https://www.aamulehti.fi/uutiset/katsastusyrittaja-uusi-kuukauden-saanto-yllatti-autoilijat-myos-ajokieltojen-maara-moninkertaistunut-201148511/
”Jos auto vaihtaa omistajaa, uuden omistajan tulee selvittää Trafin nettisivuilta, milloin auto on katsastettu, sillä enää ei anneta paperista rekisteriotetta.”
Siis tämän mukaan auton omistajalla on nettipakko Trafin takia?
Onkohan asia todella niin?
Juu, siinä ei ole mietitty asiaa loppuun… Tottahan toki oletetaan että kaikilla on TIETOKONE… Onko muka.. No ei.
Minä sain vielä tänä kesänä katsastaessani autoni ihan normaalisti paperisen rekisteriotteen.
Sellainen pitää tietääkseni olla autossa mukana rajaa auton kanssa ylitettäessä ja minä ylitän rajan melkoisen usein ainakin kun kuljen Virossa ”sotimassa”.
Entäpä jos joku haluaakin ajaa autollaan itärajan ylitse (mikä olisi tietysti typerää) ilman paperista rekisteriotetta?
-88 vuodesta lähtien olen tuolla etelä-naapurissa autolla vieraillut. Passi tarkastetaan ja silloin viisumi. Rekisteriotetta on viimeksi kysytty 10v sitten.
Ostin auton. Rekisteröinnin yhteydessä sain otteen ilmaiseksi, kun pyysin. Kannattaa pyytää, niin saa samalla tietoa auton ominaisuuksista. Helpompi myydäkin edelleen.
Juu ei ole paperista otetta mistä voisi esim katsoa tulevan katsastusajankohdan?
Niin vai lähettääkö Trafi siitä tiedon älykännyyn?
Minä sain paperilla uuden katsastusajan ja katsastajan kanssa keskustellessa selvisi myös ettei kannata mennä liian aikaisin katsastamaan – muuten seuraava katsastusaika muuttuu taas vuodenaikaan nähden aikaisemmaksi.
Minusta on hyvä katsastaa vanha auto kesällä, silloin tarkastus ja mahdollinen korjaus paljaan taivaan alla on mukavampaa kuin muina vuodenaikoina.
Putkisen hehkuttama Talbot Horizon. Valmistus lopetettiin 1986; perustui alapuolisella nokka-akselilla varustettuun 1960-70-lukujen tekniikkaan. Museoesine.
80-luvun autoja ei enää tulisi katsastaa kuin museokäyttöön. Hiukkaspäästöt bensiinikäyttöisilläkin autoilla pyörivät siinä ja siinä rajoilla. Vanha tekniikka on vanhaa ympäristösyistäkin.
Väittävätten, että uusien suorasuihkumoottorien pienhiukkaspäästöt olisivat moninkertaiset verrattuna vanhaan kaasutinmoottoriin. Metaanikäytöllä päästöt olisivat olemattomat.
Tutkitusti uusien pienitilavuuksisten korkeaviritteisten bensiinimottoreiden pienhiukkaspäästöt ovat polttoainemäärään verrattuna paljon suuremmat kuin kohtuullisen uusien dieseleiden.
Joku autonvalmistaja jo lopetti niiden käytön uusissa autoissaan ja otti isomman koneen uuteen malliinsa.
Kaupungin bussit ja Saksasta ostetut dieselit voitaisiin muuntaa metaania käyttämään. Kuulemma busseissa tarvittaisiin metaanisäiliö katolle, jolloin eivät mahtuisi matalien siltojen alta entiseen malliin.