Suomen sillat?

( Jopa oli melkoinen ongelma päästä tänään kirjautumaan ja kirjoittamaan tätä artikkelia. )

Kuten olemme monestakin mediasta huomanneet Italiassa tapahtui melkoinen katastrofi. Siellä moottoritien silta romahti, jonka seurauksena tuli paljon kuolonuhreja. Syytä ei toistaiseksi tiedä kukaan, niitä vain arvaillaan.

Nyt ovat Suomessa Elykeskuksen insinöörit varpaillaan odottaen selvitystä  Italiassa tapahtuneen romahduksen syystä. Jos siitä löytyy jotain yhtäläisyyttä Suomen vastaavin siltoihin.

Suomessahan on, kuten hyvin tiedämme satoja siltoja, jotka odottavat korjausta. Miksi ne olisivatkaan yhtään paremmassa kunnossa, kuin niille johtavat rapautuneet tiet. Se mitä meille ei kerrota, näille korjausta kiireesti odottaville silloille on asetettu painorajoituksia. Niillä tienpitäjä vetäytyy vastuusta ja raskas liikenne kiertää siellä missä kiertää. Niiden kuljetuskustannukset vaan nousevat, joista ei vastaa kukaan.

Pitääkö meillä tapahtua samoin kuin Italiassa ennen, kuin löytyy sitä rahaa siltojen korjaamiseen.

5 vastausta artikkeliin “Suomen sillat?”

  1. Suomessa on melkoisen paljon siltoja tuolta 1960 luvulta ja niitä on ympäri Suomen .
    meillä tuo Hämeensilta oli v 1929 ja nyt sitä uusitaan . terv tepivaari

  2. Täällä on huono kuntoisia siltoja paljon. Eilen tv:ssä totesivat että tarpeeksi ei olla rahaa pistetty korjauksiin.

  3. Suomessa on sekä siltojen, että maanteiden korjausvelkaa melkoisesti – ja se velka kasvaa koko ajan. Suomeksi se tarkoittaa, ettei korjata edes sillä vauhdilla kuin rapautuvat.

    Mamuiluun on kuitenkin piikki auki.

  4. Moneen kertaanhan se on todettu, että meillä on yleensäkin maantiet luvattoman huonossa kunnossa. Jos poistutte valtateiltä ja ajatte näitä kantateitä, joita minäkin paljon kuljen kannattaa varoa. Tien päässä saattaa olla merkki, että ”varokaa kuoppia”, silloin tienpitäjä siirtää vastuun kulkijalle. Silloin ei auta, vaikka pyörät lähtisi alta, itse olet maksumiehenä.

  5. Mun mielestä jo olemassa olevia teitä pitäisi kunnostaa, ennenkuin tehdään uusia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *