Minä maksan laskut aina verkossa, kuten varmaan moni muukin täällä. Yleensä maksan kotona läppärillä ja annan tunnusluvut kännykällä. Joskus sattuu niin, että olen unohtanut koko laskun, silloin teen kaiken kännykällä, vaikka kannon päässä.
Muutama asia, jotka tulevat ajan myötä tavaksi. Pankki ilmoittaa sähköpostilla uudesta laskusta, joka pitää käydä verkossa hyväksymässä. Yleensä vaan käy niin, että riittää loppusumman ja eräpäivän tarkastaminen. Ei tule aina tarkastettua laskun perustietoja, vielä vähemmän laskuttajan erittelyä. Tuon erittelyn saamiseksi pitää mennä laskuttajan sivuille ja sen jälkeen ei pääsekään enää pankin sivuille. Pitää siis sinne kirjautua udestaan.
Loppusummahan on säännöllisissä maksuissa kuukausittain melkein vakio, joten tulee tarkastettua vaan se. Periaatteessahan laskussa voi silloin olla vaikka kuluja ”puuhevosista”, mutta näin vaan on käytäntö.
Monenkin tuttavan kanssa olen asiasta keskustellut ja aika monella tuntuu olevan sama, periaatteessa huono tapa. Miten on tapana teikäläisillä täällä?
Tietotekniikka voisi pelata niin että saat aina samalla tiedon kuka ja mitä laskuttaa ja ne tiedot tulisi aina olla ensin ja vasta lopussa mahdollisuus hyväksyä tai kysyä perustetta.
En ymmärrä miksi ylipäätään hyväksytään vajaata tietotekniikkaa käyttöön?
Hei, kyllähän ne tulevatkin ensimmäisenä näkyville. Ainoastaan se laskun erittely, kuten mainitsin on työn takana.
Riippuu siitä, minkä pankin järjestelmään käytät.