myöntämistä muun muassa sillä, että litiumioniakku mahdollistaa fossiilisista polttoaineista vapaan yhteiskunnan, koska akkuun voidaan varastoida huomattavia määriä energiaa myös aurinko- ja tuulivoimalla.”
Tarvitaan merkittävä keksintö, että mitkään akut mahdollistaisivat fossiilisista polttoaineista vapaan yhteiskunnan. Nobel tuomariton yllä oleva väite on suuresti yliampuva. Kukaan ei pysty sanomaan milloin maailmassa rahtilaivat, matkustaja- ja rahtilentokoneet kulkevat sähköllä.
Akujen pitää kehittyä melkoisesti (hinta), jotta ne soveltuisivat yleisen sähköverkon varavoimalähteeksi.
*
Wikipedi: ”Kehityksen edetessä suorituskyky ja kapasiteetti kasvoivat litiumioniakuissa. Vuonna 1991, Sony ja Asahi Kasei julkaisivat ensimmäisen kaupallisen litiumioniakun.”
.
”The 85 kWh battery pack weighs 1,200 lb (540 kg) and contains 7,104 lithium-ion battery cells in 16 modules wired in series.”
*
Kolmekymmentä vuotta on mennyt ja litiumakkuja on kehitelty ja parannuksia on saatu aikaan.
Jotkut ovat haaveilleet litiumakkujen käyttämistä tuulivoiman varavoimalähteenä. Jos näitä akkuja ei saada edullisemmin tuotettua, haaveilu saa jatkua.
*
Entä mikä on litiumakkujen soveltuvuus rahtilaivoihin? – lähes madoton, hinta, paino …
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorilaiva
2000-luvulta lähtien 97% laivoista on moottorilavoja, ja suurimmat laivojen polttomoottorit tuottavat jopa 81MW tehoa 14 sylinterillä. Suurimmat laivojen polttomoottorit ovat MAN 14 K 98 MC-C ja Wärtsilä 14 RTflex 96C-B
Vielä huonompi on näiden akkujen soveltuvuus matkustaja- ja rahtilentokoneisiin.
* – * – * –
https://www.is.fi/tiede/art-2000006266858.html
9.10.2019
Kemian Nobel meni litiumioniakun kehittäjille
Kemian Nobel-palkinto on myönnetty litiumioniakun kehittäjille.
Sen saavat yhdysvaltalainen John B. Goodenough, brittiläinen M. Stanley Whittingham ja japanilainen Akira Yoshino.
Litiumioniakkua käytetään muun muassa matkapuhelimissa, kannettavissa tietokoneissa ja sähköajoneuvoissa.
Tuomaristo perusteli palkinnon myöntämistä muun muassa sillä, että litiumioniakku mahdollistaa fossiilisista polttoaineista vapaan yhteiskunnan, koska akkuun voidaan varastoida huomattavia määriä energiaa myös aurinko- ja tuulivoimalla.
Jotenkin yliampuva perustelu, kun vielä tiedetään, että litiumia on melkoisen rajallinen määrä kaiken kaikkiaan.
Litium-ioniakku on mahtava keksintö – mutta ei se kaikkea ratkaise.
Teslahan ei esimerkiksi käytä tavallistia li-ion akkuja autoissaan, heillä on hieman toinen lähestymistapa. Myös moni Toyotan hybridi ei niitä käytä.
Ei ole keksijän vika että keksintöä ei käytetä oikein.
Nobel tuomarit eivät ole tajunneet miksei mitkään tämän hetken akkuteknologiat eivät voi luoda fossiilisista polttoaineista vapaata yhteiskuntaa. Teslan suurimmat akut painavat 900 kg ja ladattava energiamäärä 90 kWh:n paikkeilla. Esimerkiksi rahtilaivoihin sopiva akku pitäisi olla tuhansia kertoja suurempi – ja niin, hinta ja paino.
Litium akku soveltuu parhaiten käsityökaluihin, älypuhelimiin, tabletteihin ja läppäreihin.
Litium akku on upea keksintö, mutta se ei voi ratkaista ihmiskunnan energiatarvetta – mikään akku ei tuota energiaa, sen saatava energiansa jostain.
*
”Tarvitaan merkittävä keksintö, että mitkään akut mahdollistaisivat fossiilisista polttoaineista vapaan yhteiskunnan. Nobel tuomariton yllä oleva väite on suuresti yliampuva. Kukaan ei pysty sanomaan milloin maailmassa rahtilaivat, matkustaja- ja rahtilentokoneet kulkevat sähköllä.”