Viime viikonvaihteessa sitten sain tuon Pashleyn sähköistyksen loppusuoralle ja testattua. Yllättävän kevyesti kulkee 3-pyöräinen ja 3-vetoinen liki 50 kg pyörä. Sähköavustus on 5-portainen mutta jo 1 avustuksella melko hyvän kokoisen mäen nousee, moottori kun on 500W ja kun poljen 1-vaihteella. Amppeerimäärää (13A max) pystyy hyvin säätelemään ja olen päätynyt, että yhdellä latauksella tuommoiset 40 km toimintasäde hyvinkin syntyy lähes olosuhteista huolimatta.
Pyörän lastitila sijaitsee matalalla ja kun rengastus on 20″, niin ajotuntuma on erittäin tukeva. Tasaisella testasin huippunopeuden 25 kmh (säädettävä) helposti saavutettavan. Normaali asiointireissuni Forssaan (35km) kulutti akkukapasiteettia n 55%, siis akku on aivan riittävä kapasiteetiltaan.
Latausaika (jäljellä 20%) oli n 4,5h, ihan kohtuullinen.
Kyllä tämmöinen sähköinen kuljetuspyörä on todella käyttökelpoinen, sillä vähentää auton käyttöä merkittävissä määrin.
Suomessa vain nämä 3-pyöräiset sähköistetyt ja hyvällä kuormakapasiteetilla varustettuna ja tukevalla teräsrunkorakenteella, ne ovat vielä melko harvinaisia. Näitä ei tule sekoittaa ns senioripyöriin, jotka ovat alumiinirunkoisia, kuin myös etuhaarukat ml; niillä ei ihmeemmin mitään kuljetella ajajan lisäksi. Pashleyn kuormakapasiteetti kuljettajan lisäksi, 200kg.
Sanoisin hankintaani varsin oivalliseksi.
Mukava lukea vaihteeksi, kun täällä onkin taas mennyt poliittiseksi sotimiseksi. Laita lisää juttua vaikka niistä Forssan reisuistasi.
Mitenkäs Pyhäjärven rannat, meillä ei ainakaan tahdo veneellä päästä enää mihinkään.
Ei pääse enää viemään venettä kummallekkaan järvelle. Mönkijä pitäisi peruuttaa trailereineen niin pitkälle, että en oikein uskalla.
Tuosta Pashleystä kyllä laitan lisäjuttua, kunhan ensin käyn Forssassa asioilla; hyvältä kuitenkin näyttää. Testireissuni kun vastasi tuota Forssan reissua pituudeltaan. Kuitenkin 13 ah akun riittoisuuteen pystyy vaikuttamaan niin monilla eri keinoilla; mm pystyn tuon 500W moottorinkin säätämään 250W, jolloin maksimikulutus olisi 7A. 500W maksimi olisi 13A.
Mielenkiintoista, kuten Pentti totesi.
Mitä sähköistys kustansi?
No se koko paketti maksoi n 1500€.Siis itse asennettuna. menihän siihen kyllä vähän pikkuisia nippeleitä; kuitenkin Pashleyn sain säkötoimiseksi n 2600€, mielestäni komponentit huomioiden , kohtuullinen.
Kun on käyttöä niin ei mikään mahdoton sijoitus, saman rahan voisi helposti laittaa turhempaankin.
No, minähän kävin Forssassa. S-marketissa ja Hurrikaanissa. Lähtiessä meillä on tuommoinen ylämäki, siitä pääsi yli, avustus 1 ja polkeminen 1-vaihteella, sitten puolitoista kilometriä alamäkeä ja Forssan tieltä 400m tasaista, sitten ylämäkeä. avustus 1 ja 1-vaihteella polkemista.
Sitten alamäkeä ja tasaista aina Forssaan saakka. Siellä 1 avustuksella ja polkemista 1-vaihteella. Hurrikaaniin, lievä alamäki ja tietenkin takaisin tullessa pätkä ylämäkeä, siitä S-markettiin 1 avustuksella ja 1-vaihteella.
Kotiinpäin taas tasaista runsaat 2 km ja sitten ylämäkeä n puoli kilometriä. Alamäkeä n kilometri; avustus 1 ja 1-vaihteella poljin. Sitten pitkähkö ylämäki; 1-vaihteella poljin ja edelleenkin 1-2 avustuksella. Mäen päältä alamäki kotiin.
Reissun jälkeen vielä 35% akussa. Ei paha mielestäni.
Vähäisintä ei suinkaan ole se, että samalla saa aivan loistavaa liikuntaa.
Olisihan tuo Pashley mielenkiintoista nähdä puhumattakaan lukuissta puukoistasi. Sattumoisin ensi sunnuntaina siinä puolenpäivän tietämissä ajan siitä ohi Helsinki-Pori reittiä ja Tammelassa entistä kotiseutauni poikkean katsomassa, en nyt mitenkään änkeä enkä halua rauhaasi häiritä mutta jos mitenkään passaa poikkeisin katsomassa.
Kyllähän se sopii. Vaimo sanoi käyvänsä kirkossa ja tulee 13 jälkeen. Sopisiko tuommoinen aikataulu? Vaikka ennenkin, kyllähän uskoakseni meillä aika kuluu siihen asti kun vaimo tulee laittamaan tarjoilut (piirakoita tietenkin). Tervetuloa.
Niin, Matti, kait sitten tulette kyläilemään; odotamme. Vaimokin sanoi pystyvänsä tiivistämään ohjelmaansa.
Kiitos Kalle. Noin 11 – 12 olisimme siellä
Kävimme tänään tarkistamassa Kallen Pashleyn, kyllä oli vakuuttavan oloinen peli, ei oltu terästä säästetty. Mutta varmasti onkin tuo sähköistys paikallaan, mainitsikin Kalle että ei oikein ole jalkavoimin soratiellä poljettava.
Kannatti käydä monessa mielessä, Kallen ja vaimonsa mainioita tarinoita kuunnellen vierähti aika mukavasti, puhumattakaan mainiosta vieraanvaraisuudesta jota saimme ylenpalttisesti nauttia.
Varmaan siitä tuli hyvä hyötykalu terv tepivaari
Sain nyt sitten viimeinkin tuon Pashleyn mieleiseeni kuntoon. Kyllä pitää sanoa, että huippu keksintö insinööreiltä.
Tämmöinen seniorikansalainen pystyy ajelemaan jopa I-avustuksella polkematta pätkääkään. Nousee suurehkotkin mäet.
Sitten toisaalta, jos haluaa kuntoilla, akkukapasiteettia voi säästää polkemalla. LCD-näytöstä näet suoraan, paljonko akkua kulutat, siinä näkyy vattimäärät; n 100W, kulutat 2,5 A, …jne.
Tämä on aivan mainio laite. Järeä rakenne, sähköistyksineenkin n 45kg, iso tavarahäkki, teräsrunko takaa tukevuuden ja kestävyyden.
Sähkömoottori vetää etupyörästä ja kun poljet, kolmivetoinen.
Jos kokonaishintaa ajattelee, ei ole ihan kauhean kallis siihen nähden mitä saa.
Noita senioripyöriähän sähköistettynä on mutta se kantavuus, ajamisen jämäkkyys; ei voi vertailla.
Tuo 45kg painohan ei ole paljon, kun monet tavarapyörät painavat 75kg ja ylikin ja sitten tuo 500W moottori kyllä vääntää.
Tänään sitten sain viimeisetkin hienosäädöt kohdilleen.
Kuten taisin kirjoitellakkin, etujarru meni vaihtoon sähköistetyn etupyörän myötä. Kävin paikallisessa (ainoassa) pyöräkorjaamossa murheitani kertomassa. Kysellessäni U-jarrusta vastaus oli; ei oikeastaan saa, vanhanaikainen. Vaihtoehdoksi tarjottiin uusi etuhaarukka jarrukiinnikkeineen + jarrut, n 100€. Ei minulle kelvannut.
Netistä haravoin hakusanalla U-jarru; satoja vaihtoehtoja. Tilasin sitten, eilen jarru tuli, hieman jouduin etulokasuojan kiinnitysreikiä avartamaan ja sitten U-jarru paikalleen. Homma onnistui 100%:sesti.
Nyt sitten toimii seisontajarrukin.
Enää lisäakun hankinta pidempiä/raskaampa reissuja silmälläpitäen, kustantaa n 400€.
Tällä hetkellä pitää antaa kehut kotimaiselle Greencycle-firmalle. Huippuhyvää palvelua.
Nyt sitten E-Pashley on saanut esittää monipuolisuutensa eri käyttökohteissa; kuten sienestysreissut, lähikuljetukset, kuntolaite ja moneen muuhun tarpeeseen.
Siksi harvinainen moinen ilmestys on seudullamme, että usein olen pannut merkille hienoisen hymyn katsojan ilmeenä ja toisaalta; perushämäläisen pidättyvyyden murtumisena, tullaan kyselemään ”härpäkkeestäni”, se on jotain se.
Vielä tuosta Pshleyn sähköistyksestä. Ideani oli hommaan alkaessani se, että säädän laitteen sähköpyöräksi, jolloin voin ajaa polkemattakin. Toisaalta polkemalla lisään akkukapasiteetin riittävyyttä; siis kuntolaite ja hyötylaite samassa paketissa.
Sanoisin, että tavoitteeseni pääsinkin, yllättävän hyvin.
Kalle
Tätäkö Pashleytä tarkoitit:
http://classicbike.fi/pashley-loadstar-kuormapyora
Kyllä, juuri sama laite, valmiiksi sähköistettynäkin saa (Classic Bike). Tuolta voit halutessasi lueskella Pashleyn eli Passelin ”elämänkertaa”.
https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=6483499063461365356#allposts
Kannattanee monenkin ehkä miettiä. Sähköpyörä, voit esim kauppareissut tehdä jopa 20 km säteellä ja kustannukset minimaaliset. Tarvitessa kuntoiluväline. Kaikki tämä alle 3000€, maksanee itsensä takaisin parissa vuodessa kakkosautoon verrattuna.
Nautin sähköpyörän äänettömästä etenemisestä, vaikka ei vauhti päätä huima; mihin minulla kiire?