Pelkkää huijausta

Hei,

Hyvä  Säästöpankki asiakas,

 

Verkkopankissa järjestelmäpäivitysten vuoksi verkkopalvelujen käyttäjien on hyväksyttävä järjestelmäpäivitys ja päivittää yhteystiedot ajantasalle.

Päivitä yhteystietosi ja tee järjestelmäpäivitys

Prosessi järjestelmän ja tietojen päivittämiseksi on tehty mahdollisimman helpoksi ja sujuvaksi.

Asiakaspalvelijamme ottaa teihin yhteyttä 72 tunnin sisällä päivittämisen jälkeen.

TerveisinAsiakaspalvelu

Säästöpankki

Tämän Säästöpankki ilmoittaa huijausviestiksi, linkin takaa löytyy melko perusteellinen luettelo tiedoista, jotka pitäisi kertoa.

Minut herätti ensimmäiseksi tuo otsikossa oleva kirjoitusvirhe, muuten todella hyvä suomenkieltä. Minä en ole Säästöpankin asiakas.

9 vastausta artikkeliin “Pelkkää huijausta”

  1. Minä poistin sen huijauslinkin, koska F-secure ei tuntunut tykkäävän siitä.

  2. Ihmisten pitää muistaa ei pankit tee tuollasta ne kutsuu konttoriin taikka lähettää paperin kotiin jossa sen voi täyttää ja osoite on aina omaan pankki konttoriin . terv tepivaari

  3. Aika aidon näköinen sivustohan tuo on. Siihen on otettu paljon Säästöpankin viralliselta sivulta.

    Kannattaa aina tarkistaa, mitä lukee sivuston osoitekentässä. Tässä huijauksessa on kyllä osoitekin luotu luotettavan näköiseksi https:// aloituksella.

    Jatko onkin sitten jotakin aivan muuta. sportolympe.com/ee/saastopankki/Validation/# Englanninkielinen validation -sanakaan ei istu suomalaisen pankin osoitteeseen. Viron suuntaan tuo viittaa.

    Paljon on varoittavia merkkejä tuossa linkissä, mutta aina niihin joku lankeaa.

  4. Tietoliikennettä tuputetaan ja oikeastaan vaaditaan kaikille jopa vanhuksille jotka eivät hallitse ns huijauksia.
    – Olisko alan nikkareilla tuumaustunnin paikka?
    Itselläkin tekemistä pysyä ajan tasalla huijausten ja tekniikan kanssa.

  5. Miksiköhän minulla ei F-secure reagoinut ollenkaan. No osoittanee, että mikään ei ole satavarmaa. Omaa varovaisuuttakin tarvitaan.

  6. Tuskin F-secure tai mikään muukaan tuollaiseen reagioi. On paras uskoa vaan, että pankkiasiat hoidellaan kaikilta osin pankin omilla sivuilla. Ei muualla. Paitsi pankkikonttorissa. Oankit ei tuolalisia lähettele.On mullekin jotain tullut.Toimitin niistä kopion panklle pankin chatissa.Että voivat vaikka tutkia asiaa.

  7. Voisin kirjoittaa pienen romaanin siitä millä eri tavoin tietoturvajärjestelmät reagoivat näihin, mutta lyhyt versio on että kyllä F-Securekin näihin reagoi, tosin useimmiten vasta siinä kohtaa kun linkkiä klikkaa. Kas, kun itse viestissähän ei ole mitään virusta tai sellaista, jolloin ainoa vaarallinen elementti tässä on linkki.

    Toki, riippuen sähköpostin suodatusjärjestelmästä mitä käyttää, viesti on voitu suodattaa jo ennen saapumista postilaatikkoon, riippuen miten sen lähetys on tehty. Jos säästöpankki (tai mikä firma vaan) haluaa, verkkotunnuksen voi suojata niin että väärennetty sähköpostiosoite ei kelpaa. Tässä kohtaa tosin ei oltu sitä yritettykään väärentää.

    Kysykää lisää, koitan vastata.

  8. Minulla tulee aina kun olen esim pankissa ruudun yläsyrjään ilmoitus ”pankkisuojaus käynnissä”. Ihan tarkkaa sanamuotoa en muista ja se on F- Securen ilmoitus.

    Nyt, kun kopioin tänne linkin kanssa tuli keskelle ruutua ilmoitus, että ei ”hyvänen aika sentään”. Sitäkään sanamuotoa en muista.

  9. Pankkisuojaus on ihan kiva toiminto peruskäyttäjälle.

    Tosiaan nykyään kun puhutaan tietoturvaohjelmasta, esim. F-Securen ydinpaketti (Safe, Sense, PSB tai CS), se ei ole yksi sovellus. Se on itse asiassa kymmenkunta eri järjestelmää jotka kaikki suojaavat konetta eri tavoilla. Sen voi ajatella vaikka niin että sinulla on kotona paksumpi ovi, tuplaikkunat, sähkölukko, varmuuslukko, kameravalvonta, hälytysjärjestelmä, lamput tunnistimilla ja koira. Jokainen niistä tekee oman työnsä murtovarkautta vastaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *