https://www.is.fi/autot/art-2000005636547.html
–
Kameratolpat aiheuttavat närää ja odottelen yhtä sakkoa. Ylitys oli ehkä juuri sen verran, mutta miten voi ajaa turvallisesti toinen silmä nopeusmittarilla ja kun se mittarikaan ei näytä ihan tarkkaan oikeata nopeutta.
Tampereen kaupunkiliikenne on varsin erikoista kun nopeusrajoitukset vaihtelevat.
Eikö mitenkään voida kiinnittää enemmän huomiota turvalliseen liikenteen sujuvuuteen?
Trafimaksua henkilöautolta n 1.80 per päivä ja sakot päälle.
Tosiasia on, että kuolonkolareissa varsinainen syy on jotain ihan muuta kuin pieni kylttinopeuden yölitys.
Pääosin syynä ovat tilanteen virhearviointi, päihteet, täysin holtiton nopeus, jonkun laitteen räplääminen tai tahallisuus.
Joku naistoimittaja nimitti vhän aikaa sitten näitä pieniä nopeuden ylityksiä kaahaamiseksi.
Tosiasiassa se pieni nopeuden ylitys hyvissä olosuhteissa ei lisää onnettomuusriskiä missään määrin eikä se missään mielessäole kaahaamista.
Kaahaamista on omia kykyjä suuremmalla nopeudella ajamista ja liiallinen tilannenopeus.
Niinpä jo 60 km/t satasen nopeusalueella voi olla kaahaamista mm. silloin, kun tie on jäinen ja vesipintainen tai jäisellä tiellä on märkää lunta vain 5-10 cm.
Samoin mielestäni meidän tiekuntamme tiellä, missä on 80 km/t rajoitus, pääosalla tietä yli 60 km/t ajaminen menee jo kaahaamisen puolelle.
Tuli vaan mieleen, että kyllähän se ”turvallisuus” lisääntyy, kun kuskit viime hetkellä tolpan huomatessaan vetävät liinat kiinni ja perässä tulijoilla on todellinen hätä koittaessaan olla törmäämättä tuon äkkijarruttajan perään.
Liikenteen joustavuus minusta se tärkein pointti.