Pyörässäni on NMC akkuja kaksi kappaletta, 13ah, 36V/kpl. Vaikuttaako vähäiseltä 500W moottorille. 500/36=13,8A. Siis ajoaikaa vain tunti/akku? Akuille luvataan 800 – 1500 latauskertaa ja se kuulostaa hyvältä.
Tosiasiassa kun LCD-näytöltä tätä kulutusta seuraan, tehot pyörivät (15km/h keskinopeus) n 150 – 350W, joten amppeereita kuluukin vain n 9A luokkaa ja allekkin (näytöltä ei näe keskikulutusta), keskinopeuden kylläkin.
Näytöltä pystyy seuraamaan akun purkautumista ja taas alamäessä palautumista. Tosiasiassa, akku palautuu vain osittain (lepojännite kertoo sen), ja amppeerit hupeneva pikkuhiljaa. 1-akun tyhjetessä, kytken 2-akun päälle ja matka jatkuu. Yli 60km:n toimintasäteeseen olen päässyt. Se riittää minun tarpeisiini.
Akkuja näihin pyöriin saa jos minkälaisia aina kiinalaisista lyijyakuista huippuhyviin japanilaisiin (minulla Samsung).
On sitten tullut kerrattua noita pyöräilijää koskevia säännöksiä; jos joku väittää niitä yksinkertaisiksi??? Pelkästään pyörätie/jalankulku, varsikaan kaupungeissa; vaatii pelisilmää ja sääntötuntemusta, ei vastakkain syyttelyä.
Ajojärjestyksetkään suojatie/ajorata, ei niinkään yksinkertaista. Kolmiot kertovat. Muistaa pitää, että kolarissa häviää pyöräilijä aina. Etuajo-oikeutta ei ole, on väistämisvelvollisuus. Sanoisin, että pyöräilijältä vaaditaan liikenteessä vähintään sama mikä autoilijalta.
Ne akut tulee olemaan ongelma jos kaikki siirretään akkujen varaan?
No, tuskin tämän tyyppisessä käyttämisessä on kyse laajemmasta sähköistämisestä. Siksi toiseksi avaukseni koski oikeasti akkuteknologiaa ja sen kehittyneisyyttä lyijyakkuajalta.
Pienenä kuriositeettina muuten; molemmissa akuissa on USM-mahdollisuus, esim kännykän lataukseen, valoliitäntään jne.
Totta – akkuja pitää kehittää ja se työ on vilä alkuvaiheessa.