Pirssillä pääsee…se hinta?

Eilen oli vaimoni Fiat Eestissä ruostesuojauksessa. kun vein autoa, navigaattori pysäytti minut pärnumaantee 158 ja ilmoitti perillä. Eipä oltu.

No, min ä käänsin siitä Vepsäläisen huonekaluliikkeen kulmasta oikealle ja ajoin T-risteykseen, molempiin suuntiin n 300m ja sitten pussinperä. Lähdin oikealle ja liike löytyi ”helposti”, löytyi kuitenkin.

Auto sitten jäi Georg Pullin firman hoitoon ja minä, tallinnan takseja kun aika paljon tunnen, sanoin Georg:lle, soita minulle taksi tämä kun on näin kinkkinen osoite ja venäjänkielinen taksi, minä suomenkielinen. Georg kysäisi; kävisikö Taksify? Sanoin, että sama.

Georgin mainitsema harmaa Opel tuli nopeasti. Astuin autoon ja kuskina pienen hintelä venäläinen. Ei taksitunnuksia, ei taksamittaria; mitähän tästä tulee?

No, A-satamaan tultiin enkä ollut uskoa silmiäni, 6,5km ja ”mittari” näytti 2,5€.

Vitosen maksoin.

Samana päivänä ajoin 1212 Kroonetaksolla saman matkan; maksoi 6,50€.

Noita tietoja tuommoisista 7-10km matkoista suomalaisten maksamista taksikyydeistä, niitä tilastoja minulla on paljon. Hintahaitari, jos nyt lasketaan tämä Taksify, pois. Tämä hintahaitari alkaa 15-50€ haarukassa lienee nykypäivää.

Mutta se elämäni ensimmäinen Taksify-kyyti vaikutti oikein luotettavalta. Siisti auto, kuljettaja, hyvä tekninen varustus, kuitin sai pyydettäessä, no minä en enää tarvitse kuitteja.

2 vastausta artikkeliin “Pirssillä pääsee…se hinta?”

  1. En lähtisi tunnuksettoman taksin kyytiin en edes suomessa.
    Vanhaa autoa ei kannata ruostesuojata sillä suojattavan pohjaa ei saa vähin töin putsattua ja jos alle jää jotain se on sitten se ruostepesä.
    Suojautin kerran uuden Ladan ja se kesti paitsi yksi kotelo joka oli jäänyt suojaamatta.

  2. Tämä Taksify näyttäisi olevan hyvin organisoidulla taustayhteisöllä, Joten kontrolliakin lienee.
    Taksify toimii Suomessakin mutta nämä Eestin erilaiset taksijärjestelmät ovat jotain aivan muuta kuin meidän ”suljettu järjestelmämme.
    Tuossa ensimmäisessä Taksify-kokemuksessani en huolestunut ollenkaan taksin tunnuksettomuudesta, paremmin vaikutti tuo kuljettajan asenne ja auton huippu varustus. Ensi kokemukseni oli loistava suoritus kuljettajalta; en ymmärrä, miksi ripustaudutaan noihin nyansseihin. Tallinnassa ja muuallakin, taksihommat kyllä pelaavat, vaan se hinta? Se kuuluu asiakkaan valintoihin. Esim A-terminaalin kupeet vilisevät ns ”mustia takseja”, kyllä niilläkin perille pääset mutta se hinta?
    Siksi monta vuotta olen ihan sieltä Neuvosto-Eestin ajoilta kokemuksia saanut; Lada-taksit, mekaanisine taksamittareineen, joka näytti mitä sattui.
    Paras lähtökohta on kysyä taksilta, paljonko maksaa kyyti sinne xx?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *