Mikä on Kelakyyti? Se on sellainen kyyti, jonka tarkoituksena on säästää yhteiskunnan rahoja. Säästöt syntyvät siitä, kun ei tarvitse makuuttaa eri tavoin sairaita sairaaloissa, vaan hoidetaan heitä päiväpoliklinikoilla ja potilas voi asua kotonaan.
Kelakyydin omavastuu on tänä vuonna 300 euroa, joka täytyy täyttyä ennen, kuin Kelakyyti on ilmainen. Potilas siis maksaa omasta pussistaan kyydeistä omavastuuosuutensa ja sen jälkeen saa Kelalta kortin, joka oikeuttaaa ilmaisiin kyyteihin kalenterivuoden loppuun asti.
Nyt heinäkuun alusta lukien Kela siirtyi uuten kyytien tilaussysteemiin siten, että maassa on tilauskeskuksia, jotka tekevät sopimuksia tarjousten perusteella taxiautoilijoiden kanssa. Invataxit vaativat erikoisvarusteita mm. pyörätuolien nostamista varten autoon. Kelakyytiin sisältyy palveluna mm. se, että taxinkuljettaja vie kyydittävän perille asti esim. päiväpolklinikalle ja paluukyydissä kotiin asti.
Monet pitkäaikaissairaat ovat täysin riippuvaisia kelakyydeistä sairautensa hoidossa. Monissa syöpäsairauksissa esim. on hoitojaksot yhdestä neljään viikkoon, joten kelakyytiä tarvitaan aika usein.
Viime aikoina syysteemiuudistuksen jälkeen on Kelakydit takkuilleet pahasti erikoisesti maaseudulla. Syitä on systeemimuutoksessa ja siinä, että Kela ei ole saanut tarpeeksi kiinnostuneita taxiyrittäjiä lähtemään mukaan Kelataxiin.
Kun näinkin pieni uudistus on aiheuttanut näin paljon ongelmia, että syöpäsairaat eivät ole päässet hoitoon, niin kuinka paljon ongelmia aiheuttaa sote, jos se joskus toteutuu? Täytyykö Suomessa ensin kuolla sairaita ihmisiä vain siksi, että ei pääse hoitoon viranomaisten taitamattomuuden vuoksi, ennen kuin päättäjät tajuavat päätöstensä vaikutukset.
Eihän tämä ole ensimmäinen kerta, kun tämä takkuaa. Vuosikymmenen alussa hommaa uudistettiin jo niin, että kyyti piti tilata erityisestä tilauskeskuksesta, eikä paikallisen, tutun taksikuskin kyyti enää kelvannut. Entisellä asuinpaikalla Kurussa, nykyisen Ylöjärven perukoilla, tämä johti siihen, että asiakas ei saanut soittaa kivenheiton päästä tuttua taksia asiointimatkalle, vaan kyyti järjestettiin tilauskeskuksesta. Käytännössä taksi monesti sitten ajoi Tampereelta 90 kilometriä hakemaan asiakasta, vei tämän asioille ja ajoi toiset 90 kilometriä takaisin Tampereelle. Ilmeisesti kaikki 180 kilometriä täysin turhaa ajoa olivat sitten sitä säästöä.
Juu, tiedän tuttuja taksikuskeja jotka ei uusilla sopimuksilla olevia ajoja ota Kelalta enää vastaan. Hyvin meni uudistus….