Tuli tuossa nyt oikein urakalla näitä ”pyöräilypykäliä” pohdittua. Näyttäisi, että ko lainsäädäntö onkin melkoinen sekamelska; ainakin minun mielestäni. Esimerkiksi polkupyöräterminologia; polkupyörä, sähköinen jalankulkua avustava/korvaava s-ajoneuvo, s-ajoneuvo (ns invapyörä), s-avusteinen polkupyörä, sähköpyörä, nämä luetaan ns kevyisiin s-ajoneuvoihin.
Näillä kaikilla tietyin edellytyksin voidaan ajaa jalkakäytävällä, mikäli siihen on merkitty mm pyöräily sallituksi. Invapyörällä aina ja sama koskee tuota kävelyä avustavaa/korvaavaa s-ajoneuvoa.
https://www.trafi.fi/sahkoiset_liikkumisvalineet
Sitten tullaankin varsinaisiin merkillisyyksiin; polkupyörällä saa kuljettaa lasta erityisellä istuimella, kuljetuspyörällä, aivan lainsäädännöllinen termi, saadaan kuljettaa henkilöä/henkilöitä pyörän valmistajan ilmoittamissa painorajoissa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L6P44
Kaikki 3-pyöräiset eivät ole kuljetuspyöriä, vain ne joiden valmistajatiedoissa painorajat ovat erikseen ilmoitetut. Löytyy mm joitain pyörämerkkejä, joissa kokonaiskuormaus on vain 100kg, sanomattakin selvää, että eivät ole kuljetuspyöriä. Mitenkähän näitäkin pykäliä valvotaan? Vastaus lienee, ei mitenkään.
Isäni aikanaan sanoi kohtuullisen viisauden; älä anna lapselle kieltoa, jota et pysty valvomaan.
Samaa ihmettelin edellisessä blogissasi, kun noita tarfin määrityksiä luin.
Ei ole ihme että pyöräilijät ja jalankulkijat ovat kaupungeissa toistensa kimpussa ja sekaisin kuin mummon aamutukka.
… mutta ajoneuvo on aina vahvempi ja vaarallisempi vahingoittamaan toista kuin jalankulkija ja silloin erityisesti, jos se ajaa tolkutonta ja vastuutonta vauhtia jalankulkijoiden joukossa.
… sitten ovat nämä yhdistelmäväylät hiekkaisilla kevytväylillä kuten Tampereella Viinikanojan putsaamolta aina Härmälään saakka, joissa ei ole mitään viivoja.
Minä muuten Forssassa käydessäni, juuri tästä syystä vältän viimeiseen saakka näitä yhdistelmäväyliä ja näilläseuduin kun tuo pyörätieverkosto on aika kattava, homma onnistuu kyllä. Tammelan Forssan väli mm on niin harvakseen liikennöity pyörillä ja jalankulkijoitakin tosi vähän.
Tuo henkilökuljetus näillä kuljetuspyörillä; aivan laillisesti vaimo saisi istua tuolla kuormalavetilla, eikä kypärääkään lain mukaan tarvitsisi käyttää.
Jos jalankulkua ja pyöräilijää kuvaa merkissä päälekkäin sitä viivaa ei tarvitse tehdä jos ne on vierekkäin silloin ei tienpitäjä ole ajan tasalla siellä se viiva pitäisi olla .
Monikohan tietää miksi toisissa suoja teissä on viivoitus katkastu keskeltä silläkin on tarkoitus miettikääpä sitä terv tepivaari
Olisikohan siinä kyse siitä, että suojatietä saa käyttää ajamalla.
Juuri näin on, jos ne viivat ovat ehjiä pyörä pitää siinä taluttaa . terv tepivaari
Tuossa Heikin laittamassa on hiekka osuutta tuo vispaamon ja järven välissä ole hiekka osuus onkin oikeasti puisto käytävä ja muistaakseni siellä ne kuvat ovakin päällekkäin .
Ja pyörätie on sitten vanhalta autokulmalta hatanpäänvaltatien sivussa en nyt muista onko siellä keskiviivaa pitää tarkistaa .
Muistaakseni on viiva mutta sekin on voitu päällystää kesän aikana jotena viiva on senkin vuoksi sieltä poissa terv tepivaari
Sillä pätkällä on välillä sekä päällekkäin merkityt väylät että eriytetyt väylät, joiden puoli vaihtelee kummallekin – paska juttu. Tampereen Valtatieltä Hatanpäälle on selvät eriytetyt reitit.
Mutta, niissäkin on pirullisia vaaran paikkoja bussipysäkkien kohdalla, jossa pyöräilijän on väistettävä bussista nousevaa tai sinne menevää.
Niin se joka on järven puolella on puistokäyävä ja ajo siellä fillarilla on sallittua se tosin loppuu vihioajaan jossa se liittyy hatanpäänvaltatien pyörätiehen .
Kyllä ne pussipysäkit on monessa paikassa samaa kun sielläkin aina pitää katsoa ensin koskapa sieltä tulee varmuudella joku joka hyppää suoraan eteesi .
No varoen mennen ei ole onkelma lainkaan terv tepivaari
Osuinpas sitten kerrankin oikeaan. Pitää kuitenkin tunnustaa, että kun näitä säännöksiä mielessäni päivitin; paljon tuli uutta opittua.
Noiden kuormapyörienkin painoja vertaillessani (Pashley melko painava vaikka ei painavin), siinä yhteydessä panin merkille, että moni merkki näyttää päälisin puolin kuormapyörältä mutta ainakin pari näkyi olevan alumiinirunkoisia ja eräässäkin ajajan max painoksi oli tehtaalla jo määritelty 100kg. Siis eipä paljon kauppakassia enempää kyytiin laiteta jos ajaja on esim 90kg. Hyvänä esimerkkinä vanha englantilaismerkki, joka kootaan tänä päivänä Turkissa ja hintakin, 500€ sähköistettynä ei paljon kannata odottaa laatua.
Monikohan autoilija tietää väistää jalankulkijaa ja pyöräilijää, kun kääntyy kadulta yli kevytväylän, joka on merkitty.
Esimerkki: Hatanpäältä sairaalan edustalta välillä Siirtolapuutarhankatu – Rintaklinikka ja eteenpäin Takon soutupaviljongin ohi eteenpäin.
Risteyksiä yli kevytväylän lyhyellä n. 400 m:n matkalla on 6 kpl, joista kääntyvät yli raskaat kuorma-autot, taksit, palvelubussit, TKL, ambulanssit ja yksityiset autot.
No liian harva niin tekee, mutta viime kädessä pyöräilijan pitää itse havannoida asia koska häneen se sattuu varmaan eniten .
Pelli lehmään tulee korkeintaan maaliin naarmuja fillaristilta voi mennä henki vaikka sairaalakin on lähellä . terv tepivaari
No on kuitenkin niitäkin joille ei tuo ole lainkaan selvä asia ja niitä on molemmin puolin .
Mutta vaikka itse ajan aika paljon vieläkin en aja tuolla meidän kaskustassa varsinkaan hämpillä nyt käyn siellä vain pakon edessä silloin olen siellä jalan kulkijana sen verran tuo ratikka työ haittaa ihan kaikkia ja se pitäisi olla kaikille selvä ettei siellä fillarilla ajella ahtauden vuoksi terv tepivaari
Joo, onhan näitä ja onneksi yleensä väistämisvelvollisuus on kolmiolla merkitty.
Tamperelaisia kummallisuuksia on Viinikanojan liikenneympyrä, jossa niin pyöräilijöiden kuin jalankulkijoidenkin ohjeiden mukaisesti pitää kierää ympyrä . Jalankulkijoidenkin- en kierrä, vaan kaarran koska se vasta on vaaranpaikka, kun se ei ole suoralla väylällä, vaan Viinikaojan sillan ylityksen yhteydessä.
Hupipaikka se on kokonaan kuka ienee keksinyt moisen ympyrän liekkö sama kun tuon viinikanliikenne ympyrän terv tepivaari
Sen liikenneympyrän olen kyllä havainnut joillekkin vaikeaksi. Vähän samanlainen kun Lahdessa etelästä tullessa, ennen varsinaista keskustaa se ympyrä, se oli aikanaan monellekkin ulkopaikkakuntalaiselle vaikea asia.
Kalle tuo mitä Heikki tarkoitti on pyörätiellä tuossa meidän kakkavispaamon vieressä terv tepivaari
Katsos Kalle, se on vain kevyen liikenteen ympyrä ml. jalankulkijat, ei autoja mailla eikä halmeillakaan.
No, tulipahan sekoitettua kaksi erillistä ympyrää; toisaalta kaikenlaisia kommelluksia siinä ko ympyrässäkin on tullut havaittua.