Akkuteknologiaa.

Pyörässäni on NMC akkuja kaksi kappaletta, 13ah, 36V/kpl. Vaikuttaako vähäiseltä 500W moottorille. 500/36=13,8A. Siis ajoaikaa vain tunti/akku? Akuille luvataan 800 – 1500 latauskertaa ja se kuulostaa hyvältä.

Tosiasiassa kun LCD-näytöltä tätä kulutusta seuraan, tehot pyörivät (15km/h keskinopeus) n 150 – 350W, joten amppeereita kuluukin vain n 9A luokkaa ja allekkin (näytöltä ei näe keskikulutusta), keskinopeuden kylläkin.

Näytöltä pystyy seuraamaan akun purkautumista ja taas alamäessä palautumista. Tosiasiassa, akku palautuu vain osittain (lepojännite kertoo sen), ja amppeerit hupeneva pikkuhiljaa. 1-akun tyhjetessä, kytken 2-akun päälle ja matka jatkuu. Yli 60km:n toimintasäteeseen olen päässyt. Se riittää minun tarpeisiini.

Akkuja näihin pyöriin saa jos minkälaisia aina kiinalaisista lyijyakuista huippuhyviin japanilaisiin (minulla Samsung).

On sitten tullut kerrattua noita pyöräilijää koskevia säännöksiä; jos joku väittää niitä yksinkertaisiksi??? Pelkästään pyörätie/jalankulku, varsikaan kaupungeissa; vaatii pelisilmää ja sääntötuntemusta, ei vastakkain syyttelyä.

Ajojärjestyksetkään suojatie/ajorata, ei niinkään yksinkertaista. Kolmiot kertovat. Muistaa pitää, että kolarissa häviää pyöräilijä aina. Etuajo-oikeutta ei ole, on väistämisvelvollisuus. Sanoisin, että pyöräilijältä vaaditaan liikenteessä vähintään sama mikä autoilijalta.

 

3 vastausta artikkeliin “Akkuteknologiaa.”

  1. No, tuskin tämän tyyppisessä käyttämisessä on kyse laajemmasta sähköistämisestä. Siksi toiseksi avaukseni koski oikeasti akkuteknologiaa ja sen kehittyneisyyttä lyijyakkuajalta.
    Pienenä kuriositeettina muuten; molemmissa akuissa on USM-mahdollisuus, esim kännykän lataukseen, valoliitäntään jne.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *