Nyt tarkkana sen painon kanssa

Uuden ambulanssin paino varusteineen ylittää sallitun 3500 kg neljälläkymmenellä kilolla.
Kuljettajalla pitää olla silloin kevytkuorma-autokortti.
Viisaat päättäjät jättävät osan hoitovarusteista – joo.
Kas kun ei kohta tule potilaalle painorajaa.
Mielestäni ambulanssin kuljettajan ajotaito on tärkeämpää kuin painorajan ylitys 40 kilolla.
Suomi on määräysten ja rajoitusten ihannemaa ja niitä on noudatettava pilkulleen.
Aiheesta IL tänään.
Ps Siirrän kinkun syönnin vähemmälle.

5 vastausta artikkeliin “Nyt tarkkana sen painon kanssa”

  1. Paino noissa uusissa ambulansseissa on noussut jo uusien laitteiden ja korien myötä, ne alkaa olla enemmän liikkuvia sairaalaosastoja. Kaveri on duunissa tuollaisessa. Sekä he joilla ei ole sitä kevytkuorma-autokorttia heille ajatetaan se ilmaiseksi työn puolesta. Uutinen on lähinnä ”vouhotusta”.

  2. Toisaalta nykytekniikalla ja materiaaleilla luulisi, että auton rakenteen ja varusteet voisi valita niin, ettei tuollaista painonylitystä tulisi.
    Suunnittelijoille ei ilmeisesti ole asetettu teknisiä vaatimuksia selkeästi.

  3. Kyllä tuossa painon määrittelyssä on jotain pielessä, jos omapaino oli 3100 kg ja 400 kg jäi lisukkeisiin. Miten se kuljettajan ajokyystä on kiinni, jos olisi joku toleranssi kokonaispainon suhteen ? Tässä tapauksessa 40 kg ylitystä.

  4. Autojen ajo tekniikaltaan on nykyään ihan toista kun ne vanhat ilman tehostimia.
    Toki hälytysajossa pitäisi olla rallimiehen kokemus ja kortissa merkintä rallitaidoista esim ääri- ja yllättävät tilanteet.
    Lainsäätäjä voisi nostaa painorajaa pelkästään autojen parantuneiden ajo-ominaisuuksien vuoksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *