Suomen poliittinen eliitti pitää kansaa tyhmänä

Suomen poliittinen eliitti yrittää vääntää kansalle rautalangalla tarinan poliisin suuroperatiosta Saaristomerellä männä viikolla. Sen mukaan kyse on vain ja yksinomaan talousrikollisuudesta.

Mutta ei kansa niin tyhmää ole, kuin eliitti kuvittelee.  Sokea Reettakin näkee mm. valokuvien ja videoklippien avulla, että kysessä Saaristomerellä ja osin myös Ahvenanmaan saarisrossa on Venäläisten suurhanke rakentaa sotilastukikohtaa Suomen strategisesti tärkeimmälle alueelle. Tutka-asemia, helikopterikenttiä, raskaita laitureita saarilla ja luodoilla. Tarvitaanko niitä rahanpesuun?

Missä lymyävät venäläiset sukellusveneet? Niistä ei ole puhuttu mitään.

Suomen poliittinen eliitti on tosityhmää, kun on sallinut venäläisten rakentaa vain katsella seuraten sotilastukikohtaa Suomen kotipesään. Näitä sotilastukikohtia on muitakin Suomessa ja kaikilla on yhteinen nim ittäjä, taloudellinen yhteistyö. Rakennetaan ydinvoimalaa yhdesssä, samoin sellutehtaita. Eikö Suomen poliittinen eliitti tajua, että tällä tavoin venäläiset soluttautuvat Suomeen ja sen rakenteisiin niin, että tiukan paikan tullen olemme erittäin haavoittuvasia.

18 vastausta artikkeliin “Suomen poliittinen eliitti pitää kansaa tyhmänä”

  1. Voisi kyllä kysyä, miksi tämä kokonaisuus on hankittu ja siihen rakennettu verkosto saaria, miksi juuri syväväylän ääreltä ?

    Tähän liittyy paljon suurempi kuva mm. Ahvenanmaa.

    Miksi siellä saarilla on suunnattoman suuret varastotilat louhittu maan alle ja sisään kulut naamioitu maakellareiksi ?
    Miksi siellä on lukemattomia helikopterikenttiä?
    Miksi saarien sisällä on nopeaa liikkumista helpottavat pinnoitetut kulkuväylät paikasta toiseen.
    Miksi siellä on ruopatut syväväylät ja raskaat betonilaiturit jne.. Miksi ?

    Siviilikäyttöönkö?

    Älkää nyt uskoko puujumaliin pakkasella ! Onneksi lainsäädäntö pakkolunastaa pian nuo paikat ja myös muualta strategisista kohteista.

    Uskon enemmän kyberturvallisuuden professoria Jarno Limnelliä kriisiin valmistautumisesta kuin iltalehtien poimimia ”asiantuntijoita”

    1. jk , perusteltuja kysymyksiä , niin miksi?

      Vuonna 2016 suojelupoliisilla oli aavistuksia venäläisten toimien tarkoitusperistä. [ .. varmaan oli jo paljon aikaisemmin ]

      Nyt olisi aika toimia eikä enää kikkailla. Mallia voisi ottaa venäläisten maanhankintaa rajoittavista laeista. Ongelmana on tietysti venäläisten strategisille paikoille rakentamien tukikohtien hävittäminen. Uusien syntyminen pitäisi kuitenkin pystyä estämään.

      *
      Ote Suojelupoliisi lausunnosta 27.09.2016

      Toimenpiteitä, joissa saattaa olla kyse valmistautumisesta tulevaan vaikuttamiseen kriisitilanteessa, havaitaan jatkuvasti. Tällaisesta voi olla kyse maakaupoissa, joissa ei näyttäisi olevan liiketaloudellista tai kiinteistön tavanomaiseen käyttöarvoon liittyvää logiikkaa. Vieraan valtion lukuun toimiva maanomistaja voi kuitenkin rakentaa kiinteistölleen rakennelmia, joita vieras valtio voisi kriisitilanteessa hyödyntää esimerkiksi liikenneväylien sulkemisessa tai tunnuksettomien joukkojen majoittamisessa.

  2. Tuo oli alta riman näin vakavasta asiasta- siis lahjontako ?

    Kysymys on paljon vakavammasta asiasta, jota kaikkea tietoa ei voida panna julkisuuteen riepoteltavaksi. Olemme sotilastiedustelun ja toiminnan ydinalueilla uskoipa joku muu mitä tahansa ns.talousrikoksista.

    1. Turun-ja Ahvenanmaansaristo on oiva alue valvoa koko Itämeren aluetta. Itämeri ei enää pitkään ole ollut rauhan meri. Suomi ei saisi päästää yhtäkään venäläistä pesiytymään koko saaristomeren alueelle.

      Talousrikollisuus on vain peitetarina sotilaallisille tarkoituksille.

  3. Ei Suomessa lahjontaa ole ne on Suomessa lehmän kauppoja terv tepivaari

    1. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001943799.html

      Suojelupoliisi Skyddspolisen LAUSUNTO 1 (4)
      27.09.2016 Dnro 343/2016
      Eduskunta
      Hallintovaliokunta
      HaV@eduskunta.fi

      Viite: Hallintovaliokunnan lausuntopyyntö VNS 6/2016 ja VNS 5/2016
      Hallintovaliokunta on pyytänyt Suojelupoliisin asiantuntijalausuntoa ulko- ja turvallisuuspoliittiseen sekä sisäisen turvallisuuden selontekoihin liittyen. Valiokunta on pyytänyt lausuntoa ulko- ja turvalli-suuspoliittista merkitystä sisältävistä sisäisen turvallisuuden alueista. Pyydettynä lausuntonaan
      Suojelupoliisi toteaa kunnioittavasti seuraavaa:

      1. Suomen terrorismitilanne
      Terrorismin torjunnan kohdehenkilöiden määrä Suomessa on kasvanut huomattavasti viime vuosien aikana. Vuodesta 2014 vuoteen 2016 kasvu on ollut 45 % ja kasvu on jatkunut edelleen nykyisen kohdehenkilömäärän ollessa yli 300. Kasvu selittyy sekä kotoperäisellä radikalisaatiolla että maahan saapuneita radikalisoituneilla henkilöillä. Merkittävällä osalla kohdehenkilöistä on vierastaistelijako-kemusta tai he ovat muuten osallistuneet vakavaan terroristiseen toimintaan. Terroristiseen toimintaan liittyviin henkilöihin kohdistuva tiedonhankinta on entisestään vaikeutunut, koska terroristiryhmät suo-jaavat operatiivista toimintaansa entistä tehokkaammin.

      Suomen vastainen jihadistinen propaganda on lisääntynyt. Sekä suomalaisia että suomen kieltä on käytetty muun muassa ISILin propagandassa. Kansainvälisiin kriisinhallinta- ja koulutusoperaatioihin osallistuminen on mahdollisesti nostanut Suomeen kohdistuvaa uhkaa. Suomi ei edelleenkään ole terroristijärjestöjen ensisijainen tai strateginen kohde, mutta yksittäisten tekijöiden väkivaltaisten tekojen uhka on kuitenkin edelleen kohonnut. Suomessa toimivat terrorismiin liittyvät verkostot ovat toistaiseksi keskittyneet pääosin Somalian, Irakin ja Syyrian konfliktialueille suuntautuviin tuki- ja fasilitaatiotoimiin.

      ISILin tiedetään soluttaneen Eurooppaan suuntautuvia pakolaisvirtoja. Suojelupoliisin tietoon on viimeisen vuoden aikana uskottavia vihjeitä Suomeen saapuneista terroristitaustaisista henkilöistä. Suomen viranomaiset ovat käynnistäneet vihjeiden perusteella rikostutkintoja ja tiedusteluoperaatioita. Tällaisten rikosten tutkimukset ovat usein haastavia kansalliselle oikeusjärjestelmälle muun muassa rikosten vakavuuteen, tekopaikkaan ja muihin olosuhteisiin liittyvien ongelmien takia. Rikoksiin syyllistyneiden saattaminen edesvastuuseen ja vakaviinkin rikoksiin syyllistyneiden maasta poistaminen on vaikeaa. Suomeen saapuneita turvapaikanhakijoita on myös kadonnut.

      Äärioikeisto
      Nopeasti muuttunut turvapaikanhakijatilanne ja sen nostattama maahanmuuttovastaisuus loivat lop-puvuodesta 2015 lähtien otollisen ilmapiirin äärioikeistolaisen liikehdinnän aktivoitumiselle ja kasvulle. Suomessa nousikin esiin uusia äärioikeistolaisia ryhmittymiä, joista näkyvin on Soldiers Of Odin. Tämä omaehtoista turvallisuuden valvontaa kaduilla suorittava järjestö levisi nopeasti eri puolille Suomea sekä myös useisiin muihin maihin. Järjestön alkuperäinen ideologinen perusta on avoimen äärioikeistolainen, mutta laajennuttuaan ja rekisteröidyttyään viralliseksi yhdistykseksi se on muuttanut julkikuvaansa maltillisemmaksi. Soldiers Of Odin on kuitenkin perusteltua luokitella edelleen vähintäänkin maahanmuuttovastaiseksi järjestöksi. Sen toimintaan liittyy viharikosten ja väkivallan uhka, koska järjestössä on mukana rasistisia ja väkivaltaentisyyttä omaavia henkilöitä.
      Väkivaltaisista äärioikeistolaisista liikkeistä vakavimman uhkan muodostaa kansallissosialistinen Poh-joismainen Vastarintaliike (PVL), joka vuoteen 2016 saakka tunnettiin nimellä Suomen Vastarintaliike.
      ***

      Suojelupoliisi Skyddspolisen 2 (4)

      Se on vuonna 2008 perustettu rekisteröimätön järjestö, jonka julkilausuttuna tavoitteena on pohjois-maisen kansallissosialistisen valtion luominen. PVL voidaan määritellä luonteeltaan vallankumoukselliseksi ja militantiksi ääriryhmäksi.

      PVL:llä on paikallisosastoja seitsemässä kaupungissa. Aktiivisia jäseniä järjestöllä on noin 70 ja lisäksi arviolta 200 tukijäsentä. Liikkeen yleisin toimintamuoto on propagandan levittäminen, josta on kirjattu useita rikosilmoituksia kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. PVL:n jäsenet syyllistyvät vuosittain myös väkivaltarikoksiin. Väkivaltaa esiintyy pääosin julkisten tapahtumien yhteydessä, ja se on luonteeltaan spontaania ja reaktiivista. Liikkeen jäsenillä on suhteellisen matala kynnys reagoida eriäviin mielipiteisiin tai liikettä halventaviin kommentteihin väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla.

      Suomessa PVL ei tällä hetkellä uhkaa kansallista turvallisuutta. Liikkeen harjoittama katuväkivalta muodostaa kuitenkin konkreettisen turvallisuusuhkan erityisesti vähemmistöjä ja poliittisia vastustajia kohtaan.
      PVL:n lisäksi Suomessa toimii myös muita äärioikeistolaisia radikaaliryhmiä. Valtaosa niistä on uus-natsismiin ja rasistiseen skinheadperinteeseen pohjautuvia pieniä ja paikallisia kerhoja, joiden jäsenet syyllistyvät ajoittain katuväkivaltaan.

      Äärivasemmisto
      Väkivaltaista äärivasemmistolaista liikehdintää esiintyy Suomessa anarkismin ja antifasismin toimin-taympäristöissä. Anarkistiliike ei ole kovinkaan järjestäytynyt vaan pääosin verkon välityksellä kom-munikoiva ja ajoittain yhteen kokoontuva löyhä verkosto yksittäisiä henkilöitä ja pieniä ryhmiä.
      Anarkistiliikkeen harjoittama väkivalta jakautuu kolmeen eri muotoon. Yleisintä on mielenosoitusten yhteydessä esiintyvä mellakointi, jossa väkivalta kohdistuu ensisijaisesti poliisiin. Väkivaltaisia mielen-osoituksia on Suomessa vuosittain muutamia. Hieman harvinaisempi väkivallan muoto on anarkistien vastustamiin tahoihin kohdistuvat sabotaasiluonteiset tuhotyöt. Tällaisia iskuja tapahtuu epäsäännöllisesti ja kausiluonteisesti. Kasvava uhka liittyy äärivasemmiston ja äärioikeiston väliseen vastakkainasetteluun, joka konkretisoituu ajoittain väkivaltaisina yhteenottoina tai niiden yrityksinä. Vastakkainasettelu on voimistunut viimeisten vuosien aikana, ja turvapaikanhakijatilanne on kärjistänyt sitä entisestään. Väkivaltaisen antifasistisen toiminnan keskiössä on löyhä Antifa-verkosto, jonka ensisijaisena kohteena on Pohjoismainen Vastarintaliike ja Soldiers 01 Odin, mutta kohteiksi voivat valikoitua myös maahanmuuttovastaisiksi tai oikeistopopulistisiksi profiloituvat tahot.

      Radikaalit vaihtoehtoliikkeet
      Radikaaliin vaihtoehtoliikehdintään liittyvä väkivalta on lisääntynyt viimeisen kahden vuoden aikana. Erityisesti ydinvoiman vastaisessa liikkeessä on esiintynyt poikkeuksellisen paljon väkivaltaista toimintaa sen jälkeen, kun uuden ydinvoimalahankkeen rakennustöiden valmistelu käynnistyi Pyhäjoella. Ydinvoimaa vastustavat ekoanarkistit ovat kohdistaneet väkivaltaa sekä ydinvoimalan työmaa-alueen vartijoita että muita alueella työskenteleviä henkilöitä kohtaan. Myös hankkeessa mukana olevien yritysten ajoneuvoihin kohdistuneet tuhotyöt Pyhäjoella ja pääkaupunkiseudulla ovat aiheuttaneet mahdollista henkeen ja terveyteen kohdistuvaa uhkaa. Ydinvoiman vastaiseen radikaaliliikehdintään on osallistunut tänä vuonna poikkeuksellisen paljon ulkomaalaisia aktivisteja useista eri maista. Ydinvoimalahankkeen arvioidaan säilyvän pitkäkestoisena protestoinnin ja myös laittoman toiminnan kohteena.
      Yli kymmenen vuoden hiljaiselon jälkeen eläinoikeusliikkeen radikaali siipi on myös jälleen aktivoitunut. Kesäkuussa 2016 Eläinten vapautusrintaman (EVR) nimissä esiintyvät aktivistit polttivat pääkau-punkiseudulla useita linja-autoja aiheuttaen vakavaa vaaraa paikalla olleille työntekijöille. Törkeän tuhotyön motiivina oli liikennöitsijän tekemä yhteistyö turkisalan yritysten kanssa.
      ***
      Suojelupoliisi Skyddspolisen 3 (4)

      3. Suomeen kohdistuva tiedustelu
      Suomea vastaan kohdistuu laajamittaista perinteistä henkilötiedustelua, joka on luonteeltaan pitkäkes-toista ja jatkuvaa. Maan väkilukuun suhteutettuna Suomeen pysyvästi sijoitettujen tiedustelu-upseereiden määrä on yksi suurimmista länsimaissa.

      Ulkomaisen tiedustelun keskeisimpiin päämääriin kuuluvat Suomen politiikan ennakoiminen ja päätöksiin vaikuttaminen. Säännöllisesti on myös havaittu pyrkimyksiä vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen. Tietojen hankintaa ja vaikuttamisyrityksiä kohdistetaan etenkin päätöksiä valmisteleviin ja niitä toteuttaviin tahoihin.

      Muutaman viime vuoden aikana on Suojelupoliisin tietoon tullut konkreettisia tapauksia pyrkimyksistä vaikuttaa mm. Suomen energiapoliittiseen päätöksentekoon ja siihen liittyvään yleiseen mielipiteeseen.
      Muita ajankohtaisia tiedusteluprioriteetteja ovat mm. Suomen poliittisen johdon ja väestön suhtautu-minen Natoon liittymiseen, Suomen EU-politiikka, Suomen tuleva Arktisen neuvoston puheenjohtajuus sekä ihmisoikeuksien noudattamiseen liittyvät kysymykset Suomessa.

      Tiedusteluntorjunnan näkökulmasta merkityksellistä on myös kysymys kaksoiskansalaisuudesta.
      Esimerkiksi kaikki Venäjän kansalaiset ovat kaksoiskansalaisuudesta riippumatta Venäjän lakien mukaan velvoitettuja auttamaan Venäjän turvallisuusviranomaisia.

      4. Hybridivaikuttaminen
      Hybridiuhassa on kiteytettynä kyse vieraan valtion vihamielisestä vaikuttamisesta toisen valtion
      päätöksentekijöiden toimintaan laajalla keinovalikoimalla. Hybridiuhille on ominaista tietty hienovireisyys. Vieras valtio pyrkii yleensä toteuttamaan toimenpiteen siten, ettei kohdevaltio voi olla aivan varma onko kyseessä vieraan valtion ohjaama tietoinen operaatio vai ei.
      Hybridiuhka tuli sotilaallisena terminä käyttöön Ukrainan kriisin yhteydessä, jossa Venäjän epäillään toteuttaneen aluevaltauksen. Perinteisen sotilaallisen operaation sijaan Venäjän epäillään toteuttaneen Krimin valtauksen vaikuttamalla väestöön sekä päätöksentekijöihin. Keinovalikoima oli ennen-näkemättömän laaja: aina tunnuksettomista joukoista ja Ukrainan sähkönjakeluverkon toimintaa
      haitanneesta kyberhyökkäyksestä paikallisväestöön vaikuttamiseen.
      Itse ilmiö ei kuitenkaan ole uusi. Vaikuttaminen on kuulunut imperiumien keinovalikoimaan aina.

      Vaikuttamisen torjunta on siten myös ollut turvallisuus- ja tiedustelupalveluiden keskeinen tehtävä
      vakoilun torjunnan lisäksi. Vihamielisyyden aste on kuitenkin aina vaihdellut maailmanpoliittisen tilanteen mukaan. Digitalisaation tuoma historiallisen nopea talouskasvu sekä Itä-Euroopan mullistukset vähensivät hetkellisesti alueen imperiumien intressiä vaikuttamiseen. mutta jo nyt voidaan todeta tilanteen olleen tilapäinen.

      Suomessa on havaittavissa sekä ilmiöitä, joissa voi olla kyse valmistautumisesta tulevaan vaikuttamiseen että suoranaisesta vaikuttamisesta. Toimenpiteitä, joissa saattaa olla kyse valmistautumisesta tulevaan vaikuttamiseen kriisitilanteessa, havaitaan jatkuvasti. Tällaisesta voi olla kyse maakaupoissa, joissa ei näyttäisi olevan liiketaloudellista tai kiinteistön tavanomaiseen käyttöarvoon liittyvää logiikkaa. Vieraan valtion lukuun toimiva maanomistaja voi kuitenkin rakentaa kiinteistölleen rakennelmia, joita vieras valtio voisi kriisitilanteessa hyödyntää esimerkiksi liikenneväylien sulkemisessa tai tunnuksettomien joukkojen majoittamisessa.
      ***
      Suojelupoliisi Skyddspolisen 4 (4)

      Kyberympäristöstä vastaava esimerkki on kriittistä infrastruktuuria ohjaavien järjestelmien ohjelmisto-versioiden tietotekninen kartoitus, jota on havaittu useissa Euroopan maissa. Kun vihamielinen valtio tietää kohdeympäristön ohjelmistoversiot. toimivien hyökkäysmenetelmien valitseminen käy kriisitilanteessa nopeasti.

      Informaatiovaikuttamisen osalta julkisuudessa puhutaan paljon sosiaalisen median ”trollauksesta”. Sellaisen vaikutus on Suomen kaltaisessa korkean koulutustason maassa kuitenkin pienempi kuin ilmiön saama huomioarvo. Huomattavasti vakavampi uhka on suora henkilövaikuttaminen päätöksen-tekijöihin.

      5. Kyberuhat
      Kyberuhassa on kyse digitaaliseen ympäristöön kohdistetusta teknisestä hyökkäyksestä, jonka tavoitteena voi olla tiedon anastaminen tai tähän ympäristöön kuuluvan järjestelmän toiminnan häirintä. Koska digitaalisilla järjestelmillä ohjataan reaalimaailman toimintoja, operaation vaikutus voi ilmetä reaalimaailmassa, mutta ensisijainen vaikutus kohdistuu silti aina ensin tietojärjestelmään.

      Kyberhyökkäys ei ole erityisen toimiva hybridityökalu syvän rauhan oloissa, joissa tavoitteena on muovata väestön mielialaa hienovireisesti. Käyttäjä joko ei kyber-hyökkäystä havaitse, tai jos havaitseekin, menee hyökkäys normaalin toimistotekniikan toimintahäiriön piikkiin. Sellaisella ei juuri väestön mielialaan vaikuteta. Niinpä rauhanaikana kybervektori on ennen kaikkea oikeudettoman tiedon-hankinnan – vakoilun – työkalu, ei niinkään vaikuttamisen. Kriisiaikana tilanne on kokonaan toinen. Yhteiskuntaa ohjataan digitaalisilla järjestelmillä, jolloin yhteiskunnan toiminnan voi myös lamauttaa digitaalisilla järjestelmillä.
      Suomessa havaitaan jatkuvasti myös ulko- ja turvallisuuspoliittiseen päätöksentekoon kohdistuvaa kybervakoilua. Viimeisen vuoden aikana tekotapa on muuttunut aiempaa varsin sofistikoitunutta
      kybervakoilua paljon näkyvämmäksi.

      Suojelupoliisin päällikkö, poliisineuvos Antti Pelttari

      1. Ote edellisestä:

        Suomessa on havaittavissa sekä ilmiöitä, joissa voi olla kyse valmistautumisesta tulevaan vaikuttamiseen että suoranaisesta vaikuttamisesta. Toimenpiteitä, joissa saattaa olla kyse valmistautumisesta tulevaan vaikuttamiseen kriisitilanteessa, havaitaan jatkuvasti. Tällaisesta voi olla kyse maakaupoissa, joissa ei näyttäisi olevan liiketaloudellista tai kiinteistön tavanomaiseen käyttöarvoon liittyvää logiikkaa. Vieraan valtion lukuun toimiva maanomistaja voi kuitenkin rakentaa kiinteistölleen rakennelmia, joita vieras valtio voisi kriisitilanteessa hyödyntää esimerkiksi liikenneväylien sulkemisessa tai tunnuksettomien joukkojen majoittamisessa.

  4. En nyt usko että tässä pidetään kansaa pilkkanaan, vaan tässä pelataan diplomatiaa. Media on saanut täysin vapaasti kertoa mitä tapahtuu, avata taustoja, yms. Kukaan päättäjä ei ole valittanut median jutuista.

    Jos päättäjät ylläpitävät julkisuudessa tätä talousrikoslinjaa, se antaa heille paljon suuremmat vapaudet käyttää kovia keinoja, kansainvälistä poliisiyhteistyötä yms. asioita mitkä ovat helppoja ”neutraalin” talousrikollisuuden tutkinnassa.

    Jos he pelaisivat pienet vihreät miehet -kortin, kaikki yhteistyö vaikeutuisi ja asiasta tulisi poliittinen kiista.

    Mielestäni toiminta ei ole typerää, vaan harvinaisen ovelaa.

  5. https://www.is.fi/politiikka/art-2000005842827.html
    27.9.2018

    Presidentti Tarja Halosen mukaan ulkomaalaisten [venäläisten ] maakaupat eivät herättäneet hänen kaudellaan yhtä suurta huomiota.

    Kummoinen on Tarjan huomiokyky?

    *
    Tarja Kaarina Halonen (s. 24. joulukuuta 1943 Helsinki) toimi Suomen tasavallan presidenttinä vuosina 2000–2012.

    ***
    https://maanpuolustus.net/threads/ven%C3%A4l%C3%A4isten-maakaupat-ja-tiedustelu.123/
    28.04.2010
    Venäläisten maakaupat ja tiedustelu
    *
    https://yle.fi/uutiset/3-5321825
    14.2.2011
    Venäläisten maakaupat epäilyttävät
    Venäläisten maakaupat Ilmavoimien tukikohtien liepeillä herättävät epäilyksiä. Venäläiset ovat ostaneet huonokuntoisia kiinteistöjä ja joutomaa-alueita sotilastukikohtien liepeiltä. Yksi kaupan kohde on Karjalan Lennoston naapurissa.
    *
    https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/puolustusvoimat-ja-poliisi-vaihtavat-tietoja-venalaisten-maakaupoista/1935264#gs.vVzXUJM
    05.10.2011
    Puolustusvoimat ja poliisi vaihtavat tietoja venäläisten maakaupoista
    *
    https://keskustelu.suomi24.fi/t/9998841/omituisten-maakauppojen-jaljilla
    18.7.2011
    Omituisten maakauppojen jäljillä

    ***
    Sitten tällainen uutinen:

    https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/108225-venajan-kielto-yllatti-suomen-%E2%80%9Dhammastyttavan-laaja%E2%80%9D
    12.1.2011

    Venäjän kielto yllätti Suomen: ”Hämmästyttävän laaja”

    Venäjällä vahvistetun ulkomaalaisten maanomistuskiellon laajuus ihmetyttää ulkoministeriötä, kertoo ministeriön itäosaston päällikkö Nina Vaskunlahti Uudelle Suomelle.

    Presidentti Dmitri Medvedevin sunnuntaina allekirjoittama ukaasi kieltää maanomistuksen ulkomaalaisilta raja-alueilla ympäri Venäjän ja myös koko Suomen vastaisella rajalla. Erikoista asiassa on Venäjän määritelmä raja-alueesta: esimerkiksi suomalaisia koskevalla Karjalan kannaksella kieltoalue ulottuu ilmeisesti vähintään 200 kilometrin päähän rajasta, kohti Pietaria.
    Suomessa suljettu rajavyöhyke venyy leveimmillään kolmen kilometrin päähän rajasta, kuten ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Pertti Salolainen eilen Uudelle Suomelle huomautti.
    *
    –Tottakai nämä [Venäjän määrittelemät] raja-alueet ovat hämmästyttävän laajat, sanoo Nina Vaskunlahti.
    –Me toivoisimme, että alue olisi pienempi, mutta tämä on suvereenin valtion päätös. — Meillä on erilainen käsitys tuosta asiasta kuin venäläisillä.
    Maanomistuskiellon merkitys suomalaisille, jotka ovat tehneet tonttikauppoja raja-alueilla, on yhä epäselvä.
    –Tulemme tiedustelemaan venäläisiltä, mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Kuten yleensä, tämä ei ole yksiselitteinen asia vaan riippuu siitä, miten lakia toteutetaan, sanoo Vaskunlahti.
    Vielä ministeriö ei osaa vastata kysymykseen, tullaanko suomalaisten jo tekemiä kauppoja purkamaan.
    –Mistä me sen voisimme tietää, kysyy Vaskunlahti selittäen, että Venäjältä ei ole tullut selvitystä päätöksen syistä.
    Yllätys päätös ei tosin ollut, sillä kielto kirjattiin maalakiin jo 2001. Mutta vasta nyt Medvedev vahvisti alueet, joita kielto koskee.
    Vaikka kauppoja ei purettaisi, todennäköistä lienee, että jatkossa suomalainen ei todella saa ostettua tonttia kieltoalueilta.
    –Siltä vaikuttaa. Se on ensitulkinta tilanteesta.
    Tonttien vuokraamisen Vaskunlahti uskoo olevan mahdollista tulevaisuudessakin. Ulkoministeriöllä ei ole tietoa, kuinka moni suomalainen on ottanut riskin ja hankkinut maata raja-alueilta. Yhteydenottoja ei kuitenkaan vielä ole juuri tullut, joten määrä tuskin on kauhean suuri.
    Pertti Salolainen vaati eilen EU:ta painostamaan Venäjää, jotta maanomistusoikeus olisi vastavuoroinen suomalaisille Venäjällä ja venäläisille Suomessa. Vaskunlahden mukaan EU:n on paha lähteä puuttumaan siihen, miten suvereeni valtio rajansa määrittelee.
    –Mutta voimme kysyä, miksi tällainen päätös tehtiin, sanoo Vaskunlahti ulkoministeriön selvityspyyntöön viitaten.
    Vaskunlahti muistuttaa, että tonttikiista on ollut esillä ”korkeallakin tasolla” ja presidentti Halonen on korostanut Venäjän johdolle, että vastavuoroisuus olisi tarkoituksenmukaista. Suurta vaikutusta korkean tason pyyntö ei näytä tehneen.

  6. Käteinen raha seteleinä on maallikon mielestä lahjontaan käytettävää. Kaikki muut maksut laskua vastaan pankin välityksellä.

  7. Päättäjillä ei ole tapana mölistä mitä sylki suuhun tuo näissä asioissa. Ovat toimineet viisaasti ja diplomaattisesti.

    1. Eihän Mykkäsen mielestä ollut mitään huolta…se tuntuu tietävän…

      1. Lisäys Mykkäsen maskirovkasta: ” Ulkomaankauppa- ja kehitysministerin mukaan hallintoa vastaan protestoineet ovat Venäjällä melko pienessä vähemmistössä”

        Lähde:

        https://www.verkkouutiset.fi/ministeri-kai-mykkanen-ylelle-venajan-mielenosoituksiin-osallistui-vain-pieni-vahemmisto-63407/

        Ei kuulu suoranaisesti blogiin, mutta kun tämäkin äijä väittää ettei Venäjä siellä saaristossa mitään tee, me suomalaiset niinkuin kuvitellaan.

        Hänen mielestään Venäjän mielenosoituksetkin ovat liioiteltuja. Kokoomuksen ministeri näin ollen tukee Venäjää…. miksi, onko se ”uusi normaali”, ei voi tietää…

  8. Supo on antamassa apua KRPeelle ettei sen muuta vielä tarvitse olla voi tietysti olla muutkin seikat .
    Supolla kun suurempi tieto mm vakolusta kun KRP eellä jotenka on luonnollista että se siellä on mukana .
    Yksikään politiikko ei noista asioista ymmrrä eikä tiedä yhtikäs mitään terv tepivaari

  9. Osalle kansanedustajista Suomen turvallisuusasia on vitsin arvoinen.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/b766f2fd-5810-4d19-8e2b-2811398049da_pi.shtml

    Airiston Helmi puhututti kansanedustajia, osa hekotteli – ”Minua ei ainakaan naurata pätkän vertaa”
    *
    Kuva ’ihanasta mökkirannasta’ venäläisomisteisessa Airiston Helmessä:

    https://img.ilcdn.fi/uTygVWpmKtEZj0CPd733JZixK1w=/full-fit-in/612x/img-s3.ilcdn.fi/96900b505a35a544c4ced627a2f7f6920866cf4c404f87acab589f89330fac0c.jpg
    ****
    Mietitäänpä vähän. Voisiko tämmöinen venäläisten touhu onnistua esimerkiksi Ruotsissa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *