Kauppalehdessä on artikkeli Audin sähköauton prototyypistä, e-tron kaupunkimaasturista.
Akkutekniikan osalta kerrotaan mm. seuraavaa:
”Akustoa viilennetään elektroniikan ohjaamana ajoviiman ja jäähdytysnesteen voimin. Käyttölämpö pidetään 77-95 asteen välillä, jolloin latausnopeus ja akuston käyttöikä pysyvät mahdollisimman optimaalisina.”
Ei tarvita kovin kummoista päättelykykyä, jotta huomaa virheen. Siis ajoviimalla jäähdytetään Li-Ion akustoa, jotta akuston lämpötila pysyisi 77-95 asteen välillä.
Suomeksi kirjoitettavassa jutussa lämpötilan mittayksikön pitäisi olla astetta Celsiusta, jos jokin muu yksikkö, niin se pitäisi mainita. Ihan tavallisen ihmisenkin luulisi ymmärtävän, ettei akku tykkää 95 asteen lämpötilasta.
Celsiuksena se on n. 25-35 astetta.
Toimittajalta ei voi edellyttää ammattitaitoa tai tosiasioiden tarkistamista, kunhan osaa kirjoittaa meneviä lööppejä ja ajaa tosiasioista välittämättä jotain ideologista uskomusta, kuten ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta.
Ekotoimittaja, kaulassa shemakh huivi, litkii kamomilla teetä partioaitta takki päällä, rastat heiluu tuulessa. ”Mä tiedän kaiken”.
Juu ja maallikolle toi 95 merkkaa lähes kiehumapistettä ellei mainita mitä asteikkoa käytetään ja suomessa se pitäisi aina muuttaa C -asteikoksi.
Voi voi kun ei Alma Media kuulu vastuullisen journalismin piiriin.
Eikun perkule, kuuluvathan ne.
NOOOH – kaikki ovat vastuullisia. Toiset vaan vastuullisempia mitä toiset.
Tässä ei nyt ole kysymys vastuullisuudesta, vaan terveen maalaisjärjen puutteesta.
Jäähdyttää akkua 95 asteeseen. Grrr…