Minulla on ollut jo parisen viikkoa sähköpostin kanssa muutama ongelma, joita eilen yritin ratkoa. Tein hartiavoimin töitä ja huomasin, että en pääse Telian Web- postiin kirjautumaan. En tiedä olenko itse sotkenut tunnukset ja salasanat, paljon tietysti mahdollista. Eipä nuo tärkeät tiedot päässä pysy, eikä niitä kaikkia niin kovin hyvin aina tule kirjattua.
No, lopulta lähdin keskustelemaan chatissa Telian edustajan kanssa, mutta ei siitä mitään valmista tullut käski soittamaan huomenna antamaansa maksulliseen asiakaspalvelunumeroon. Tänään sitten soitin ja vartin verran odotin kuunnellen typerää musiikkia. Lopulta pääsin läpi ja esitin asiani, pitkään naisihmisen kanssa puhuttiin, kunnes lopulta sanoi ettei hän osaa vastata, mutta yhdistää toiselle henkilölle, joka on viisaampi. Taas odottelin todella pitkään kuunnellen sitä aina vaan typerämpää musiikkia, lopulta paloivat päreeni ja lopetin puhelun. Ajattelin, siinä se kehuttu operaattorin apu.
Onneksi on sukulaismies, joka pitää tietokonealan yritystä, en vaan olisi halunnut vaivata, taas kerran. Hän joskus laittoi koneelleni Team Viewer nimisen ohjelman, jolla saa otettua koneeni haltuun ja pääsee tekemään tarvittavia korjauksia. Soitin sitten hänelle, eikä siinä montaa minuuttia kulunut kun kaikki oli taas kunnossa. Minä itse olin sotkenut käyttäjätunnukset, niinpä tietysti. Tohelo, mikä tohelo.
Niin, puhuttiin sitten tietysti pitkäänkin, kun piti kaikki kuulumiset vaihtaa, ilmat ja muut pakolliset.
Pentti. Minulla on joskus apu löytynyt maksullisesta Telia Helpistä 0600 10 100, joka ottaa koneen haltuun ja asiat hoituu nopeasti ja vaivatta kuntoon.
Kyllä Heikki, mutta se maksaa muistaakseni 25- 30 euroa. Eihän se toki paljon ole, mutta periaatteessa.
Teamvieweria meidänkin firma käyttää ex tempore -tukeen.
Todennäköisyys on että avun saa varmemmin ja nopeammin muualta kuin operaattorilta, joiden avustajilla on hyvin vajaa osaamistaso.
Ei kuulosta hyvältä ajatukselta päästää joku ulkopuolinen henkilö omalle tietsikalle etänä.
Käyttäjätunnuksille ja salasanoille pitää olla joku säilytysmahdollisuus, josta ne voi tarvittaessa tarkistaa, jos muisti pätkii.
No oikeesti ei sinne ihan ketä hyvänsä kannata päästää mutta esim sen pitää olla luotettava .
mieluusti firma joka korjaiee ammatikseen meidän säheltämiä koneita käy siihen toki myös vaikka omat lapset jos heillä on taidot korjata .
Ja jos ei luota omiin lapsiin taikka lapsenlapsiin ei luota itseensä niin se oikeasti menee terv tepivaari
Joopa kymmenkunta salasanaa ja hyvä olla kaikki erilaisia ja vaihdella ajoittain – ei niitä muista Erkkikään. Kotona pitää olla kassakaappi jossa paperilla vaikkapa vihkossa.
Salasanan hallintasovellus ei ole huono ajatus. Kotimaisen F-Securen tuote on semmoinen johon uskaltaa luottaa.
Itsellä salasanoja on puolen tuhatta. Satakunta vielä muistaa ulkoa jatkuvasti mutta kun ovat niin vaikeita, sitä pidemmälle ei oikein muisti pidä.
Sattuipa juuri sopivasti, muutama tunti tuon kirjoittamani jälkeen tuli operaattori Lounean myyntineuvottelija ovesta sisään. Hän kauppasi kuitukaapelin liittymää, joka ensi keväänä kaivetaan heidän toimestaan maahan. En osaa verrata mihinkään onko kallis vai halpa. Liittymä olisi alkuun hiukan vajaa 2500 euroa ja kuukausimaksu halvimmillaan 20 / 50 megaa 20 euroa. Ainakin tuota nopeutta on heti kolmikartainen määrä, mitä se nyt langattomana on ja hinnaltaan noin puolet haalvempi. Niin se muuten on avoin kuitu. Mitä teen?