https://yle.fi/uutiset/tuoreimmat
Aamun uutinen Tampereen sähköbussikokeilusta. Varmasti menestyy Tampereella ja muissakin isohkoissa taajamissa. Kaasubussi olisi vieläkin ongelmattomampi, jopa haja-asutusalueelle saakka. Näin siis taajamissa.
Kaasu on melkoisesti edellä sähköbussia ja tulee ilmeisesti pysymäänkin rs-liikenteen käytössä; henkilöautoliikenteessä kaasu on taas vaihteeksi myötätuulessa, saas nähdä.
Sähköstä se mutta koska saadaan se ydinvoimala valmiiksi sehän on ihan vihreetä?
Joukkoliikenne muuten hyvä mutta vaatii aina muutaman kilometrin kävelyn jopa kaupungissa.
Meillä ei enää vuosiin joukkoliikennettä ole ollut, jos en isosti kaivannutkaan ole. Omaehtoisesti täällä on käytännöllisesti aina liikkumisensa pitänyt järjestää.
Sähkönysse on hieno – vain pieniä akkuongelmia, mitkä olivat odotettavissakin…
Helvatin pieni sisätiloiltaan, Ja kolisee ulkona samalla tavalla kuin muutkin nysset.
Joukkoliikennevälineen ei tarvi olla iso, jos niitä on riittävästi ja reitit kaikkia palvelevaksi.
Mutta, kun se on yhtä iso ja saman kokoinen ulkoisesti muiden nyssien kanssa, mutta sisätilat onnettomat.
Kaasu on todennäköisesti realistinen optio pitkään, sillä se vaatii vain pienet muutokset autoon. Se ratkaisee vähän pidempien matkojen ajot, sillä ei ole mikään ongelma saada tankillisesta irti satoja kilometrejä.
Sähköllä on potentiaalia lyhyissä matkoissa kaupungissa, eli sinänsä tiettyihin busseihin sekin sopii.
Ei ole yhtä ratkaisua.
Kaasu toimisi ainoanakin polttoaineena mutta autovalmistajat joutuisivat asettamaan syöttösäädöt kaasulle ja sehän maksaa. Nykyisin ajellaan bensiinisäädöillä.
Tampereen sähköbussit ovat Solaris Bus & Coach S.A valmistamia.
https://www.solarisbus.com/
****
https://yle.fi/uutiset/3-8519256
19.1.2017
Espoossa alkaa liikennöidä alkuvuodesta pikaladattava sähköbussi. Autot ovat Suomessa ensimmäisiä laatuaan. Uuden sähköbussin akkujen lataus kestää vain 3–6 minuuttia.
Tulihan eilen lukaistua mielenkiintoinen tilasto kaasun, sähkön, bensiinin ja dieselin kustannuksista viiden vuoden pitoajalta ja 15 000 – 30 000km/v.
Edullisin oli kaasu/bensiini, seuraavana tuli diesel ja viimeisenä täyssähkö.
Lähteinä; Liikennevirasto, Trafi, Tilastokeskus ja Motiva.