Paikannin hyvä laite ja kun sitä paikanninta häiritään sen kertoo Norja.
Meillä asiaa ei kommentoida.
Suuret sotaharjoitukset Norjassa ja siihen osallistui Suomikin.
Osallistuiko Venäjä omalla tavallaan?
Sopivan mansellismielinen blogialusta
Paikannin hyvä laite ja kun sitä paikanninta häiritään sen kertoo Norja.
Meillä asiaa ei kommentoida.
Suuret sotaharjoitukset Norjassa ja siihen osallistui Suomikin.
Osallistuiko Venäjä omalla tavallaan?
En ole asiantuntija sodasta enkä lentoturvallisuudesta, mutta taidan jättää lentelyt vähemmälle.
Eiväthän nuo lentokoneet pelkällä GPS:llä suunnista. Koneissa on useita suuntimajärjestelmiä, toisistaan riippumattomia.
Juu ja eräs kone oli syöksyä maahan väärin ohjelmoidun autopilotin vuoksi uutisoitiin äsken.
Tarkoitin avauksella lähinnä Venäjän osallistumista harjoitukseen sillä häirintäkin on osa sotataktiikkaa.
Se autopilotti kyllä on jotain muuta kuin suunnistaminen. Autopilottiin syötetään tiedot ja se toimii sen mukaisesti. Ns ”rautamatruusi” minullakin aikanaan kalastusveneessäni oli.
Juuri tuli radiosta. Matri Vanhanen vaatii Venäjältä selvitystä asian suhteen… Liekkö selviää.. Tuskin.
Matti… Siis…
Mahtoikohan sotalaivan törmääminen tankkeriin johtua häirinnästä? 😮
Onhan tuo merkillistä, kun keskellä päivää näköyhteydellä purkit törmäävät. Edes pilkkopimeällä tuon ei pitäisi olla mahdollista.
… mutta, mutta sotilashäirinnällähän voi tehdä mitä vaan, sekoittaa suuntimat tutkineen ja gps:ineen. Tuskin tuo sotalaiva oli automaattiohjauksessa ja äijät nukkumassa.
Kyllä sitä vaan ”rautamatruusilla” ajellaan, mitä ihmeemmissä tilanteissa. GPS ei ole automaatio-ohjauksen oleellinen elementti. Inhimillinen erehdys on aina mahdollinen.
Niin ja tulee muistaa, että siellä sillalla on ja tulee olla vahtiperämies vähintään. Tutkatkin; katvetutka, eli lähitutka ja pari muuta tutkaa vähintäänkin toiminnassa. Ei, ei gps-häirintä voi syy olla.
Yksin gps ei merillä auta. Pitää olla myös fyysinen näköyhteys ja toimiva tutka yöllä.
Olen ajanut tutkalla pilkkopimeällä yöllä Tammisaaresta Helsinkiin isolla huviveneellä ilman ongelmia.
Se norjalainen fregatti ”oli menettänyt ohjattavuutensa”, eli suomeksi ei totellut käskyä.
Teoriassa on voinut olla automaattiohjauksella ja pelkästään GPSää tottelemaan ohjelmoitu.
Ei noissa olosuhteissa ajeta autopilotilla ja jos ajetaankin, vahtiperämiehen on seurattava myöskin AIS-järjestelmää muiden lähellä olevien alusten liikkeiden suhteen.
Meikä sotki puurot ja vellit, minä tarkoitin tätä, sori siitä
”Venäjän GPS-häirintä ulottui Lappiin Naton sotaharjoituksen aikana – ilmaliikenteelle varoitus”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005893398.html
Tämän aamun uutisista voi lukea sen tankkerin ja fregatin tapauksesta. Varsin selkeä tilanne.
Laivat olivat olleet näköyhteydessä toisiinsa ja tankkeri oli kysynyt sotalaivalta suunnitelmaa sen reitistä; ”meillä on kaikki hallinnassa”, vastasi sotalaiva.
Peukalon kokoisella ketterällä sotalaivalla ei ollut edes alkeellisia tietoja väistämisvelvollisuudesta suhteessa raskaaseen tankkereihin.
Tankkeri oli ilmoittanut fregatille törmäyskurssista mutta fregatti ei ollut muuttanut kurssiaan; näin uutisoinnin mukaan (BBC).
Näin oli. Taisi olla kapu juovuksissa hytissään ja puosu puolinukuksissa ruorissa. Antaa erittäin huonon kuvan sotalaivan osaamisesta.
Fregatti ei ole pieni, eikä ketterä. Kyseinen fregatti on 134 m pitkä ja uppouma 5290 tonnia.
Fregatti on yli 3500 uppoumatonnia; tankkeri saattaa olla yli kymmenen kertaa isompi. Ei fregatin määritelmää pituusmetreinä lasketa vaan uppoumatonneina.
No, pitihän tuohonkin tulla näppäilyvirhe. Siis fregatti on yli 1500 tn ja 3500 tn ylöspäin hävttäjiä.
Mutta verrattuna tankkeriin on.