Ratikan hinta

Ratikan hinta nousee ja loppusummaa ei tiedetä.
Hintaan vaikuttavia sivukuluja ei haluta tiedostaa
koska ne eivät ole suoranaisesti ratikkakuluihin laskettavia
vai ovatko?
Äsken uutisoitiin linja-autojen lisäkuluista ratikkatyömaan johdosta,
kuten lisääntynyt polttoaineen kulu ja autojen rikkoontuminen.
Mukana ei ole kauppojen myynnin menetyksetkään.
Liikennejärjestelyt ja katuverkkojen muuntelut?
Kuinka monelle tulee ylimääräistä kulua ja ajanhukkaa
pelkästään työmatkoilla?

14 vastausta artikkeliin “Ratikan hinta”

  1. Ainahan se näin menee, isommissa hankkeissa aloitetaan mahdollisimman halvoilla ennusteilla. Sitten kun se valmistuu, ei ole mitään väliä miten kalliksi se tuli. Eihän isoa hanketta ainakaan purkamaan lähdetä.

    Niinhän se tehtiin presidentin Pietilän suunnittelema Mäntyniemikin. Ei taida kukaa vieläkään tietää, mitä se tuli maksamaan.

  2. Lisää: ammattilaisten kertomaa; bussit ovat hajonneet jatkuvasti entisen Hämeenkadun super-surkean kunnon vuoksi vuosikymmenet. Tämän jälkeen eivät hajoa, kun kadut on saatu uusittua.

    Niilo ei ole huomannut sitäkään, että ratikkatyömaa on ollut käynnissä jo vuoden verran ja siinä ei ainakaan tuon jutun vuoksi panna kiskoja rullalle.

    Tuo kirjoitus alkaa muistuttamaan samaa, mitä jonninjoutavaa huudeltiin koko tunneliprojektin aikana.

  3. Onneksi juhani on viisaampi.
    En ole esittänyt lukuja, mutta erilaisia sivukuluja ei ole laskettu eikä voida laskea ennakkoon.
    Totta myös se että hinta nousee eikä kiskoja rullata.
    Aikanaan käytäntö tulee osoittamaan, että matka-ajat pidentyvät ja kävelyä sekä vaihtoja välineestä toiseen tulee enemmän. Pieni osa väestöstä saattaa päästä kotiovelta työpaikalle ja enemmistö tulee maksamaan osan kuluista.
    Onneksi olen jo eläkkeellä ja käyttänen ratikkaa vain huviajeluun?

  4. Juu, enemmistö vain maksaa metropoliuskovaisten puuhastelun ja järjettömät kustannukset.
    Hukkaputki puolestaan ei ole tuonut senttiäkään rahaa, mutta ylläpito kuukausittaisine huoltotöineen maksaa maltaita ja onnettomuuksiakin on tasaisesti, vaikka tunneliuskovaiset kehuivat, kuinka tunneli vähentää niitä.

  5. Kun muutimme Porvoon maalta, ensisijainen paikka oli Hesa, koska siellä asuimme lähes yli 20 vuotta. Ja kriteeri muuttaa takaisin sinne oli, että asunnon pitää sijaita kutakuinkin ratikkareitin läheisyydessä. Oli asuntoja, mutta ei niitä, missä mm. nämä kriteerit olisivat täyttyneet.
    Sitten törmäsimme ex- kotikaupunkiini Tampereeseen. Täällä meno on paljon suunnitelmallisempaa kuin Hesa-Espoo, jotka ovat kaikin puolin täysin sekaisin niin liikenteellisesti kuin niiden infran hallinnan osalta.
    Hyvä Tampere !

  6. 100+ miljoonan euron keskustan mylläävä infrahanke aiheuttaa rakennusaikana sivukuluja ja häiriöitä -yllätys ja ainutkertaista.

  7. Katujen uudelleenpinnoitus voidaan todeta että olis tarvinnut muutenkin tehdä.
    Kauppojen sulkemiset ja myynnin menetys voidaan selittää monella syyllä.
    Linja-autojen hajoamiset voidaan selittää.
    Keskustan asiakaskato voidaan selittää…
    Mikään ei yllätä sillä olishan noi pitänyt tietää vaan ei sanottu.

  8. Miksi kauppaliikkeet keskittyvät Ratinaan – sinnekkö ratikalla?
    Jo moitittiin Tampereen kansi nimeäkin – mielestäni varsin tylsä nimeksi hinnasta puhumattakaan.

  9. Ratikalla pääsee Koskarin viereen ja sieltä suoraan Ratinaan kävellen. Myöhemmin ratikka kulkee Hatanpään valtatietä.

    Kansiareenan nimi Kansi ei miestä pahenna. Kunhan se on valmis pulinat loppuvat. Sehän rakennetaan pääosin yksityisin varoin Tapparalle ja Ilvekselle. Mutta tietenkin laajoihin messutapahtumiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *