https://yle.fi/uutiset/3-10780977
21.5.2019
Pekka Haavisto (vihr.), Li Andersson (vas.), Anna-Maja Henriksson (rkp.) ja Sari Essayah (kd.) kohtasivat studiossa.
https://yle.fi/uutiset/3-10780977
Video Alusta 48:00 (..48:55 )
Li Adersson ei hyväksy EU:n ja Turkin sopimusta EU-alueelle pyrkivien pakoalisten pitämisessä Turkissa.
Hänen mukaansa ei ole hyväksyttävää, että sopimus on tehty vain pakolaisten pitämisessä EU:n ulkopuolella.
P.S.
Anna-Maja Henriksson (rkp.) haluaa turvallisia reittejä EU- alueelle pyrkiville ihmisille.
Asiaan perehtymätön Li Andersson (vas.) puhuu vaarallisesta reitistä Välimeren yli. Tosiasiassa varallista matkasta on vain Afrikan rannikolta ihmissalakuljettajien kuljettamissa lautoissa hyväntekeväisyys yhdistyksen alukselle (n. 50 km).
Li liioitteli että raukat tulevat kumiveneillä yli, paskat, ensin ne tuodaan laivoilla lähelle rantaa (huom näillä on varaa maksaa jopa kymmenien tuhansien reissu) ja siitä kumiveneillä maihinnousua tekemään…
Käytäntö oli ollut, että NGO –alukset odottelivat Libyan merialueen tuntumassa. 50 km rannikolta. Libyalaisten ihmissalakuljettajien tehtävänä oli kuljettaa kumilautoilla pakolaiset rannikolta NGO alusten luo. Hukkumiset tapahtuivat tällä 50 km osuudella – kumilautat olivat usein ylilastuja tuoton maksimoisemiseksi. Loppumatka Sisiliaan (n. 550km) sujui turvallisesti NGO –aluksella, jossa saattoi olla mukana yli kuusisataa pakolaista kerralla. Italian populistinen hallitus sulki Italian satamat NGO- aluksilta. Muut maat seurasivat Italian mallia.
https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/252252-saksan-yleisradio-valimeren-maat-sulkivat-jo-satamansa-italia-ei-ole-ainoa
27.6.2018
Saksan yleisradio: Välimeren maat sulkivat jo satamansa – Italia ei ole ainoa pelastusaluksia hylkivä
******
NGO alusten vetäytyminen Libyan merialueen rajalta pudotti hukkumistapaukset jopa alle kymmenen per kuukausi
Kun NGO –alukset, kuten SEA WATCH 3 [NL] ja OPEN ARMS [ES], asettuvat Libyan merialueen rajan tuntumaan, libyalaiset ihmisalakuljettajat lähtevät merelle kumiveneet täynnä EU-alueelle pyrkiviä afrikkalaisia. NGO – alusten vetäytyminen alueelta pudotti merkittävästi hukkumistapauksia.
Nämä n.s. pelastusryhmät puhuvat hukkumistapausten määrän kasvusta EU-alueelle saapuneiden määrästä, siis prosentuaalisesti. Eikö heidän tarkoituksena ollut ihmishenkien pelastaminen, ei prosenttien?
Vuonna 2017 tuli kesäkuussa 239524 pakolaista EU-alueelle Libyan rannikon edustalta. Vuonna 2018 vastaava luku oli 3963. Maksimimäärä saavutettiin tällöin toukokuussa.
*
https://yle.fi/uutiset/3-10597023
16.1.2019
”Kukaan ei tiedä montako ihmistä kuolee, kun laivamme seisoo tässä” – Vapaaehtoiset toivovat, että Espanja päästäisi pelastusaluksen matkaan
[ Pakolaisia hukkuu vähemmän Libyan rannikon edustalla, kun aluksenne OPEN ARMS [ES] pysyy Barcelonan satamassa.]
Espanjan hallituksen mukaan laiva rikkoi säädöksiä, kun se toi Libyan edustalta pelastetut siirtolaiset maahan joulukuussa.
*
https://missingmigrants.iom.int/region/mediterranean?migrant_route%5B%5D=1376
Keskeinen Välimeri 2018, Kuolleisuus kuukaudessa
Tam 215 ,Hel 121,Maa 23,Huh 20,Tou 11,Kes 564,Hei 157,Elo 19,Syy 130,Loka 7,Mar 24,Jou 23
Mikä tuli todistettua – NGO alusten vetäytyminen Libyan merialueen rajalta (keskeisessä Välimeren alueelta ) pudotti hukkumistapaukset alle kymmenen per kuukausi.
*
Keskeinen Välimeri 2018, EU-alueelle saapuneet kuukaudessa
Tam 4182 ,Hel 1065,Maa 1049,Huh 3171,Tou 3963,Kes 3381,Hei 1997,Elo 1983,Syy 1005,Loka 1268,Mar 1129,Jou 622
Keskeinen Välimeri 2017, EU-alueelle saapuneet kuukaudessa
Tam 4468 ,Hel 8972,Maa 10853,Huh 12943,Tou 22993,Kes 239524,Hei 11461,Elo 3914,Syy 6282,Loka 5988,Mar 5645,Jou 2327
*
YLE:n artikkeli kokonaisuudessaan:
BARCELONA – Olen turhautunut ja raivoissani. Tulin laivalle pelastamaan ihmisiä, eikä meille anneta lupaa lähteä. Samaan aikaan siirtolaiset hukkuvat Välimereen, sanoo galicialainen lääkäri María Jesús Castro Abellá siirtolaisia pelastavan Open Arms -järjestön laivan kannella.
Castro Abellá on yksi 11 vapaaehtoisesta, joiden oli tarkoitus osallistua pelastusoperaatioon. Laivalla on myös kahdeksan hengen palkattu miehistö.
Heidän lisäkseen myös Ylen oli tarkoitus lähteä aluksen matkaan raportoimaan siirtolaisten tilanteesta Välimerellä.
Nyt kaikki ovat odottaneet Open Armsin lähtöä Barcelonan satamassa 1,5 viikkoa. Alun perin aluksen piti lähteä Libyan edustalle heti loppiaisen jälkeisenä maanantaina. [ Ihanko tosiaan ’kaikki’?]
Aluksi vapaaehtoisille kerrottiin, että laiva pysyy satamassa aiottua pidempään huonojen sääolosuhteiden vuoksi. Viikonloppuna selvisi, että lähdön tiellä on muutakin.
Espanjan kehitysministeriön alaiset satamaviranomaiset eivät ole myöntäneet laivalle lähtölupaa. Kielteistä päätöstä perustellaan sillä, että merenkulkusäädösten mukaan Välimereltä pelastetut siirtolaiset tulisi viedä lähimpään turvalliseen satamaan.
Libyasta katsottuna se ei ole Espanja vaan Malta tai Italia.
Niistä kumpikaan ei kuitenkaan ole suostunut viime aikoina ottamaan siirtolaisia vastaan, ja yli 300 siirtolaista kuskattiin Etelä-Espanjaan Algecirasin satamaan joulun alla. [ Ovatko Pohjois-Afrikan hyvät muslimimaat täysin kelvottomia pakolaisten vastaanottoon? – eivät varmaan myöskään halua heitä ]
Nyt Espanjakaan ei halua enää siirtolaisia.
Perustaja syyttää poliitikkoja
Laivan lähtöä odottavat vapaaehtoiset tekivät maanantaina kuntopiiriä laivan kannella.
Yksikään heistä ei ole vielä lähtenyt kotiin.
– Otin lisää palkatonta vapaata töistä ja odotan täällä ainakin helmikuun alkuun asti, lääkäri Castro Abellá sanoo.
Samoilla linjoilla ovat muutkin.
Open Arms -järjestön perustajan Òscar Campsin mukaan lakimiehet tutkivat parhaillaan lupa-asiaa. Espanjan kehitysministeriö ei ole ollut halukas keskustelemaan järjestön edustajien kanssa.
Camps puhuu laivan luo saapuneille toimittajille rauhallisesti, mutta syyttää Espanjan pääministeri Pedro Sánchezia pelkuriksi.
Hänen mukaansa laivan lähtöluvan epääminen on poliittista peliä.
https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_799,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-10597447.jpg
Sánchezin luotsaama sosialistipuolue kärsi viime vuoden lopussa karvaan vaalitappion puolueen perinteisesti vahvimmalla kannatusalueella Andalusiassa. Vaalivoittajaksi nousi äärioikeistolainen Vox-puolue, joka ratsasti siirtolaisvastaisuudella.
Tänä vuonna Espanjassa järjestetään lukuisia paikallisvaaleja ja mahdollisesti ennenaikaiset parlamenttivaalit. Myös eurovaalit odottavat kulman takana.
– On selvää, että Sánchez pelkää puolueen menettävän kannatustaan, jos hän antaa pelastuslaivalle mahdollisuuden tuoda siirtolaiset Espanjaan, Camps sanoo.
Satamaviranomaiset perustelevat kielteistä päätöstä kuitenkin myös sillä, että Open Armsin alusta ei ole tehty kuljettamaan satoja ihmisiä pitkää matkaa. Sitä varten tarvittaisiin lupa toimia matkustajalaivana.
– Open Arms ei ole matkustajalaiva, se on pelastuslaiva. Meripelastussäädösten mukaan merestä pelastetut ihmiset eivät ole matkustajia, he ovat pelastettuja, jotka on velvollisuus ottaa kyytiin, Camps sanoo. [ Mikään laki ei velvoita espanjalaisen aluksen odottavan Libyan merialueen tuntumassa ihmissalakuljettajien toimituksia.]
– Myös kalastajat ovat vuosikaudet pelastaneet siirtolaisia merestä laivoilleen, joita ei ole tarkoitettu matkustajaliikenteeseen,
Välimeren ylitse Eurooppaan pyrkivien määrä on laskenut roimasti vuodesta 2015, jolloin Eurooppaan pyrki yli miljoona turvapaikanhakijaa ja siirtolaista. Mutta matka Välimeren yli on yhä hengenvaarallinen. Viime vuonna ainakin 2200 ihmistä hukkui pyrkiessään Eurooppaan. [ Matkasta on vaarallinen libanonilaisten ihmissalakuljettajien hoitama osuus – noin viisikymmentä kilometriä Libyan rannikolta NGO – aluksen luo.]
https://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1199,h_841,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-10589997.png
Euroopan maat kiistelevät pelastuslaivoista
Pelastuslaivojen määrä Välimerellä on viime vuosina pudonnut. Euroopan maat kiistelevät avoimesti siitä, kenelle vastuu siirtolaisista kuuluu.
Vastikään pelastuslaiva Aquarius lopetti toimintansa kokonaan. Syyksi se ilmoitti Euroopan ja erityisesti Italian toimet pelastuslaivojen työn hankaloittamiseksi.
EU ja Italia rahoittavat Libyan rannikkovartiostoa, jotta se pitäisi siirtolaiset pois mereltä ja Euroopasta. [ On siis lopulta tajuttu ongelman laajuus.]
Reilu vuosi sitten Libyan rannikkovartiosto uhkasi ampua Open Arms -alusta, ellei se toisi Välimereltä pelastettuja pakolaisia takaisin Libyaan.
Libyan kautta siirtolaiset pyrkivät Eurooppaan niin sanottua keskisen Välimeren reittiä. Poliittisessa kaaoksessa oleva Libya toimii samalla kauttakulkumaana muualta Afrikasta tuleville Eurooppaan pyrkijöille. Lähes 500 000 siirtolaista on saapunut Eurooppaan Libyan kautta vuosina 2015–18.[Luku on hieman alakanttiin]
Pelastuslaivat ovat kohdanneet rannikkovartioston lisäksi muitakin ongelmia. Italia on syyttänyt Open Armsia ihmissalakuljetuksesta.
Siirtolaisia pelastanut saksalainen Sea Watch -alus puolestaan ajelehti vuoden alussa merellä yli kaksi viikkoa, sillä mikään maa ei halunnut päästää sitä satamaansa.
Oscar Campsin mukaan Euroopan politiikka on tappavaa. [Oscar Campsin – Kuinka monta sataatuhatta pakolaista haluaisitte kuskata vuosittain EU-alueelle? Niin,, parissa vuodessa NGO-alukset kuskasivat yli kuusisataatuhatta pakolaista EU-alueelle.]
–Kukaan ei tiedä montako ihmistä kuolee, kun laivamme seisoo tässä.
[ Hukkumisia sattuu vähemmän, pidätte paattinne satamassa.]
En minäkään pidä ajatuksesta että Turkin sulttaanille annetaan miljarditolkulla rahaa palatsien rakentamiseen.
Vaan kun EU ei tunnu parempaankaan pystyvän.
Turkin lahjominen ei todellakaan ole nostamassa EU:n arvostusta.
Li Adersson’n mukaan ei ole hyväksyttävää, että sopimus on tehty vain pakolaisten pitämisessä EU:n ulkopuolella.
Parempi kuitenkin on lunnaiden maksaminen kuin siirtää Turksissa olevat pakolaiset EU-maihin.
EU:n olisi kyettävä itse vastaaman rajojensa pitävyydestä. Tarvittavasti olisi otettava käyttöön Australian malli – mereltä kiinniotetut pakolaisia kuljettavat EU- alueelle pyrkivät alukset olisi hinattava lähtösatamiinsa.
Turkuun sitten sillä onhan heillä kokemusta?
Vahingonilo voisi jäädä lyhyeksi – Suomessa ja Schengenin on voimassa vapaa liikkumisoikeus.