Näyttäisi taas siltä, että meillä kun näperrellään, vihreät etunenässä, sähköautojen kanssa. Rakennetaan esim latauspisteitä vaikka autokanta on olematon. Esim meillä Tammelassa päätti kunta rakentaa latauspisteen; kunnan alueella tosin ei ole yhtään sähköautoa.
Liikennekaasua suositaan verottamalla nousujohteisesti.
Toisin etelä-naapurissamme; parissa vuodessa on kaasunjakeluverkkoa laajennettu ja selkeästi sähkölatauspisteiden kustannuksella.
https://www.tallinna24.ee/artikkeli/712986-tallinnan-kaupunki-hankkii-100-uutta-kaasubussia-investoinnin-arvo-25-miljoonaa
Tallinnan kaupunki hankkii 100 kaasuautoa joukkoliikenteeseen ja dieselautot poistuvat, se on paljon mutta hyvä kehitys. Tallinnan takseista mm Taxify on siirtynyt täysin kaasuautoihin sekä muutama muukin firma.
En jaksa ymmärtää tätä sähköauto villitystä.
No mun mielestä noilla kaikilla on oma paikkansa sähkö kaasu ja hybriidi autoilla tuo viimeinen on mielestäni se jolla voi ajella koko Suomen alueella .
Juuri noiden esim lataus pisteiden vuoksi .
Se kun toimii silloinkin kun akuista virtaa hyytyy eikä lataus paikka ole kulman takana terv tepivaari
Sähköauto sopinee ehkä kaupunkiin, maaseudulle tuskin.
https://www.apu.fi/artikkelit/sahkoauton-toimintasade-teoria-ja-kaytanto
Yllä tavallisen e-Golfin suoritteita. Linkistä ilmenee suoritteen putoaminen keskinopeuden noustessa. Maksimiin päästään keskinopeudella 60 kmh.
Ei sovi sähköauto kapunkiinkaan. Pakkasilla kärähti Kissanmaalla muuntaja ylikuormituksen takia muutenkin. Sähköhenkilöt ovat hiukan hidasjärkisiä, mutta panen toivoni heidän lukutaitoonsa.
Noin juuri on maaseudulle varmaan paras olisi hybriidi noilla kahdella kun ei ole tankkaus asemia tarpeeksi terv tepivaari
Niin, hybridihän se meillä on, nimittäin kaasuhybridi. Sillä on toimintasäde yli 500 km.
Täys sähköautoilla ei tee Suomen läpivuoden olosuhteissa ja puutteellisissa latausverkoissa yhtään mitään. Eri asia on hybridi, jolla on sijansa. Kaasuautosta ei ole mitään kokemuksia.
Minulla tuosta kaasusta on yli vuoden kokemukset ja tyytyväinen toimintaan olen. Vielä kun saisi tehdassäätöisen kaasupuolen mutta ei kiinnosta kun se tulee kalliimmaksi kuin kaasu bensiinin säädöillä. Kaasulla kun on huomattavasti bensiiniä suurempi energiatiheys.
Kaasulla voisi ajaa pelkästäänkin (säätökysymys) mutta se jakeluverkoston harvuus Suomessa.
Soita ja turvetta on paljon. Biometaanilaitos voidaan laittaa pystyyn joka niemen nokkaan ja saarelmaan, kunhan vain lamput päättäjien päissä syttyvät.
Voist Markku Savikivi jo viimeinkin riisua propelihattusi. Kyllä metaanin keräämiseen tarvitaan aivan muuta kuin suon peittäminen kevytpeitteellä ja putki keskelle.
Tutkihan hiukan tarkemmin siletä googlesta, missä näyt viihtyvän; millainen prosessi on metaanin kerääminen, jalostaminen, paineistaminen yms. Saatat jopa yllättyä.
No noinhanse onoikeasti ei ole tarpeellista määrää latauspaikkoja vielä kun kaupunkeissa terv tepivaari
Hiukan sivusta, mutta asiaan liittyen. Eilisiltana Ylen A- talk ohjelma oli melkoinen pohjanoteeraus.Ei niillä keskusteluilla ollut pienintäkään kiinnostavaa, eikä ollut juontajakaan hiukkaakaan ajan tasalla. Yksi hekottava pyöräilevä akka oli kaiken huippu, en viitsinyt edes loppuun katsella.
Kun en tiedä koko A-talk sisältöä, se siitä, jos taas ”pyöräilevä nainen” oli piikki, olkoon. Pyöräilen jatkossakin ja sähkölläkin.
Ei se kylläkään ollut mikään piikki mihinkään suuntaan, hän vaan edusti sitä autotonta kansan osaa. Teki sen vaan todella huonosti ja kuten sanoin hekotti koko ajan eikä edes yrittänyt ymmärtää muiden mielipiteitä. No, meitä on monenlaisa.