Tulipahan otetuksi selvää tuosta sähköistetystä pyörästä; netissä liikkuu näköjään niin vanhentunutta tietoa kuin myöskin täysin väärää tietoa.
https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet
Ylläolevassa linkissä pääsääntöisesti kaikki sähköavusteista- ja sähkömoottoripyörää koskevat määräykset. Ainakin minulle siinä oli kosolti uutta. Jopa liikkeet, jotka ko laitteita myyvät; aina ei ole lainsäädännöstä oikeata tietoa vaan asiakkaalle saatetaan kertoa puutteellista tietoa.
Omalta kohdaltani sain kyllä myyjäliikkeen nettisivuilta selkeän kuvan ko lainsäädännöstä mutta sen lisäksi Trafin sivuilta piti vielä varmistella asiaa ja hyvä niin.
Vähän poikkitieteellistäkin koetoimintaa tuli eilen harrastettua; laitoin pyörään n 100 kg lastia ja kävin koelenkillä. Pirteästi jaksaa 500W moottori vetää ilman polkemistakin ja ajotuntuma, ilmeisesti matalasta painopisteestä johtuen, oli yllättävän vakaa.
Positiivinen käsitykseni pyörästä senkun kasvaa.
Aika sekavat ohjeet olivat. Ainoa asia, mikä on selvä, että polkupyörä on ajoneuvo ja niiden pitää noudattaa ajoneuvoille kuuluvaa lakia.
Sähköpyörät kulkevat käytännössä yli 25 km/ h ja alemmillakin nopeuksilla ne ovat vaarallisia yhdistetyillä jalankulku/pyöräteillä muille kulkijoille; kävelijät, lapset, vanhukset eläimet jne. Pienikin horjahdus tai nopea poikkeava liike, niin henki on vaarassa.
Suomi on alkeismaa erityisesti nyt sähköisten pyörien lisääntyessä.
Olen kuullut niin monia perkeleitä yhdistetyillä väylillä, jossa pyöräilijöille
sadatellaan holtittomasta nopeudesta.
Kymmenestä kahdeksan on jalankukijan syytä että jää alle taikka sitten se on syyllinen joka laittaa jalan kulun ja pyörän samalle paikalle .
jalankulkia ottaa sen yhden sivu askeleen sekunnissa jolloinka fillari on hänessä kiinni .
Katso ne jalankulkijatkin syyllisiksi jotka ei omalla puolella pysy vauhti ei tuossa ole se suurin tekijä vaan jalanulkijan haahuilu joka on yllättävää . terv tepivaari
Ihan oikeassa Tepi olet, syytä sysissä kuin sepissäkin.
Tepi, fanaattipyöräilijänä ei halua ymmärtää asiaa. Nuo yhdistelmäreitit eivät saa olla fannattipyöräilijöiden kilpaväyliä, mitä ne ovat nykyään. Haloo, siellä on lapsia, koiria, vanhuksia ilman, joita nämä fanaattipyöräilijät eivät mitenkään kunnioita oman egonsa vuoksi – vauhti ja kortonkiasun antamana minä-itse-etuoikeus olettaa, että teen mitä itse haluan.
Nyt on kyse ajoneuvosta ja, sinne jalankulkujen sekaan ei nämä pöllöpyöräilijät kuulu.
Hatanpäällä liikkuu yksi tällainen yhdistelmäväylällä – oletko sinä- joka huutelee, ”väistäkää ootte tiellä perkele”- vanhalla kilpapyörällä.
Liikennerikollisia ja oman egonsa vankeja kaikki- perkele !!!
Siinä on keskellä viivoitus pysykööt pöllöjalankulkijat omalla puollellaan kumpikin .
En ajele vanhalla kilpa pyörällä mulla on melkoisen uudet kalut joilla ajelen ja harvoinpa tulee oltua hatanpään valta tiellä koska siellä ei ole minulle yhtään mitään .
Samoin ovat liikennerikollisia jalankulkijat jotka ei osaa kävellä siellä omalla puoellaan .
Egolla ei ole tässä asiassa osaa eikä arpaa terv tepivaari
Mikä viiva hiekka-sorakäytävillä, joita Tampere on täynnä etäämpänä keskustasta ?
Asfalttiväylillä puolet vaihtelevat niin pyöräilijöille kuin jalankulkijoille, että on vaikeaa hoksata vaihtaa puolta. Ks. Linja-autoaseman väylät.
Egoteko se on fillaristille tärkeintä ja, mitä hienompi ”peugeotti” on alla, pois alta muut Jopot ja popot..
N 90 % on päällystetty ja jos ne on eroteltu niissä on viiva keskellä joka erottaa ne kumpi kumman on .
Jos ne kuva ova päällekkäin niissä asiaa ei ole eroteltu jos ne ovat vierekkäin siinä mennään juuri sitä puolta mitenkä kuva kertoo
Emmää tota peugeottia minä pyöränä pidä mikä lie .
ja nuot sorapintaset ei siellä ole riitoja ne on aivan muualla että niin sekin on . terv tepivaari
Jopo muuten onkin arvopyörä tavallisista fillareista kun puhutaan terv tepivaari
Jopo muuten lienee ainut suomessa valmistettu pyörä.
Kyllä se tällä hetkellä on ainoa tehdään muistaakseni Salossa nykyisin terv tepivaari
Lain mukaan avustus tulee loppua 25kmh, joka yhdistetyillä väylillä on jo tolkuton nopeus. Omani olen säätänyt 20kmh ja sillä ehtii hyvin. Tosin lähimmät yhdistelmäväylät ovat Forssassa.
Tuo pitänee varsinkin ääritilanteissa hyvinkin paikkansa. Kuitenkin minä katselen maailmaa kylläkin Tammelan näkövinkkelistä, muuten pyöräteitä nykyisin jopa kiitettävästi, aina Forssaan asti.
Yksi uhka jalankulkijoille ja sitäkin suurempi, ovat nämä ”sukkahousuissa ajavat kyykkypyöräilijät”, tämä vain oletukseni.
Tämmöisellä garco-pyöräilijälle vauhti ei ole pääasia, vaan päästä pisteestä A pisteeseen B. Vauhti ei liene määräävä.
Täällä Tammela – Forssa välillä jalankulkijoita on tosi vähän; koiranulkoilijoita varoitan takaa tullessani pikkuisella kellon kilautuksella; eipä ole koskaan negatiivisia reaktioita ilmennyt.
Kaiken kaikkiaankin näillä seuduin sähköpyörä ja sähköavusteinen pyörä, ovat siksi harvinaisia, että oikeastaan ongelmiin ei ole edes mahdollisuuksia. Saapas nähdä jatkossa,
Minusta nopeus kaikilla myös poljettavilla tavispyörillä tulisi rajoittaa nopeuteen 25 jos ko väylällä on jalankulku sallittua.
Ainoa asia on erillinen väylä ja johon ei ole menemistä toisella terv tepivaari
Varmasti olisi ehkä tarpeellistakin mutta kukahan valvoo?
Nämät yhdistetyt väylät on ne joille niiden tekijät pitäisi laittaa tuomiolle ja ne pitää eritellä taikka väärään puolen kayttäjälle sakot oli kumpi hyvänsä .
Nythän esim Tampereella kesä aikaan saa osassa jalkakäyvällä pyöräilijä sakot Talvi aikaan saa joka paikassa sakot mutta jalankulkija ei sakkoja saa vastaavissa vaikka pitäisi terv tepivaari
Joo, kyllähän Tepi problematiikkaa riittää … isoissa kaupungeissa; meillä vähäisemmin. Toisaalta, liikenteessäkin se yhteispelillä sujuu (sujuisi), oppia ikä kaikki.
Meillä on suurin vika siinä että meillä on jalkakäytäviä missä saa ajella fillarilla ja osa ettei saa .
Ja noita tulee kesken sallitun alueen tuleekin ei saa ajella ilman merkkiä tosin sekin on .
Hämeenkatu nyt on selvä ettei siellä ajella jalkakäytävillä lainkaan terv tepivaari
Lahden Aleksilla keskustassa on pyöräilijöille tehty erillinen väylä ja on ollut toimiva ratkaisu.
Lahti onkin fiksumpi tässä asiassa ml. Aleksin nupukiviratkaisut, jotka kestävät eikä tärise.
Niin ne pitäisi olla eikä yhdessä siitä ei tule kun huutamista puolin jos toisin terv tepivaari
Ongelmia olisi merkittävästi vähemmän, jos fillaristit edes alkeellisesti noudattaisivat liikennesääntöjä.
Tänään pari veti vauhdilla edestä suojatietä pitkin ja yksi muija ajoi kiellettyyn ajosuuntaan ajoradalla .
Kouluissa kait ei liene enää mitään liikenneopetusta. Vasenta puolta tullaan vastaan jne. Varoa ennakkoon saa jos lähestyy pyöräilijän kanssa suojatietä, usein kääntyy vilkaisemattakaan.
Samaa vois sanoa suurimasta osasta jalankulkijoita pysyisivät omalla kaistallaan sama tietysti koskee myös pyörällä kulkijaa terv tepivaari
Suomen paskimmat autokuskit, haahuilevaisimmat köpöttelijät ja epälainkuuliaisimmat fillaristit yhdistettynä kunnan liikennesuunnittelupuolen suojavirkapösilöihin, ei ihme että liikkuminen aiheuttaa pientä skismaa Tampereella.
Juuri noin asia on nykyään terv tepivaari
Tampereen keskusta on ollut aina melkoinen pyöräilijöiden villilänsi.
Mariankadun eteläpäätä ajetaan fillarilla kiellettyyn ajosuuntaan eli kaukalolle päin ja paljon koska sieltä Koulukadun alapäästä alkaa pyörätie.
Hallituskatua Takolta Sokokselle päin katua pitkin kiellettyyn ajosuuntaan.
Hämeenkatu on ollut aina villilänsi, nyt erityisesti rakennustöiden aikana. Fillaristit sotkevat jalankulkijoiden joukossa miten sattuu.
… jne…
No eipä ole tullut hämpillä käytyä noin koko viime talven ja viime kesän aikana varmaan reilu vuosi kun siellä olen käynyt pyörää en ole siellä ajanut enää vuosiin kierrän koko hämpin kaukaa .
Niin tapahtuu tulevassakin terv tepivaari
Vois tuon sanoa toisinkin päin jalankulkijat tallustelee mssä sattuu terv tepivaari
Jalankulkijoita varten jalkakäytävät on rakennettu, siellä pitää taluttaa pyörää.
Kun niistä jalkakäytävistä on tehty kevyenliikenteen kaistoja ne myös ovat sitä ei se ole silloin enää ole pellkkä jalkakäytävä .
Niinhän se on ollut hämpilläkin jo aika pitkän aikaa sitä vaan ei jalankulkijat taida tajuta vieläkään .
Ei tosin moni pyöräilijäkään mutta oltas omalla kaistalla oltas jo pitkällä sujuvampaa kulkua puolin jos toisin .Itse enhämpillä aja fillarilla n kilometrinpätkä ehtii kävelläkin kunsekinvielä rajoittuu mulla rautatieaseman ja koskenväliin ylä puolelle mulla on harvoin asiaa .
Kauppahalliin menen ratinan sillan kautta josta pääsen suoraan alarantaan jotenka en tarvitse siihen hämppiä Terv tepivaari
Hämeenkadulla ei ole yhtään kaistaa pyöräilijöille ei yhdistettyjä eikä muitakaan eikä aikaisemminkaan ole ollutkaan.
Nyt kun siellä on remontti menossa ei snne tarvii fillarilla mennä koskapa ei siellä ole eds jalkakäytävää vielä koko linjalla .
Ennen kun ratikka linjaa alettiin tekeen siellä oli väylät rinnakkain molemmille ettei Heikin valehtelu linjalle tarvii mennä .
Pysy asiissa ja totuudessa ja kun ratikka kiskot ovat valmiit siellä on kevyen liikenteen väylät uudestaan terv tepivaari
Ai jaa. missä ja koska on ollut merkityt pyöräkaista Hämeenkadulla ja missä tarkemmin kun ei ole huomannut ennen remonttia.
Ennen remonttia kevyen liikenteen väylän merkit oli molemminpuolin ja ne oli risteyksissä maassa maalattuna ja tolpissa talvi huomioiden .
Ja vaikka kuinka väität toisin nyt tulee pelkkää valetta kokonaan Heikiltä .
Nythän sinne Hämpille ei tarvii mennä ei edes omalla autolla annetaan työrauha ratikka miehille ja annetaan filaristit tila jalnkululle . terv tepivaari
Melkoista vastakkainasettelua. Sekä jalankulkijoilla, että pyöräilijöillä, tulisi tarkistaa toimintaansa. Meillä onneksi Tammelassa kevyen liikenteen väylät ovat ilman eri merkintöjä molemmille.
Täällä meidän väylillä liikkuessani, kilautan esim koiranulkoiluttajan takaa tullessa kelloa; koira saattaa olla hyvinkin arvaamaton ja ko tilanteessa pyöräilijän tulisi ehdottomasti hiljentää vauhtia.
Huomaavaisuus toisia liikkujia kohtaan, niin autolla, pyöräilijällä ja jalankulkijalla tulisi perustua toistensa huomioonottamiseen.
Pitää kyllä vuosien tauon jälkeen sanoa, että jotenkin, itsekkin olen joutunut asemoimaan liikennekäyttäytymistäni, mitä pyöräilyyn tulee.
Sähköpyörä sekä sähköavusteinen pyörä eivät liene mitään syntipukkeja; oivallisia välineitä molemmat. Ne asenteet mm kevyt liikenne, niissä monenkin osalta saattaa olla tarkentamisen paikkoja.
Juuri noinhan se pitäisi mennä ja koirat ovat tuossa hyvä esim ne kun menee vaikkapa tuttu tulee vastaan ne menee sitä morjestamaan .
Mutta samanlaisia ovat Tampereella jalankulkijat haahuilee siellä pyörän kuvan puolella vaikka ne on maalattuna heidän nokkansa eteen se ei heille riitä sanomanettä tämä onfillarille .
Mitä tulee hämeenkatuun tampereella ei ole tullut ajettua siellä mniin vuosiin jos jostain kumman syystä siellä olen fillarin kanssa takuu varmaan talutan
Syynä se että pidän itsestäni niin paljon ettei mene polvet ruvelle kun se pöntö jalankulkija hyppää eteen siinä ollaan molemmat kumossa .
Näin se meillä on ollut kautta aikojen . terv tepivaari