Niin että mikä no Suomen junat nykyään niinhän siitä kerrottiin kun niitä hankittiin .
No voihan tuo nättikin olla muttei toimi Suomen oloissa joka vuosi puista tippuu lehdet se on fakta juttu niitä tippuu jopa radoille .
Mutta on ne kauniita seisomaan asemilla kun ne ei pääse koivun lehden yli joka on ilman hallituksen lupaa tippunut kiskoille .
Ennen satoi metri lunta mutta silloinkin oli junat ajallaan ja melkeinpä kykeni sanoon ajankin minuutin tarkkuudella nyt ei edes vuorokauden tarkkuudella .
No pitäisköhän ottaa vanhat höyryt käyttöön ne kun tuntuu pelaavan jossa ei ollut kummosia suojia edes kuljettajalle ja lämmittäjälle .
Mutta mikä este tippunut puun lehti voi olla kun ennen ei metri lunta edes tukkinut kun sen kuulun junan vessan .
No nyt ei tuki lumi vaan nekin jäätyy mutta ne on niin nättejä on siinäkin lausahdus seommoro tepivaari
Ulkonäköön en ota kantaa, onhan se täysin makuasioita. Kyllä se lehtikerros kiskoilla varmasti on liukas. Se on sitä täällä maaseudun hiekkateillä autoillessakin. Asvaltilla se on todella liukasta, varsinkin paikassa missä on lähellä haapoja, sietää varoa.
Eipä ne lehdet ennen vaikuttaneet ja aina niitä on kiskoille tippunut terv tepivaari
Et sitten Tepi muista, että sen ajan junissa oli hammaspyörät! ;))
Ei ollut hammaspyöriä, vaan höyrykoneen suorat välitykset pyöriin.
No taitaa ville vallaton tarkoittaa kiskojen kolketta joka noissa kiskojen katko kohdista tuli . terv tepivaari
Johtui kiskojen jatkopaikoista kyllä muistan ne ajat veturit pääsi koivun lehden yli helpolla mutta ei nuot niitä pelännyt ne meni yli jos ei itse siirtynyt pois terrv tepivaari
Eräskin matkustaja, joka kyllästyi siiihen kolinaan sanoi ”konnarille” onko pakko käyttää näitä nelikulmaisia pyöriä. Kyllä on pakko, kolmikulmaisia kokeiltiin, mutta ne eivät pyörineet…
Minkäs takia muuten ne jatkokohdat sitten kolistavat?
Niissä on tietääkseni pieni rako ilmanlämmön vaikutusta varten. Muuten kisko voi mennä mutkalle.
Joo niin oli ennen ei ole enää kun vaihteiden kohdalla ja ne katkot teki sen jytkytyksenkin mitä juna ennen teki terv tepivaari