Ruotsalaisten satunnaistutkimus nastarenkaista – joukko tosiasioita ohitettu sujuvasti

https://yle.fi/uutiset/3-10449782

Ja minähän ”luotan” ruotsalaistutkijoihin täysin.

Mitkään liukkaudenestojärjestelmät ja ennakoivat automatiikat eivät poista liukkautta, kun jään pinta on märkä.

Ne eivät myöskään poista mäkiä ja mutkia tai tien kallistuksia missään oloissa.

On myös tutkittu, että kitkarenkaat nostavat katupölyä ilmaan moninkertaisesti nastarenkaisiin verrattuna.

Samoin melkoinen osa katupölystä syntyy nimenomaan hiekoituksesta, mitä tarvitaan entistä enemmän, jos siirrytään pelkkiin kitkarenkaisiin.

Kokemuksesta pysyn nastarenkaiden käyttäjänä aivan varmasti.

14 vastausta artikkeliin “Ruotsalaisten satunnaistutkimus nastarenkaista – joukko tosiasioita ohitettu sujuvasti”

  1. Jonkin verran olen minäkin kitkarenkailla ajellut, mutta en niitä tänne maaseutuolosuhteisiin huoli. Täällä sentään ainakin vielä on useimmiten talvi. Eivätkä mitkään turva-, tai liukkaudenestojärjestelmät estä liukkaita teitä, ne ovat käytössä helposti ulosmitattavissa. Nykyajan kuljettajista ei edes monikaan ymmärrä niiden toimintaa.

  2. Viime keväänä rahvas ajoi vappuun asti nastoilla. Siitä tieurat ja korjauspaineet ja rahan puute. Varmaan samat tyypit esiintyvät kesemmällä monttuholisteina, ajat monttujen kautta, jos niitä suinkin vain löytyy ja aiheuttavat hiekkateille korjauspaineita.

  3. Oikea tutkimus on panna kahdelle samalle automerkille, toiselle nastat ja toiselle kitkat ja, ajamaan umpijäisellä tiellä/kadulla ja katsoa, kumman jarrut pitävät. Senhän tietää, että kitkoilla ei tee mitään tässä tilanteessa.

    … ja lisäksi, kun ajokulttuuri on ihan perseestä eli toinen auto toisen perseessä kiinni kelillä kuin kelillä niin…

  4. Olen minä kitkoilla ajanut parikin talvea ihan täällä syrjäseudulla. Auto oli amerikkalainen, omamassa 2600kg ja pärjäsihän kitkoillakin mutta eivät nastojen veroiset.

  5. Minullakin oli painavassa 4-veto automaatti Cherokeessa
    monitoimirenkaat. Maalla niillä pärjäsi, mutta kaupungissa liukkaalla sai olla pirun varovainen ja aina oikea perälukittu 4-veto päällä. Vain takavedolla automaatti oli niillä renkailla hengenvaarallinen.

  6. Kitkat on vallan mainiot tietynlaisella lumella, jäällä niillä ei tee mitään. Varsinkin kun täällä syrjässä sivutiet on kapeita jotka viettää ojaan päin… Sieltä löydät kitkarenkailla olevan autosi jäisellä tiellä. Se on jämpti se.

  7. Kuolonkolarikin on terveysvaikutus, sitä eivät ehkä ruotsalaiset ymmärrä.

    Kitkoilla ajoin parit talvet mutta ei tee mieli niihin takaisin. Meinasi käydä heikosti.

  8. Kevyen ajoneuvon alla täällä maaseudulla kitkat ovat todella soveltumattomat. 6tn Mersullani ajelin kesät talvet samoilla renkailla, ei edes kitkat mutta enintään 3v vanhat, sitten uudet.

  9. Täällä rannikolla tilanne on vähän niin ja näin.
    On talvia jolloin on jäätä ja liukasta, kuten viime talvi oli, mutta sitten taasen on talvia, jolloin kesärenkailla menisi lähes koko talven.

    1. Olen muuten Mika elellyt senkin ajan kun kesärenkailla/karkeilla renkailla ajeltiin läpi vuoden. Nastarenkaat tulivat muistaakseni 60-luvulla, siinä alkupuolella.

  10. Liukkaus on useimmiten korvien välissä!
    Mieluimmin ajan kitkoilla. Niillä pärjää myös ammattiliikenteessä, kunhan pitää asialliset turvavälit.
    Mateennahkajäätikkö on ongelma, mutta sitä ei montaa kertaa talvessa ole.

    1. Ei muuten ole. Se on puhdasta soopaa.
      Kun meillä on liukasta, niin on liukasta eikä vesipintaisella jäällä pysy kitkarenkailla millään vauhdilla.
      Tarpeeksi hiljaisella vauhdilla ei pääse mäkiä ylös ja mutkissa liukuu, vaikka kuinka hiljaa ajaisi.
      Edes neliveto ei aina pysy silloin tiellä kitkarenkailla, vaikka kuinka matelisi. On meinaan kokemusta siitä aika paljon.
      On aivan eri asia ajella sulaksi suolatuilla tai hiekotetuilla kaduilla ja pääteillä.
      Valitettavasti niitä ei ole kaikkialla, vaikka kaupunkiasukit sellaista näyttävät sellaista luulevan.
      Sitä paitsi – meidän on kyettävä ajamaan läpi syksyn ja talven eikä kaupunkikeikkoja varten joka kerta viitsi renkaita vaihtaa vain keskustaihmisten iloksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *