Tässä kun tuota tavarapyörähankintaani suunnittelin, yksi kriteerini oli kiinalaistuotteiden vältteleminen. Tuli siinä samalla analysoitua myöskin suomalaista polkupyörätuotantoa.
Muistan armeijavuosiltani kun 70-luvulla nämä uudemmat Helkaman jääkärit alkoivat, varsinkin heitinmiehillä ja pst-miehillä raskaan aseistuksen alla hajota, vanhat kyllä kestivät. Asioita kun selviteltiin, ilmeni jo silloin, että pyörät ainoastaan kootaan Suomessa. Komponentit tulivat mistä tulivat.
Tämän päivän tilanne ja ollut jo yli kaksikymmentä vuotta, Suomessa valmistettuja ovat ainoastaan Helkaman Jopot.
Tuohon Pashleyn pyörään päädyin siksi, että se todellakin valmistetaan Englannissa (ainut merkki), paitsi Sturmey Archerin vaihteistot myytiin Taiwaniin jo liki 20v sitten. Maksaahan tuo Pashley ja kun toimitusaikakin on 6-8vko,mutta laatu ja takuukin sen mukainen. Pashleyn hinnalla olisin saanut esim vanhan tunnetun Raleight (Englanti) merkin pyöriä kolme, Raleight muuten moni muukin vanha laatumerkki kasataan Turkissa kiinalaisista osista.
Tamperelaistakin särmää löytyi polkupyöristä; Jaguar, Tammer ja Peto. Valmistus alkoi 1934 ja päättyi 1962. Tuohon 60-lukuun muuten päättyi monenkin polkupyörävalmistajan taival hävittyään puolustusvoimien tarjouskilpailun, jonka Helkama voitti ja siirtyl aiemmin kuvaamalleni halpatuotantolinjalle, jo silloin.
Meilläkin noita kiinalaisia pyöriä kyllä kasataan, eri laatumerkkien alla ja sähköavusteiset pyörät (lähes kaikki kiinalaisia) ratsastavat aivan aallonharjalla.
Kun päädyin tähän kolmipyöräiseen tavarapyörään, en aavistanutkaan miten trendikäs tulikaan oltua. Ovat tänä päivänä aivan hittituote. Toinen yllättävä seikka ilmeni, että Venäjällä tämä kolmipyöräinen on yllättävän suosittu (you tube) ja mallitarjontakin huomattavasti lähellä eurooppalaista tarjontaa..
On kyllä vähintäänkin mielenkiintoinen asia; miksi tehdään halpaa roskaa kun laadullakin olisi ostajansa? Tämä trendi yltää monelle alalle
Tuttava osti pojalleen vaihdepyörän, arvatenkin kiinalaisen. Pienimmät vaihteet eivät menneet päälle, koska takakumi oli liian leveä estäen ketjun siirtymisen isommille rattaille. Kiinalainen tuotanto on pääosin sontaa. Tuotantoa tuskin lainkaan testataan, vaan tuotetta lähetetään miljoonin kappalein markkinoille pilaamaan laatutuotteitten markkinoita, jotta niiden tuottajat joutuisivat taloudellisiin vaikeuksiin.
Epärehelliset matalaotsaiset maahantuojat ottavat osansa tuosta luihusta kaupustelusta.
Suomessa tosiaan kasattiin / valmistettiin aikanaan kymmeniä erinimisiä pyöriä. Taisi lähin Tammelaa olla nimeltään Vihanto, sitä tehtiin Loimaalla / Forssassa.
Nykyään ulkomainen valmistus on keskittynyt pääosin Vietnamiin. Se on edullinen maa monellekin teollisuuden alalle, koska valtio kompensoi hintoja, tekee kiinteistöjä ja antaa verohelpotuksia.
Vihannon kyllä Loimaalla tiedän mutta taitaa pyöräkauppa olla historiaa.
Kalle
Kyllä on pelkkää historiaa pyörät ja olihan Vihanto jo ennen lopetusta auto ja koneliike. Forssassa oli sillä sivuliike. Muutaman vuoden 70 luvulla olin siinä talossa minäkin töissä, ennen oman yrityksen perustamista.
Olihan tuolla Piikkiössäkin ”polkupyörätehdas”, joka valmisti Sampo merkkistä pyörää.
Pitäisi mennä Prismaan ostamaan kiinalainen polkupyörän pumppu ja mennä asiakaspalvelutiskille tekemään sillä pari pumppausliikettä. Edellinen pumppu katkesi ensimmäisellä pumppauskerralla.
”Nykyään ulkomainen valmistus on keskittynyt pääosin Vietnamiin.”
Yhdessä liikkeessä myytiin (vaihtelun vuoksi) ”laadukkaita sisärenkaita” kottikärryn pyöriin. Ne tosiaankin vaikuttivat laadukkailta. Mutta ne olikin valmistettu Vietnamissa. Kiinalaista epävastaavaa tuotantoa pystyy heikkovoimainenkin repimään käsissään.
Muuten englantilaisia vanhoja polkupyörämerkkejä löytyy netistä tosi nihkeästi. Pashleyn ja Raleihtin lisäksi löysin muutaman kuvan mutta tarkempaa merkkiä ei, vain teksti, englantilainen vanha…
Kuluttajissa vika kun ostavat halvinta – tuttavani osti pojalleen kiinalaisen mopon ja se ei sitten pelannut alkuunkaan, mutta halvalla sai.
Se kottikärry on hauska juttu, jos kumi puhkeaa ei kannata paikata, vaan ostaa uudet kumit molemmat. Niitäkään ei oikein kannata ostaa, kun koko kärryn saa halvimmillaan melkein samaan hintaan. Eikä ainakaan puhkeamatonta umpikumia kannata ostaa, se on aika kova, eikä muutenkaan. Eikä sitä halvinta kärryäkään oikein kannata ostaa.Mikä siis neuvoksi? Ei ainakaan pelkkä pumppu riitä, ei ainakaan se halvin.
Kiinalaiset eivät osaa tehdä kuulalaakeria kottikärryn pyörään. Jouduin tekemään muoviputkesta liukulaakerin, joka kestänyt huomattavasti pidempään kuin kiinalainen kuulalaakeri.
Veikkaanpa, että kiinalaisten umpikumipyörienkin laakeri menee piankin kaatiskuntoon. Meitä huijataan.
Minulla on tuommoinen minikomressori, 230v tai 12v. Sillä saa liki kahden kilon paineen ja toimii. Sanomattakin selvää, että kiinalaisvalmisteinen.
No Helkama tuli Suomeen kokonaan vuosi pari sitten .
Mutta ne rungot tehdään kyllä taivanissa ja samoin taitaa olla suurin osa osistakin elikkä kokoonpanot on Suomesta .
Jopot tehdään Suomessa kokonaan jopa runkot
Mutta esim Tunturi on nykyään Raleig ja tehdään Englannissa .
Minkään asteen pistojenka Kiinalaista en huoli edes pienestä rahasta jos sellasen otan pitää saada ainakin tonni rahaa terv tepivaari
Tepi hei, Tunturia ei tehdä Englannissa vaan kootaan. Osat mistä sattuu.
Se on nykyään Raleigin omaisuutta kokonaan terv tepivaari
Osat joissa lukee chimano on paremmilta osiltaan Gambannoglon osia jonka chimano osti jokin aika sitten italiaanoilta .
Toimivia osia ne on, mutta sitten on tietysti ne halppis osat jopa heillä ja niiden laatu taas ei ole kovinaan hääppönen .
Helkama lopetti intian tehtaansa parisen vuotta sitten koskapa tais tulla laatu onkelmat kalliiksi helkamalle terv tepivaari
Niin mutta Tepi, missä kootaankaan Raleiht, ei ainakaan englannissa.
No siinäpä se eipä taida olla kun joko taiwan taikka intia voi olla jopa Kiina .
Mutta Helkamat kootaan muistakseni Salossaa, tehty n pari vuotta . terv tepivaari
Mutta itse ajelen alkuperä osilla olevilla olmolla ja golnaagolla osina gambanoglo kulta runko mitoilla tehty italiassa molemmissa .
Ja pyörä puolella seuraan edelleen ajan virtauksia mitä tulee kilpa pyöriin jotka on aina on mua lähellä .
Samalla seuraanmuutoinkin kokopyörä kenttää aika tarkkaankin . terv tepivaari
Sain lahjaksi 90-luvulla silloin vielä suomalaisen Tunturin, kolmivaihteisen. Toimii edelleen mitä mainioimmin. Se ei ollut halvin silloin. Vastaava laatu tuskin olisi halvinta nytkään.
Pyörät ovat vain yksi oire tästä. Kun kaikki tavara on hetimullenyt-myyntiä, veroja kiertävissä jättimarketeissa, ei kukaan tarjoa laatua ja jos joku sitä haluaa ostaa, ei saa. Kaikki gigantit ja xxl:t ja monet muut – polkupyörät, tietokoneet tai jääkaapit – kukaan ei halua ostaa laatua ja kukaan ei halua myydä laatua. Muna ja kana.
Kohtuullisen paljon eri mieltä. Pääosin väittämäsi on totta, mutta kyllä sellaisiakin ihmisiä ostajissa on melkoisesti, jotka ostavat ehkä harvoin mutta haluavat ensisijassa laatua, tietysti hintakin on melkoinen kriteeri.
Väittämä; köyhän ei kannata ostaa halpaa, pätee omalta osaltani täysin.
Tuosta Pashleystä vielä, samafirma myy kahtakin Kaukoidän komponenteista koottuja 3-pyöriä; en vaan tullut vakuuttuneeksi.
Kalle, moni toki haluaa mutta saatavuus on heikkoa. Tiedän tämän läheisesti tietotekniikan osalta ja kollegat monissa muissa sähkötarpeissa.
On toki se alle 5 % ihmisistä jotka haluavat ostaa laatua, mutta heidän on vaikea sitä löytää. Erikoisliikkeet ovat poissa, on vain jättimarketteja. Kun ei tarvitse veroja maksaa tai takuuta antaa niin ei ole niin justiinsa millä hintaa myydään. Gigantti hyvä esimerkki tai Power, iso osa tarjoustuotteista on useita vuosimalleja vanhoja, erikoiseriä joissa on säästetty joka paikasta viimeinen 20 senttiä ja on ihme jos puoli vuotta toimii.
Kaukoidän ei tarvitse olla osa ongelmaa. Esimerkiksi Huawei (Kiina) ja Samsung (Korea) ovat merkkejä joilla on huomattavan hyvä laatu. Moni jenkkimerkki jää kauas.
Totta; Kiinassakin osataan ja pystytään tekemään laatuakin. Minulla on kanadalainen Bradley-savustin, tarkempi tutkiminen osoitti, että se tehdäänkin Kiinassa. Siis valmistuttaja on antanut laatukriteerit ja niitä on noudatettu.
Tosiasia kuitenkin ja karu; enimmäkseen valmistetaan laadultaan ala-arvoisia tuotteita. kokoonpano ja brändäys tehdään Euroopassa. Ei kait kukaan usko, että laadukas polkupyörä tehdään hintaluokkaan 200 – 300€? Mielenkiintoista muuten, lipsahti eräältä pyöräkauppiaalta, kokoonpanon työkustannus on vain 25 – 35€/pyörä. Tietyille pyörille saadaan jopa 150 – 200% kate.
Noista erikoisliikkeistä; juuri sellaisesta oman pyöräni tilasin, markettiin en pyöräostoksille kuvittelisikaan meneväni.
Kyllä tuo valinta on tuon käytönkin mukaan ei olisi kivaa ajella n 25 000 km vuosi tasolla jos kulkuväline ei ole hyvä .
Tosin on niissä stten hintaakin eri malliin mutta kyllä ne erottuu ketkä ajaa paljon ja ketkä käy kaupassa ja varman tuo Kallen ostama on hänelle sopiva laadun ja hinnan suhteen .
Itse olen harkinnut peräkärryn ostoa fillariin jolla sais vaikkapa multa säkin kotiin mutta kun saan sen naapurin autolla on jäänyt vain harkinnaksi . terv tepivaari
Raskaan sarjan retropyörä.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001675248.html
Linkistä pääsee lukemaan artikkelin, paljonko laatupyörä maksaakaan. Tässä tapauksessa n 1000€, 3-vaihteinen, runko valmistettu Saksassa, samoin muitakin komponentteja. Saksalais-tanskalainen yritys meidänkin markkinoille tulossa retrohenkisellä, huippulaatuisella peruspolkupyörällä. Liki 18-kiloinen teräsrunkoinen peruspyörä mutta laatua, todettiin artikkelissa. Mm maalipinnat huomiotaherättävän kiiltäviä ja sileita, paksuhkot pallorenkaat, napadynamovalot edessä ja takana, rumpujarrut, 3-vaihteinen SA-napavaihteisto yms.