Eestissä tuli muutama päivä oltua ja sinä aikana sitten tuo Pashley tuli.
Pashley muuten on mielenkiintoinen pyörävalmistaja, Englannin ainoa ja alkanut toimintansa 1926. Loadstar on ollut ohjelmassa jo yli 30 vuotta.
Pyörä tuli ja ”tyypithän” piti sitten heti ottaa. Pyörä on 3-vaihteinen Sturmey Archer merkkiä; minulle jo poikavuosilta tuttu.
Aivan selkeästi pyörä on asvaltille tarkoitettu, raskaahko rakenne (32kg), mutta se tukevuuden tuntu. Tasaisella etenee hienosti mutta raskaahkoissa ylämäissä on koko elopainonsa laitettava polkemiseen. 3-portainen vaihteisto ei oikein mahdollista alivaihteita. Pyörän ominaisuuksiin vaihteiston lisäksi; käsijarru etujarruun (rumpu SA), takajarrut V-jarrut, saman valmistajan. todella vahva rengastus (20″), aluvanteet, satulavalikoimaa löytyy aina nahkapäälisestä engl. Brooksista lähtien. satulapylväs ja ohjauspylväs terästä, ohjaustanko alumiinia.
Pyörän perusvarustus on niukka, ketjusuojus, pumppu ja tavaralaatikko. Lisävarusteita on saatavissa vaikka miten paljon.
Tämä eroaa ns ”kyykkypyörästä” radikaalisti mutta sehän onkin kuljetus- ja kuntoiluväline.
Suomen Posti on ratkaisut vaihteiston puutteet sähköllä. Tampereen jakelupyörät ovat lähes kaikki akkukäyttöisiä.
Saatavissa tähänkin olisi sähköavustus mutta en halua. Se on minulle myöskin ”kuntopyörä”, jolla pääsee johonkin.
Olohuoneen nurkassa olevalla kuntopyörällä, silläkin nousee kunto mutta kauppareissu ei onnistu.
Sähköavustaja tuli ensimmäiseksi minunkin mieleeni. Sehän sitten olisi itsestä kiinni, milloin sitä käyttäisi. Vaikka sitten silloin, kun palaa väsyneenä sieltä kaupasta, esimerkiksi.
Joopa joo; toisaalta kun ajattelin, saahan sen myöhemminkin. Halusin nyt vaan kokeilla sitä ihan kuntoiluvälineenä/hyötyvälimeenä.
Sähköavusteisuus maksaisi noin 1500€ ja saahan sen sitten tarvitessa. Elämässä noita haasteita pitää olla.
Hyvän näköinen kokonaisuus ja helpolla siihen tuon sähkö puolenkin saa sitten kun sellasta tarvitsee . terv tepivaari
Tulihan tuon sähköavustuksen tarve nopeammin kuin ajattelin. Nuo jyrkähköt/pitkät ylämäet. Asennussarjan tilasin; hinta akkuineen yms, 900€; etumoottorilla, siis kokonaisuudessaan 3-vetoinen. Tilasin ns ”liipasin-kytkennällä”, siis voin polkea ja vain tarvitessa avustaa sähköllä. Kyseinen viritelmä mahdollistaa sähkön käytön vain tarpeen mukaan. Pyörä muuten rullaa kevyesti. Saas sitten nähdä miten ko konaisuus toimii?
Itselle tuli mieleen tuo pyörän painoa 23 kg jyrkissä ylämäki kohdissa voi olla melkoinen saavutus saada se fillari mäen päälle .
Alamäki osuushan menee keskimäärin paljon paremmin jos kantti rittää . terv tepivaari
Niin katos Tepi, tämä painaa ihan tosissaan 32kg; siis vaihteisto laskettu melko tasaisille väylille. Eräänlaiseksi kuormajuhdaksi sitä suunnittelin.
Kuitenkin sähköistys on taloudellisempi toimenpide kuin välitysten muuttaminen.
No mulla taas tuli paino virhe paholainen numerot meni toisin päin no painoa oli ainakin melkoisesti jopa 23 kilossa ja 32 kilosta puhumattakaan . terv tepivaari
Joo, tämähän on alun perin suunniteltu kuorman kuljettamiseen. Se tulee jatkossakin olemaan, sähköistettynäkin lähes ilmainen ja kuntoa kohottava kulkuneuvo.
Sähköistettynä Pashleylle tulee painoa runsaat 35kg mutta tuo vaihteisto antaa aika isot mahdollisuudet helpottaa sähkömoottoria. Tässä vaiheessa oletuksia mutta käytäntö sitten näyttää, miten toimii, uskoisin, että toimii.
Noin varmaan tulee hyvä kulkupeli jossa kulkee tavaraakin melkoisesti samalla kuntokin pysyy ainakin nyky tasolla jos ei peräti nouse terv tepivaari
Tulihan sitten eilen se muutossarja pyörääni. Olipa melkoinen yllätys tuo komponenttien korkea suomalaisuusaste. Selkeästi tuontitavaraa Panasonicin akku ja näyttö-/säätöpaneeli, mm moottori täysin suomalaista valmistetta, samoin akun säätöyksikkö, johdotukset myös kotimaisia. Tuo on kyllä laskettava Kajaanilaisen Greencyklen eduksi. No, pääasia, että kiinalaisvalmisteisia komponentteja todennäköisesti ei.
Muutossarja muuten on siitäkin erikoinen, että säätöpaneelista voit itse tehdä pyörästä, joko sähköavusteisen (ei vakuutusta) tai sähkömoottorisen polkupyörän (vakuutus).
Kokonaiskustannukset jäivät reilusti alle 3000€, kohtuu laadukas sähköavusteinen asettuu keskimäärin tuonne 3500 – 4500€, siis tehdasasenteinen. Sain työlleni ihan kohtuullisen korvauksen kun asennustyö kesti vain nelisen tuntia.
Nyt se on varmaan hyvä ei sitten muuta kun mukavia kilometrejä terv tepivaari
Joo, onhan se. Rakensin tuon muutossarjan siten, että laite on nyt sähkömoottorillinen polkupyörä, joten piti vakuuttaa (110€/v), lisätä etuvalo ja taakse heijastimet. Huippunopeudeksi olisi laillista säätää se 35km/ kulkevaksi mutta säädin sen 25km/h ja se riittää. Maksimitehon säädin asteikolla 0 – 5, tasolle 3; säästää akkua, samoin kuin polkeminenkin. SA:n kolmonen on juuri sopiva yhdistelmäkäyttöön.
Loppu tulos on varmaan hyvä . terv tepivaari