https://www.aamulehti.fi/uutiset/oikeus-salli-dieselautojen-ajokiellot-saksassa-vanhan-auton-omistajat-vaikeuksissa-saastuneimmissa-kaupungeissa-200775417/
12 miljoonaa dieselautoa ja niiden omistajat giljotiiniin?
Pääsyy typpioksidimääriin ovat massiiviset hiilivoimalat ja liikenne – julkiset häkäpöntöt mukaan lukien.
Tuskin Saksassa tuollaista määräystä niellään hammasta purren hiljaa, kuten Suomessa tapahtuisi.
Kaikki autot pitää tuhota. Paaliin. Julkinen liikenne ainoastaan sähkövoimalla. Sitähän saa töpselistä. Kamomillateetä saa luonnontuotekaupasta ja shemagh huivin varustelekasta. Vihreä takki Partioaidasta. Ja kaikki on hyvin 🙂
Saksalaisella (pienellä) dieselautolla ajelen itsekin. Tuleekohan ville niinistö nyt ovelleni kirveen kanssa?
Kaikista viisainta olisi, että dieselit poistuisivat sitten, kun auton ikä ei enää anna periksi 15-20 vuotta.
Pitkällä aikavälillä erilaisista dieseleistä olisi hyvä päästä eroon. Jossakin vaiheessa on varmaankin mahdollista kieltää uusien dieseleiden myynti, joten siitä ne noen tupruttajat sitten alkavat vähenemään ajan kuluessa.
Pienhiukkaspäästöt ovat todellinen ongelma.
Ei dieselin korvaavat taida olla pelastus sillä millä tuotetaan sähkö?
Eikö olisi viisainta kehittää katalysaattoreita.
Dieselin suosio saattaa kyllä romahtaa piankin. Hiukkassuodattimet ovat olleet pakollisia sen verran aikaa (oliko se nyt 2009 alkaen), että niitä pitää jo vanhemmasta päästä ruveta uusimaan, mikä joidenkin uutislähteiden mukaan saattaa maksaa jopa 4000-5000 euroa. Kun vielä samaan aikaan dieselin hintaetu bensiiniin nähden pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä, mutta verotus tiukkenee, diesel tulee yksinkertaisesti kannattamattomaksi pitää.
Itse olen viime vuodet ajellut vanhalla pieniruokaisella dieselillä, jolla polttoainekulut jäävät ilahduttavan pieniksi, mutta tuskinpa arvaa enää dieseliä hankkia, kun vaihto pakosta eteen tulee.
Meillä on vanhempi MB E diesel ja Volvo V50 bensa. Diesel on parempi ajaa pitkää matkaa ja kulutus tien päällä 4.8-5.2 riippuen ajotavasta jne. Eiköhän pienhiukkaset tuprua Kiinasta ja muista suurvalloista. Siellä ei moisia eko keskusteluja käydä…olemme (Suomi) pieni kylä kulutuksinemme…
”Pienhiukkaspäästöt ovat todellinen ongelma.”
Valitettavasti ne pienhiukkaspäästöt ovat paljon suuremmat nykyisillä lähes kaikissa uusissa autoissa olevilla korkeaviritteisillä pienikokoisilla bensamoottoreilla kuin dieseleillä.
Viime vuonna tästä julkistettiin kansainvälisesti kelpuutettu tutkimus, mikä yllätti asiantuntijatkin, jotka olivat luulleet aivan muuta.
Ymmärtääkseni asiassa on pari tuotannollista puolta. Nykyisellä tekniikalla kun tehdään bensaa, tulee myös dieseliä. Jos dieselin käyttö loppuu, tuotanto kärsii.
Toinen asia on synteettisissä polttoaineissa. Ymmärtääkseni dieselautot voivat käyttää 100% biodieseliä jolloin päästöongelmien leijonaosa katoaa täysin. Bensapuolella tämä ei ole mahdollista.
Oikein Kyuu
Tämä kaikki koskee koko öljynjalostusteollisuutta, moottoriteollisuutta jne.. Ei tuo hanke tule näin päättymään.
Väliin huumoria:
Hesassa vossikka-aikaan pelättiin hukkuvan hevosenpaskaan ja hevoset taisivat ajan vetää myös ratikkaa.
– Kehitystä on ja tulee olemaan mutta ei käden käänteessä.
Jos öljy loppuu, niin sitten joku korvaava tilalle.
”Ymmärtääkseni dieselautot voivat käyttää 100% biodieseliä jolloin päästöongelmien leijonaosa katoaa täysin. ”
Valitettavasti biodieselissä on sellainen biologinen ongelma, että sen seassa alkaa kasvaa kaikenlaisia mikro-organismeja ja jonkin aikaa seisoneiden laitteiden polttoainejärjestelmän saattaa joutua purkamaan ja putsaamaan.
Tämä on tullut esiin Ruotsissa, missä ei enää muunlaista dieseliä saakaan.
Erityisesti veneilijät tuottavat Ruotsiin löpöä Baltiasta, koska talven seisseen veneen putsaaminen biodieselin jäljiltä on järjettömän työlästä.