Auton omistamisen sudenkuopat

Autoilija on petoksen uhri sanoo Yrjö Rautio Hesari tänään.
Itse astuin siihen sudenkuoppaan noin vuosi sitten.
Ostin uuden vähäpäästöisen pienen dieselauton.
Nyt olenkin pahis dieselautoilija.
Saanko ajaa sillä vielä ensi vuonna ja jos niin paljonko
minua rankaistaan erilaisilla maksuilla?
Käytin edellistä autoa 10 vuotta ja aion käyttää
uutta autoani mahdollisimman pitkään
sillä mielestäni auton valmistus vie paljon energiaa
eikä sitä tulisi romuttaa ennen aikojaan.
En myöskään luota uuteen tekniikkaan akkuineen.

19 vastausta artikkeliin “Auton omistamisen sudenkuopat”

  1. Meidän edellinen Doblo palveli runsaat 10v ja hyvin. Nykyisen merkki sama mutta maxi ja kaasu. Erittäin tyytyväinen tähän olen ollut. Pelkät polttoainekulut alle 50% edeltäjästä.

  2. On kovin vaikea ymmärtää sitä miten nyt yritettään synnyttää jonkinlaista sähköautokiimaa ympäristöteon nimissä, kun se ei sitä juurikaan ole, eikä se missään tapauksessa ole ainoa vaihtoehto.

    1. Paalitavaraahan sähköautot ovat. Sitä ei käy kiistäminen. Noin niin kuin ekologisesti katsoen. Asian ekonomisen puolen ovat valtaa pitävät vääristäneet veroketkuilulla.

  3. Eilen uutisoitu sopimus Valtion ja Autoalan Keskusliiton kanssa on vähintäänkin kyseenalainen ja omituinen. Sitä mainostetaan vapaaehtoisuuden pohjalta, mutta kyllähän ne vapaaehtoisuuteen perustuvat keinot ovat tiedossa, eli jostain on tehtävä rahaa.

    Se, mikä oli asiaa, kun joku heistä sanoi ”uitettujen” autojen osuus on pyöreästi 30 000 kpl. Niinhän niitä tuodaan isoja käytettyjä autoja, jotka Suomen olosuhteissa eivät ole niitä vähäpäästöisimpiä. Niistä kun päästään eroon ollaan jo aika lähellä tavotteita.

  4. Taitanee olla enemmänkin valtiovallan keino saada lisää verotuloja autoilijoilta?
    Kepuhallitus potkii omaan nilkkaan sillä maaseudulla on pakko jo pitkien ajomatkojen myötä.

  5. Autokauppa on muutenkin mennyt omituiseksi. Nyt pitäisi kuulemma ostaa uusi ja vanhasta ei saa mitään. Uudet taas maksavat kymmeniä tuhansia, sekö on sitä säästämistä. Minä ajan edelleen vanhalla ja säästän joka vuosi, tosin uudet karkaavat aina vaan hinnaltaan kauemmaksi.

  6. Uutta en ole sitten vuoden 1984 ostanut, vähän ajettu käytetty kelpaa. Nytkin ajamme runsaat 30 000 ajetulla ja edullinen mielestäni oli.

    1. Naapurin eläkeläisisäntä, jolla on omaisuutta vähintään yksi hyvä lottovoitto ellei kahta, myi juuri hiljan vanhan Peugeotinsa romuksi ja osti tilalle melkein uuden vm.2002 Citroen Xsaran.

      Juuri katsastettu, kahdet renkaat+vetokoukku hintaa muutama satanen ja on erittäin tyytyväinen ostokseensa.

      Auto on ihan pirun huono sijoitus ja kun on päässyt sen yli, että sillä on jokin statusarvo niin ihmisen on hyvä olla ja autoilu on edullisempaa.

  7. Ajelin aikani vanhoilla ja mökkini pihassa oli ns pukki johon aina parkkiin ja sitten ne huollot ja öljynvaihdot ihan itse.
    Työhistoriassa firman auto jota vaihdettiin 3-vuoden välein.
    Nyt eläkkeellä omalla ja pyrin pitämään samaa mahdollisimman kauan, mutta huollot merkkiliikkeessä.

  8. Niilo, Sinulla on nyt melkoisen uusi kaikki mahdolliset normit ostettaessa täyttänyt auto. Uskallan olettaa, että saat ihan vapaasti ajaa autollasi ainakin 10 vuotta ilman, että autollesi asetetaan ainakaan mitään merkittäviä uusia maksuja.

    Eiköhän valtiovalta halua ensisijaisesti pois liikenteestä niitä ikivanhoja mustaa savua tupruttavia dieseleitä – ainakin se olisi järkevää.

  9. Meillä on iäkäs diesel WW. Hyvin pelittää ja aion ajaa sillä niin pitkään kuin se kestää ja kuin Täystuho- Berner ja kumppanit sallivat.

  10. Minulla on saab 9000 vm 1995 jolla ajan n. 200 km / v.
    Maksan saasteveroa 0,82 € /pv.
    Moottorin päästöarvot uuden auton luokkaa.
    Katsastusmies olisi halukas tekemään ostotarjouksen jos olen myymässä.

    1. Saab on minun ihanneautoni ollut pitkään; ajettavuus, ruosteettomuus, kestävyys ja koknaistaloudellisuus. Minulla on ollut niitä Saab 99:stä lähtien melkein kaikkia malleja.

  11. Ranskalaisilta löytyy temperamenttia.
    *
    https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/58c7680c-1f48-440d-9555-ae3f9e8ec37e
    24.11.2018

    Dieselmielenosoitukset muuttuivat väkivaltaisiksi: poliisi käyttää vesitykkejä ja kyynelkaasua Pariisissa

    Champs-Elyseelle Pariisin keskustaan kokoontuneet ”keltaiset liivit” vastustivat alun perin dieselin hinnankorotuksia. Paikalla on nyt joitakin tuhansia ihmisiä ja määrän odotetaan yli kymmenkertaistuvan.
    Mielenosoitukset alkoivat viime lauantaina, jolloin jopa 300 000 ihmistä otti niihin osaa. Viikon sisään levottomuuksissa on kuollut kaksi ihmistä ja loukkaantunut yli 750 ihmistä, mukaan lukien 136 poliisia. Sittemmin mielenilmaukset ovat kehittyneet laajemmalti presidentti Emmanuel Macroninpolitiikan vastaisiksi.

  12. https://www.pirkanblogit.fi/2018/albanus/dieselmoottori-v-s-bensiinimoottori/

    Dieselmoottori v.s. bensiinimoottori

    *
    Onhan hyötysuhteellakin merkitystä.
    On m.m. pidettävä mielessä hyötysuhteen vaikutus moottorin hiilidioksidipäästöihin – huono hyötysuhde -> paljon hiilidioksidipäästöjä.
    *
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Dieselmoottori
    Dieselmoottorin teoreettinen hyötysuhde on 75 %, mutta normaalisti hyötysuhde jää 45 %:iin ja on parhaimmillaan 50-60 %.
    *
    https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/nain_liikut_viisaasti/valitse_auto_viisaasti/ajoneuvotekniikka/moottoritekniikka/bensiinimoottori
    Bensiinimoottorin hyötysuhde on tyypillisesti noin 20-25 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan.
    *

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *