Ehkei, mutta jotkut sentään yrittävät tehdä jotain.
*
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006104555.html
14.5.2109
Guardian: Italia suunnittelee sakkoja järjestöille, jotka pelastavat maahantulijoita mereltä
Sakot voisivat olla jopa 5 500 euroa per pelastettu maahantulija.
Italian hallitus suunnittelee säätävänsä asetuksen, jonka myötä kansalaisjärjestöjä voitaisiin sakottaa mereltä laivoihin pelastettujen siirtolaisten auttamisesta, kertoo Guardian. Kansalaisjärjestöt voivat joutua tulevaisuudessa maksamaan 3 500–5 500 euroa jokaista Italiaan tullutta mereltä pelastettua maahantulijaa kohden.
Kansalaisjärjestöt kuvailevat ehdotusta sodanjulistukseksi järjestöjä kohtaan.
Guardianin näkemän säädösehdotuksen takana on maan äärioikeistolainen sisäministeri Matteo Salvini. Ehdotus on tarkoitus esittää muille ministereille lähipäivinä ja sen jälkeen se viedään parlamenttiin.
****
Järki alkoi voittaa Espanjassa.
Alla olevasta:
What’s more, if the ship enters the Libyan SAR area at all, it risks incurring a fine of between €300,000 and €900,000.
Lisäksi, jos alus menee vähänkään Libyan SAR- alueelle, se voi saada 300 000–900 000 euron sakon.
SAR- alueeksi kutsutaan Libyan merialueen ( 50 km rannikosta ) läheistä aluetta.
*
https://global.ilmanifesto.it/open-arms-gets-go-ahead-from-madrid-but-barred-from-rescue-missions/
19.4.2019
Open Arms gets go-ahead from Madrid, but barred from rescue missions
Open Arms [NGO alus] sai lähtöluvan Madridista, mutta siltä kiellettiin [n.s.] pelastustehtävät
After being blocked in the port of Barcelona for over two months, the ship belonging to the Proactiva Open Arms NGO was finally authorized to leave on Wednesday. However, this is no sign of Easter goodwill here: the government added a set of severe restrictions to the document authorizing the ship to leave Spanish territorial waters. These include a prohibition on making any intermediate stops before its intended destination—the Greek islands of Lesbos and Samos that house migrant detention centers and where the ship is set to deliver 20 tons of humanitarian aid—and also, most prominently, a blanket ban on carrying out any search and rescue missions for migrant boats. What’s more, if the ship enters the Libyan SAR area at all, it risks incurring a fine of between €300,000 and €900,000.
Tämä pitäisi säätää EU-lakina kaikille pakolliseksi.
Samoin voisi maksaa pienen summan siitä, että veisivät takaisin Afrtikkaan.
SUOMEN Rajavartioston partiovene PV 281 avustaa pakolaisten kuljettamisessa Turkista EU-alueelle Kreikkaan.
Luulisi suomalaisten verorahoilla löytyvän Suomestakin käyttötarkoituksia.
***
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006105085.html
Suomalainen partioalus saattoi siirtolaisia täynnä olleen luksusjahdin Kosille, salakuljettaja ajoi vesijetillä karkuun
SUOMALAINEN partiovene on ottanut Välimerellä kiinni ihmissalakuljettajien aluksen, joka on kaukana mielikuvien romulaivoista.
Kreikan saaristossa operoiva suomalaisalus saattoi Kosin satamaan 22 siirtolaista, joiden kulkuneuvoa Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontex luonnehtii ”luksusjahdiksi.”
–
Frontexin twiitin mukaan kaikki siirtolaiset saatettiin Kosin saarelle. Salakuljettajaa ei saatu vastuuseen, sillä tämä pakeni paikalta vesijetillä.
-SUOMEN Rajavartioston partiovene PV 281 osallistuu Kreikan saaristossa Frontexin operaatio Poseidoniin.
Operaatio Poseidon auttaa Kreikkaa rajavalvonnassa, ihmisten pelastamisessa ja siirtolaisten rekisteröinnissä sekä Kreikan merirajoilla tapahtuvan rikollisuuden torjunnassa.
Kun pelastat yhden – hylkäät kymmenen.
Liikakansoitus saatava ensisijaisesti kurin.
Pelastamisessa ei sinänsä ole mitään väärää – mutta niitä ”pelastettuja” ei saisi tuoda EUn alueelle, vaan pitäisi viedä takaisin sinne mistä lähtivätkin (yleensä Libya).
Kyllä mun mielestä lautta tai laiva voitaisi upottaa, joka yrittää tulla maahasi jos ei käänny takaisin alueeltasi.
Ainakaan Italia ei enää yksinkertaisesti lupaa näiden ”pelastusjärjestöjen” laivojen tulla satamiinsa. On vahinko, että esimerkiksi Espanja sitten lupaa kun ne ”pelastetut” ovat tarpeeksi kauan odottaneet, että joku ottaisi vastaan.
Noinhan se on että pelastus on ihan ok, mutta palautus takaisin lähtösatamaan. Selvä peli. Ei vaaranneta ihmishenkiä, mutta ei auteta ihmissalakuljettajia.