http://www.iltalehti.fi/politiikka/201802162200751557_pi.shtml
– Mihin tarvitsemme tieverkkoa, jos sen myymisellä saa muutaman hävittäjälentsikan?
Päästetään ensin tieverkko rapakuntoon, niin sen myyminen ei tunnu niin pahalta.
Edes Kreikka ei ole vastaavaa tainnut harkita.
– Hallituksen yksityistämisprosessi jyllää siitä vaan osakeyhtiö pystyyn ja myydään tiekilometrejä
pörssiin laittamalla taivas on auki?
– Ministeriö kerää lausuntoja asiantuntija-heiltä jotka kannattavat tulevaa hanketta?
Kepulit myy vaikka sukunsa saadakseen rahaa. Yllätyitkö, minä en. Ja varsinkin tämä Brenner…tulee oikein kuvottava olo kun sen naama näkyy tv:ssä, ei pysty…
Kyllähän se tieverkosto meikäläistäkin askarrutti aina viime syksyyn asti kunnes lopetin yritykseni ja reissuelämä loppui.
Nyt sitten vaan väistelen kuoppia kun ei kiirettä ole minnekkään. Nytkin tiet kyllä aurattuja mutta polanteisia; tiekarhuthan kuolivat sukupuuttoon mutta alusterällä varustetun aura-auto kuljettaja ei uskalla laskea terää riittävän alas koska pomo ripittää kuluneesta terästä. Näinhän tämä menee ja jo vuosia mennyt. En sitten kyllä usko tieverkoston myymisellä mentävän kuin vain huonompaa.
Tässähän voisi perustaa ”pelastajaa tiekarhut” järjestön. Välillä on sellaisia polanteita että ihan oikeasti lähtee varsinkin takavetoinen auto lapasesta varsin helposti. Ja niitä helekutin kuoppia on paljon, vasta yhdestä meidän autosta meni edestä jousi tiessä olleen kuopan takia, prrrkele….
Ei se taaskaan auennut tuo linkki.
Mutta mutta, Berner ja liikenneministeriö tekee muutenkin pelkkiä hölmöläisten hommia. Nyt kun talviliikenteen tienpito on ollut hiukan huonoissa kantimissa, niin liikenneministeriö on lisännyt kahdella miljoonalla eurolla kunnossapidon määrärahoja.
Aivan, arvatkaapa mistä ne rahat tulevat, no sieltä peiton toisesta päästä, mistäpä ne hölmöläiset muualta. Siis teiden päällystysrahoista vähennetään se pari miljoonaa, eli aivankuin ne tiet eivät olisi huonossa kunnossa jo muutenkin.
Koko teiden kunnossapito on yleensäkin ihan kuralla. Minusta urakkasopimusten ketjuttaminen pitäisi välittömästi kieltää. Tiedän parikin hoitopiiriä, joissa urakkasopimus on tehty ensin isolle urakoitsijalle. Sitten se jakaa urakan, jopa pienille traktoriurakoitsijoille. Sehän on sitten jo selväkin, että hoitotyöt eivät kohtaa toisiansa, eli käytännössä teiden kunto vaihtelee alueellisesti jyrkästi. Jossain aurataan ja jossain ei, saattaa olla suuriakin eroja paikallisesti. Minäkin kuljen kolmella eri urakoitsijan alueella.
Iltalehdestä Pentti ja sain auki ihan normisti.
– Nyt on sitten menossa uusi keino lähestyä muutamalla vippaskonstilla yksityistämiseen joka edellisellä kerralla karahti liian suoraviivaiseen.
– Onko muuten tiedossa enää montakaan valtion hoitamaa jossa ei olisi kaaos menossa?
Tuo miniseri myisi vaikka oman äitinsä, menis vaan sinne mistä tulikin ilman paluu lippua . terv tepivaari
Jos nykysysteemi ei toimi ja tiet ovat retuperällä- missä syy ?
Tiekarut on pantu museoon- mikä syy ?
Sekö, että valtio ei hoida tai kunnat eivät hoida- mikä syy ?
Valtion- kuntien- maakuntien on syytä hoitaa pääväylät kaikkialla kuntoon verovaroin ml. VR, maksoi mitä maksoi.
Muut, jos joku hölmö ostaisi loput voitaisiin myydä hoitovelvoitteella yksityisille luottaville tahoille. Ei löydy ostajia.
Tiekunnat ovat hyvä esimerkki hoitovelvoitteesta maksua vastaan käyttäjiltä. Ja, siellä sitä vasta riidellään pikkuporukoiden kesken.
Itsenäisyyden aikana meillä oli varaa rakentaa maantiet ja muu infra, EU:n aikana meillä ei ole varaa ylläpitää sitä.
Tiekuntien vastuulle on työnnetty yhä enemmän kilometrejä ja avustuksia niille on samaan aikaan kavennettu. Siitä voisi päätellä että parhaat osuudet tulevat myyntiin?
Valtion avustukset on ajat sitten lopetettu ja kunnat maksavat mitättömän pienen prosentin hoitokustannuksista. Siitäkin huolimatta yksityistiet ovat paremmassa kunnossa, kuin valtion ja kuntien.
Niinistön ja Lipposen aikoinaan kehittämä pakkoeurotus tulee tuhoamaan Kekkosen aikana rakennetun taloudellisen perustamme hitaasti mutta varmasti.