Junat maantielle kumipyörillä?
Mitä pitäisi ajatella rekkojen muodostamasta junasta maanteillä?
Jo nyt rekat ovat 2-3-letkana ja tekevät ohituksen mahdottomaksi
lisäten onnettumuusriskejä.
Eikö Vr pärjää kuljetusten hinnoissa?
Mielestäni tavaraliikenne tulisi saada rautateille.
En toki ymmärrä miksi rekoilla on 80-nopeusrajoitus
ja samalla paanalla henkilöautoille 100-nopeus.
Rekat kulkevat n 90-nopeudella,
niin eikö olisi järkevämpää muuttaa nopeus kaikille 90 km/h
ja vältyttäisiin turhilta ohituksilta?
Rekkajunat on suunniteltu käsittääkseni vain motareille, missä ne eivät ole ongelma.
Samassa yhteydessä pitäisi kuitenkin kieltää rekoilta ohittaminen motareilla, koska se parin kilometrin nopeuserolla tehty ohitus kestää kilometritolkulla muun liikenteen riesana.
Liikenteen saaminen rautateille olisi ihan hyvä idea, mutta junat eivät kulje kaikkialla ja asian tekee hankalaksi VR:n byrokratia ja kyvyttömyys nopeaan kuormanottoon.
Nopeusrajoitusten muuttaminen rekkojen mukaan kaikille ”sopivaksi” ei ole järkevää.
Henkilöautot joutuisivat pääosan matkaa ketkuilemaan siinä 90 km/h nopeudessa, vaikka rekkoja ei olisi lähimaillakaan.
Se vain vähentäisi ennestään sääntöjen noudattamista, koska ihmiset eivät jaksaisi ajaa liikenteellisesti selkeää alinopeutta.
Toisekseen rekkojen perässä ajaminen märällä, loskakelissä tai lumessa on pirullista sen rekan levittämän vesi/loska/lumipilven takia ja siksi niiden ohi pitää päästä.
Aivan oikea näkemys- asia ei ole niin yksinkertainen kuin miltä näyttää. Saksan baanoilla on sentään 3 kaistaa, joissa rekat kulkevat sisintä. Siellä homma luistaa, mutta ei näillä huonokuntoisilla Suomen moottoriteillä.
Kyllä nämä Suomen motareille sopivat. Merkittävää polttoainesäästöä ja vaikka ohittaminen toki vie aikaa, se on helpompaa ohitusta kun ei tarvitse murehtia että rekat siellä ohittelevat toisiaan.
Tervetuloa.
Kyllä ne sopivat, kunhan ajavat peräkkäin eivätkä ohittele toisiaan likimain samalla nopeudella.
Säännön pitää olla sellainen, etteivät nämä saa ajaa kuin oikeanpuoleisimmalla kaistalla.
Olen muuten Juhak:n kanssa täysin samaa mieltä. Moottoritiellä rs-liikenne, ajakoot vain oikeata kaistaa. Silloin näistä raskaiden ajoneuvojen ohitusongelmista päästään.
Mutta, pitää olla sääntö, että rekka ei saa ohittaa edes toista rekkaa tai vaikka edes siksi, että muutaman välissä edessä olisi tilaa.
Ns. rekkajunan perässä pitää olla kielto, että mikään muukaan rekka ei saa sitä ohittaa.
Tässä nyt on hieman menneet käsitteet hakoteille, rajoitetut ajoneuvot (rs-liikenne) eivät kaikki ole rekkoja. Nopeusrajoitettuja (80 kmh), tulisi em säännöstö koskea.
Minä kun ajoin n 85-88kmh, säästääkseni polttoainetta; eikös sieltä sitten pyri ohi kuljettaja (renki) siihen rinnalle.. Rajoitinta vastaan ajamnen lisää polttoaineen kulutusta raskaasti.