Voisiko mitenkään saada kieltoa Bernerille?

https://www.is.fi/autot/art-2000005905278.html

”Ministeri Berner maalailee tulevaisuuden näkymiä SK:n haastattelussa: Dieselautoille myyntikielto Suomessa”

Typeryys loistaa jatkuvasti tämän muijan möläytyksissä.

Uudet korkeaviritteiset bensiinimoottorit tuottavat kymmenkertaisesti pienhiukkasia nykydieseleihin verrattuna.

Diesel on hyötysuhteeltaan yli 50% tehokkaampi kuin bensiinimoottori.

Sähköautojen hyötysuhde on bensiinimoottoreitakin huonompi.

32 vastausta artikkeliin “Voisiko mitenkään saada kieltoa Bernerille?”

  1. Dieselin hinta on maailmalla noussut mutta tämä Suomen pitkien välien matkat yms taas tukee diesel autoja. Berner on ärsyttävä.

  2. Pari päivää sitten radiossa juuri ihan ammattilaiset sanoivat yhteen ääneen että diesel sopii Suomeen hyvin. Saksan ongelmat eivät mitenkään kuvasta Suomen tilannetta.

    Mutta noh, eipä Bernerkään ole suomalainen vaan sveitsiläinen, että ehkäpä hänen toimintansakin on tuontikamaa.

  3. Ennustihan tuo bensiininkin käytön lopettamista, mutta ei ennustanut, miten öljynjalostuksen sivutuotteena syntyvä bensiini tullaan hävittämään tai mahdollisesti muuntamaan joksikin muuksi.

  4. Avauksessa on kyllä virhe. Sähköauton hyötysuhdeko bensiiniautoa heikompi? Kannattaisikohan selvittää asia itselleen? hakusanaksi esim diesel vs bensiiniauto/hyötysuhde.

    1. ”Sähköautojen hyötysuhde on bensiinimoottoreitakin huonompi.”

      Johdonmukaisempaa voisi olla sanoa:

      Sähköautojen hyötysuhde on bensiiniautojakin huonompi.

      Vertailu on vaikea suorittaa muutoin kuin suurpiirteisesti. Käyttöolosuhteet vaihtelevat ilmojen mukaan eri tavoin eri maissa. Samoin energian tuottamistavat vaihtelevat.

      Näillä näkymin kuitenkin varmalta näyttäisi se, että siirtyminen sähköautoiluun laajamittaisesti nopeuttaisi ilmastonmuutosta merkittävästi, jopa niin merkittävästi, että Berneriäkin naurattaisi, jos ymmärtäisi.

      1. kyllä biokaasulla kulkee jo merkittävä osa rs-kalustoa aina rekkavetureihin saakka. Hyötysuhde muuten ei häviä paljonkaan dieselpolttoaineelle.

    2. Ei muuten ole, kun lasketaan sähkön tekemisen energia, sähkön siirtohäviöt, lastaushäviöt ja purkuhäviöt mukaan lukien moottorin hyötysuhde.

      1. Onpas monimutkaista; sitten kait bensiinin ja dieselinkin suhteen pitänee noudattaa samaa kaavaa. Motiva mm määrittelee hyötysuhteen hieman eri tavalla.

  5. Jos siirrymme Saksan systeemiin, jossa luovutaan atomisähköstä, niin sähköä tuotettaisiin kovilla pakkasilla polttoon turvautuvilla lauhdevoimalaitoksilla tai kaasuturbiineilla joiden energiahyötysuhde ei olisi kaksinen ja alittaisi reilusti auton polttomoottorin hyötysuhteen. Polttomoottori muuntaisi energiaa myös lämmöksi.

    Siispä todennäköisesti sähköauton hyötysuhde saattaisi ajoittain olla tuntuvasti bensa-auton hyötysuhdetta alempi.

    Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että sähköauton hyötysuhde olisi alempi myös kesällä silloin, kun akkutuotannossa käytettäisiin luonnon raaka-aineita huomioimatta raaka-aineen uusiokäyttömahdollisuutta.

    Sähköautokannan nopea kasvattaminen olisi kiva ja nopea tapa nopeuttaa kasvihuoneilmaston kehittymistä. Tämä tieto vetää paradoksaalipuolue vihreitten suut oikein vehnäselle, heistä älykkäimmät jo nauravatkin. Kunhan eivät vain tikahtuisi.

  6. Lievästä pöhkövaivaisuudesta kärsinyt Elon Musk oli jossakin vaiheessa hyvin innostunut sähköautoilusta. Vaivan lievyydestä todistaa se, että ymmärsi luopua teslahommeleista.

  7. Kyllähän Berner vähän hätäinen tässä asiassa vaikuttaa olevan. Ja jos Suomen olosuhteet ovat erilaiset kuin Euroopassa eikä suomalaisten ajamien autojen päästöillä ole merkitystä koko pallomme elinoloihin niin haukkunee väärää puuta.

    Bernerin ulkomaalaistaustaa en ymmärrä pahoitella.

  8. ”Sähköautojen hyötysuhde on bensiinimoottoreitakin huonompi.”

    Vaikka olisi dieseleiden kannattaja ja sähköautojen vastustaja, niin silti olisi hyvä pitää realiteetit mielessä.

    Sähkömoottorin hyötysuhde on parempi kuin polttomoottoreiden. Nykyaikaisten akkujen ja akkulatureidenkin hyötysuhde on hyvä.
    Sähköauto ei tarvitse vaikkapa vaihdelaatikkoa, joka huonontaa polttomoottoriautojen hyötysuhdetta.

    1. Kun aatellaan ja ounastellaan sähköautoilun energiataloudellisuutta, niin ei pidä uhrata ajatuksiaan johonkin moottorin hyötysuhteeseen, vaan pitää ajatella asiaa laajemmin.

      Voitaisiin pitää vertailukohteena vaikka kunkin ratkaisun vaatimaa kokonaisenergiamäärää tuotettua ajokilometriä kohden.

      Vaikea sitä energiamäärää on tarkasti laskea. Siinä pitäisi ottaa huomion kulkineitten rakentamiseen käytettävät energiat. Ja jos verrattaisiin esimerkiksi kiskoautoja pikitieautoihin, pitäisi verrata myös erilaisten tiestöjen energiakustannuksia.

  9. Oikeastaan kerrankin olen J Putkisen kanssa samaa mieltä… mutta, kaasuauto, joka liikkuu yhdyskuntajätteiden voimalla; päihittää mennen tullen sähköauton. Meille ei edelleenkään tule sähköautoa.

  10. Lataileppa jossain syrjässä sitä sähköautoa…? Millä… Perzreiällä vai…?

  11. Berner on surkea esimerkki työperäisestä maahanmuutosta. Kun tänne tullaan ties mistä mukana tulee meille vieras kulttuuri, siis työkulttuuri ja elämisen kulttuuri, kuten esim. islamin usko. Sopeutumisvaikeuksia tulee paljon eikä vain ao. muuttajalle, vaan myös kantaväestölle.

    Ihmeystä herättää se, miten keskustaväki hyväksyy sen, että täysin vieras, joka juuri oli saaanut Suomen kansalaisuuden otetaan hallitukseen ministeriksi. Nainen, joka on tyypillinen yritysjohtaja ei poliitikko. Onko Sipilällä puhtaat jauhot pussissa?

  12. Väiski – Berner on asunut Suomessa iät ja ajat ja on Vallila Interiör tj. ja, vaikka on Suomen kasalaisuuden hakenut joku vuosi sitten. Samaa Bernerin sukua on autoteollisuudessa, teknokemiassa ja ties missä.

  13. ”Samaa Bernerin sukua on autoteollisuudessa, teknokemiassa ja ties missä.”

    Näinhän ei ole., mutta väliäkös sillä.

    1. Olet oikeassa, Anne Berner ei ole edellisissä mukana, vaan on eri sukuhaarasta. Mutta väliäkös sillä Kovaa teollisuussukua joka tapauksessa ei haaroineen.

    2. Oma linkkisi:
      ”Samasta sukunimestä huolimatta liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerillä ei ole yhteyksiä Berner Oy:hyn tai sen omistajasukuun.[4]
      Anne Bernerin suku on peräisin Sveitsistä, kun taas Berner-yhtiön perustaja Sören Berner oli norjalainen. ”

  14. Halvemmaksi Suomelle tulisi tilata yksityis kone ja sinne pakattas tuo ministeri ja lippu vain yhteen suuntaan Sveitsiin ja en nyt tarkoita Hyvinkään sveitsiä . terv tepivaari

  15. Bernerihän on ostoministeri Kokoomuksesta, missään vaan ei ole kerrottu hintaa. Kohtahan hänestä päästään eroon, keväällä on vaalit. Tuskin häntä uudestaan valitaan, eikä yhtään tiedä missä puolueessa sattuu silloin olemaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *