Vallan kolmijako-oppi koetuksella Suomessa

Vallan kolmijako-opin mukaan eduskunta säätää lait ja hallitus toimeenpanee lait. Sote -ja maakuntalakien kohdalla on ilmiselvästi hallitus sotkeetunut lakien säätämiseen mm. siten, että vaiokuntien työtä on kritisoitu viivyttelystä ja kiirehditty valiokuntia tekemään työnsä nopeammin. Valiokunnista taas on ilmoitettu, että työ on haastava asiakirjapinot ovat paksuja, ne vievät oman aikansa varsinkin, kun valiokunnat haluavat tehdä huolellista työtä. Huolellinen työ Sipilän hallitukselle on vieras käsite, sillä kaikki sen lakiehdotukset ovat olleet huonosti valmisteltuja.

Sipilän hallituksen tärkein tavoite on aikataulu, jonka se on itse asettanut. Jos kaikki työt tehtäisiin aikataulu edellä, niin mitähän siitäkin tulisi? Se on vähän sama, kun kiipeäisi puuhuun perse edellä.

Jokainen työ hyvin tehtynä ottaa oman aikansa. On suoranaista vittuilua, kun hallituksen ministerit ja hallituspuolueiden kansanedustajat painostavat ja kritisoivat esim. sosiaali -terveysvaliokunnan puheenjohtaa muka viivyttelystä sotelakien käsittelyssä.

Hallituksella ei ole oikeutta puuttua eduskunnan työhön ja työtapoihin rikkomatta perustuslakia, jossa säädetään vallan kolmijako-opista.

Pääministeriä on jällen hyvä muistuttaa, että on suuri ero sillä kun johtaa pientä perheyritystä tai Suomen demokraattista tasvaltaa.

16 vastausta artikkeliin “Vallan kolmijako-oppi koetuksella Suomessa”

  1. Sotesoppaa valottaa AL J Herrala:
    Omaa ymmärrystä on että
    Pirkanmaa 23 kuntaa yhteen pakettiin.
    Vallan keskittämistä
    ja monelle palvelupisteelle käy kuten Pikonlinnalle,
    eli alasajo .
    Kuntien omaisuus pannaan lihoiksi
    ja valinnanvapaus on matkojen päässä
    parilla kolmella palveluntarjoajalla.
    Tampereella rakenetaan kuin viimeistä päivää
    ja maakunta tulee maksamaan.
    Oikeastaan 23 kuntaa voisi olla yksi kunta
    eli mihin tarvitsemme ympäryskuntien valtuustoja
    sillä valta keskittyy Tampereelle?

  2. On aika oppia tekemään töitä, ei niin kuin valtion virastoissa, vaan niin kuin vastuullisissa suuryrityksissä, joissa sidossuhteita saattaa olla kymmeniä miljoonia ihmisiä enemmän kuin koko Suomessa. Aikataulut suomalaiseen tapaan pitää, kuten laivojen rakennuksessakin.
    Viisaat maakunnat niin kuin Pirkanmaa on valmistellut uudistuksen koko maakuntaansa silmällä pitäen kuntoon parhaana Suomessa, vaikka maakuntauudistus valtiotasolla kaatuisi. Pirkanmaa on havainnut sen toimivuuden etukäteen ja toteuttaa sen sotessa.
    Ei siinä tarvitse hallitusherroilta kysyä neuvoja.

  3. Jatkan Heikin pointista. Tunnen jonkin verran valiokuntatyöskentelyä historiani kautta. Heillä todellakin on siellä aivan helvetilliset pinot paperia.

    Vaan totta puhuen iso osa päätöksistä mitä valiokunnissa tehdään ei ole tietomäärältään sen vaativampia kuin monet suuryritysten päätökset. Suuryrityksissä pystytään pitämään aikatalut.

    Suuryrityksissä ei asiaa dumpata raakana pinkkana vaan jäsenneltynä. Siellä jaetaan tehtäviä osaamisen perusteella eikä vain oleteta että jokainen lukee saman tietosanakirjan alusta loppuun joka päivä.

    Valiokuntatyöskentely on tehotonta koska koko järjestely on tehotonta. Ja tämän saman vuoksi tuon tuosta mukaan lipsahtaa pahojakin virheitä.

    1. Ei pidä unohtaa, kun puhutaan eduskunnan valiokunnista, että elämme monipuoluemaassa, jossa mielipiteiden yhteen sovittaminen on useimiten se vaikea ja aikaa vievin tehtävä.
      Yrityksissä pomo määrää, mutta esduskunnassa ei.
      Kun tässä kyseisessä tapauksessa perustuslakivaliokunta päätti ottaa lopullisen päätöksen itselleen, ei lausuntovaliokuntya voi lähettää eri mielistä lausuntoa, koska prustuslakivaliokunta tekee vain yksimielisiä päätöksiä. Kuten edellä olevasta käy selville, että eduskunta ei ole yritys , vaan demokraattinen ja byrokraattinen järjestelmä, jossa kansan yhteisiä asioita hoidetaan usein hyvin vastakkaisistakin mielipiteistä huolimatta.

  4. Kyuu, allekirjoitan näkemyksesi täysin. Jonkun osaajan pitäisi organisoida uudestaan käsittely, nimenomaan lakikäsittelyn valmistelu. Juristit ovat tottuneen lukemaan kasan papereita ja poimimaan niistä joskus oikeita asioita, vai ovatko oikeasti ?
    Mutta siviilikansaedustajat eivät milloinkaan.

    Tästä se virhepäätösten suma syntyy !

    1. Heikki, Suomi on ollut itsenäinen valtio nyt jo hieman yli 100 vuotta. Olemme selviytyneet melko hyvin tänne asti tällä demokraattisella järjestelmällä. Kyllä me selviydymme samalla järjestelmällä edelleenkin, kunhan vaan vaihdetaan riittävän usein edustajiamme eduskunnassa.
      Edustuksellinen demokratia vaatii jatkuvaa vaihtuvuutta pysyäkseen ajassa mukana.

  5. Jos ja kun Pirkanmaa tekee oman sotensa: Maakuntavaltuusto koostuu edustajista asukasluvun perusteella ja valtuusto päättää enemmistöäänin demograattisesti ja se enemmistö muodostuu Tampereen edustajista. Ympäristön äärikunnat menettävät palvelunsa ja sananvalta jää vähemmistöön. Tuleva kehitys autioittaa maaseutua yhä tällä kepuvaltakaudella. Asialla on se hyvä puoli, että kepu maanviljelijät saavat ostaa halvalla lisämaata autioiksi jäävistä tiluksista. Sääliksi käy niitä jotka pakon edessä tulevat kaupunkitaajamiin palvelujen ääreen kuka maksaa heidän elinkustannuksensa. Ikääntyvää maaseudun väkeä on mahdoton työllistää.
    Ei puolesta eikä vastaan ja saa oikaista ?

  6. Tamperelaista lukemassa
    sote
    ihan hirveä paikka
    sotemenot ylittymässä liki 50 miljoonalla sanoo Loukaskorpi.
    Niin miksi sotemenot alibudjetoidaan sillä jo ennakkoon arveltiin 25-30 miljoonan ylitys.?

  7. Jos olisi budjetoitu oikein, olisi alkanut mekkala ja vaatimukset menojen vähentämisestä jo alunperin.
    Se olisi saattanut vaikuttaa poliittisiin rahoitussuunnitelmiin, mikä ei missään oloissa ole hyväksyttävää.
    Niinpä alidjetoidaan ja sitten aletaan keksiä, miten ja keneltä se puuttuva raha revitään, mutta muita menoja ei tarvinnut vähentää.

  8. Väiski

    Kyllä jo 100 vuodessa pitäisi oppia organisoimaan paperit ja päätöksenteko sellaisiksi, ettei hra. hakkaraisten tarvitsisi lukea kokoukseen 500 sivua tolkutonta tekstiä muka tehdäkseen oikeita päätöksiä.

    Niilo: tuolla tamperelaisen jutulla ei ollut mitään tekemistä tämän valtakunnallisen sote-projektin kanssa. Se vaan kertoo, että nykyjärjestelmä on persiistä, jossa poliitikot eivät osaa tehdä budjetteja.

  9. Osaavia yritysjohtajia ei kovin herkästi eduskuntaan päädy – miksipä he haluaisivat tiputtaa palkkansa kymmenesosaan ja työmäärän kymmenkertaiseksi.

    Sen sijaan virkamiehistöön voitaisiin hyvin palkata muutama äärimmäisen osaava johdon sihteeri, toimistopäällikkö tai projektisihteeri. Ei välttämättä olisi sekään pöhkö idea että puheenjohtaja olisi tuon tuosta äänetön.

    On ihmisiä jotka ovat erittäin hyviä ottamaan tietomassoja, puristamaan niistä mehut irti, jäsentelemään sen ja jakamaan sen pohjalta työt tasan. Kyllä firmassakin voi olla kilpailevia osastoja (vrt. puolueet) sekä monenlaisia kilpailevia intressejä. Eikä pomo edes ole mikään diktaattori, osaava henkilö voi aina vaihtaa toiseen firmaan.

    Ehkäpä tietoyhteiskunta ei ole ainoa asia minkä osaamisessa yksityinen sektori porhaltaa valon nopeudella julkisen ohi.

  10. Sipilällä on ihan tarpeeksi omaa taloutta jo. En usko että hän totta puhuen näkee hirveän suurta taloudellista intressiä politiikassa, tai ainakaan se ei ole ykkösjuttu.

    Hänen lahkolaistaustansa sekä toimintansa yrityspuolella antavat mielestäni osviittaa. Hän päätyi erittäin suurella julmuudella ja kroonisella vilpillisyydellä sankariksi alueellaan. Nyt hän halua päästä Suomen sankariksi. Hän alkaa uskomaan omaan messiasmyyttiinsä. Sen huomaa jo siitä miten hän vastailee kysymyksiin. Ei hän juuri koskaan vastaa kysymykseen vaan ryhtyy aina kertomaan tarinaa eeppisestä voitosta, kuvaillen sivulauseissa itseään kolmannessa persoonassa.

    On paljon Sipilää vanhempi ongelma että valiokuntatyöskentely on rikki. Kun sotketaan huonoa hallintoa, huonoa sihteerityötä, likaista puoluepolitikointia, saavutettujen etujen valvontaa ia kontrolloimatonta lobbausta, saadaan melkoinen soppa.

  11. Hyvä Kyuu !

    ”Sen sijaan virkamiehistöön voitaisiin hyvin palkata muutama äärimmäisen osaava johdon sihteeri, toimistopäällikkö tai projektisihteeri.”

    Oma näkemykseni; suuryritykset ja kuin valtio :

    2000- luvun alussa ns. johdon sihteerit saivat kenkää tavallisissa yrityksissä, koska ”johtaja osasi itsekin kirjoittaa läppärillä muistioita ja käyttää nettiä”, ja sihteeristä tuli kirosana ja vanhanaikainen nimike ja, se oli todella huono määritelmä kunnon sihteerille.

    Suomessa on enää äärimmäisen vähän alemman akateemisen tutkinnon suorittaneita HSO- sihteereitä, joiden osaamistaso oli nopea äly, lakien tuntemus, monikielisyys, tietotekniikan kokonaishallinta taittoineen jne., jopa pikakirjoitus, analyysi- ja organisointikyky. Heidät, naiset, löytää tänään erittäin haasteellisissa muissa tehtävissä kuin ns. sihteeri-nimikkeellä.

    Minun lähiomaiseni on sellainen, joka on pitänyt suuryritysten pääjohtajia kurissa ja järjestyksessä ( minusta nyt ei niin väliä ).

    Minulla itselläni ison lehtitalon yhtenä johtajista oli assistentti – sihteeri, jota ilman olisin ollut hukassa. Hän piti menevän johtajan päivän tasalla, esineuvotteli asioita, aikataulutti vastasi pääkielillä tulleisiin kysymysiin. Siksi monet asiat ja projektit onnistuivat aikataulussa organisoidusti ja tulosta syntyi.

    Näitä ehkä toisella nimikkeellä olevia assistentteja pitää arvostaa, koska he tekevät puolet johtajan hommista, jotka ne johtaja muuten joutuisi itse tekemään väärällä työkuvallaan. Hyvä sihteeri-assistentti on/oli erittäin hyvin palkattu.

    Sihteeri-assistentti pitää ottaa uudelleen arvoiseensa asemaan, niin hommat alkavat luistamaan.

    Minun sihteeri-assistenttini olivat fiksu(ja) ja monissa asioissa osaavampia kuin itse, mutta hänen ansioistaan pystyin keskittymään omiin hommiini ja tekemään luovia ja myös ennakkoluulottomia toimenpiteitä nopeasti- oikein.

    Oikeaa tehostamista olisi palkata oikeisiin hommiin oikeat ihmiset – sihteerit (mm. HSO) uudelleen ja panemaan asiat oikeaan järjestykseen.

  12. Mielestäni Tamperelaisen/Loukaskorven huoli on vaarana maakuntatasolla ja valtiotasolla sillä aina törmätään rahaan jota on määrällisesti. Loukaskorpi sanoo ettei mitkään säästötoimet auta paikkaamaan vajetta. Uusi sote jos toteutuu tulee entistä kalliimmaksi paitsi jos karsitaan valinnanvapaudesta ja siitä mitä potilaalle suostutaan tekemään.

  13. Niilo, älä nyt mene asioiden edelle. ( Johanna Loukaskorpi kitki juuri palstaansa vieressä kanssani aivan rauhassa mielin ).
    Hänen ehdotuksensa veronkorotuksista ei mene Tampereella lävitse. Uusi jo Pirkanmaalla tulossa oleva maakuntatoiminta tulee kitkemään kustannuksia rajusti. Veronkorotuksia ei tule tällä pormestariohjelmalla, vaan tartutaan mm. Yrjö Schafeitelin raikkaisiin kustannussäästöihin- lue AL 3.6.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *