Menee jo typeryyksiin tuo viherliikenneideologia

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005609483.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=52c9bd1f71d8ced5ad582b9574753cfe

”Hallitus esittää sähköpyörän hankintaan 400 euron tukea – muutos voimaan pikavauhtia
Tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt. Rahan voisi saada pyörän hankintaan kerran kalenterivuodessa.”

Eli pienelle sakille maksettaisiin vuosittain tukiaiset, vaikka fillari kestää vuositolkulla. Ostat fillarin ja myyt sen sitten pois ja saat tuet uuteen fillariin.

Entäs niiden tukeminen, joille tuo fillari ei ole mahdollinen eikä julkisia vehkeitä kulje lähimaillakaan?

Tasapuolisuuden nimissä pitäisi nyssettömille alueille maksaa autonhankintatukea.

23 vastausta artikkeliin “Menee jo typeryyksiin tuo viherliikenneideologia”

  1. Juu, siinäpä se monelle on työpäivän pituudellekin lisää aikaa tehty kun poljet aamulla esim 50 km ja illalla saman matkan … maailma pelastuu

  2. Ei, kyllä nyt (kin) hallitus ajaa vain liike-elämän etuja ja veronmaksajien piikkiin.
    Siis 400€, jos hankin sähköavusteisen polkupyörän ja siis joka vuosi. Kukahan ministeri uskaltaa laittaa nimensä esityksen isäksi?
    Kannatettavaahan esim sähköavusteisten pyörien hankinta lienee mutta ei veronmaksajien piikkiin.
    Minä olen näillä sähköisillä (aurinkosähkö) laitteilla korvannut polttomoottorikäytteisen; tietenkin pisteliäitä kommentteja sain, mutta systeemi toimii ja en koskaan ole edes kuvitellut jotain avustusta. Itse olen kokeiluni ja toteutukseni maksanut.
    Alkaa tuo veronmaksajan kukkarolla käynti hipoa siedettävyyden rajoja.

  3. Tuolla summalla saisi palvelupussit kulkemaan Miinan ovelle eikä Miinan tarvitse ajella liikenteen seassa sähkö pyörällä .
    Vai onko tarkoitus että Miina jääkin auton alle ja kuolee terv tepivaari

  4. Siitä halvin sähköpyörä verkkokaupasta 529€ (valtion tuki -400€) = 129€, vois ostaa pois kuleksimasta. Uskokaa vaan niin laittaavat jonkun hintarajan ja kusetus alkaa/ pyörien hinnat nousee sen 400€….

  5. Ei tämä typerin idea ole mutta se on niitä juttuja jota voisi kokeilla, varmistaa tulokset ja jos se säästää tuplat saman verran terveydenhuollon menoja, sitten se oli hyvä idea.

    Itse ehdotin että työnantaja saisi ostaa henkilökunnan käyttöön sähköavusteisia pyöriä. Tällä hetkellä näin ei saa tehdä, se pitää kirjata yksittäiselle työntekijälle verolliseksi eduksi. Hain tässä sitä että voisi eri työntekijät lainata ja kokeilla – työnantajalle kannattavaa koska vähentää sairaspoissaoloja. Lisäksi valtion ei tarvitsisi maksaa tuosta mitään. Elina Lepomäki kommentoi ehdotustani ja totesi että nykylainsäädäntö ei taivu tuohon, mutta piti kyllä ideasta.

    1. Toimii metropoleissa, ei korvessa. Tässä eriarvoistetaan eri puolella Suomea asuvia ihmisiä. Tyypillistä politiikkaa ajaa syrjäkylät kadoksiin ja pakata ihmiset kuin karja ns vetovoimaisiin kuntiin. Ehdotan että kaikkien pitää saada se 400€ euroa, käytti pyörään tai mihin hyvänsä.

      1. Itse asiassa väitän että korvessa hyöty voi olla suhteessa suurempi, koska välimatkat ovat pidempiä.

        Kaupungissa teet monet asioinnit parin kilsan säteellä vaikka minkälaisella mummonpyörällä.

        Jos matkat on 10-20 kilometriä niin sähköavustus tekee aivan eri vaikutuksen.

        1. Kokeillepa talvella ajella polanteisella tiellä töihin syrjäteillä polkupyörällä pimeässä. Henkihän siinä lähtee.

          1. En minä mene autollakaan jos keli on tarpeeksi huono.

            Tottahan asiaan liittyy myös väylien kunnossapito. Se on asia josta hyötyy jokainen liikenneväline. Se on oma ongelmansa joka kieltämättä kaipaa huomiota.

            Mutta on väärin lukea sähköavusteisen pyörän syyksi ongelmaa joka kiusaa kaikkea Nivaa pienempiä kulkuneuvoja.

    2. Tulee vaan tällaisessakin mallissa ihmisten eriarvoisuus ongelmaksi. Mutta kyllä pyöräilyä, sähköllä tai ilman valtion tukea kannattaisi jotenkin sillä hyödyt ovat niin ilmeiset.

  6. Maksakoot ne ”metropolit” itse asukkaidensa fillarit eikä maksateta niitä muualla asuvilla, joilla sellaisten käyttö ei ole mahdollista.
    Tuo on puhdasta metropolien tukemista muiden kustannuksella.

    1. Juurikin näin. Ekohippien viherpiipertelyä. Ei ne sähköpyörätkään jää tekemättä ilman ”hiilijalanjälkeä”…

    1. Ei voi verrata polttomoottori mopoja eikä sähköpyöriä. Sehän tarkoittaa jos mopo porukkaa ei ole, ei tulla myymään moottoripyöriäkään.

    1. Kyllä ja joka 20 km kohdalle pitää perustaa akkulataus pisteitä, todella kustannus kelpoista, akut tehdään kiinassa, ei työllistä meitä pätkääkään ja pyörät yms tulee myös Kiinasta. Samaan aikaan miljardi kiinalaista ajaa polttomoottori vehkeillä….ja maailma pelastuu, kyllä tää ekoilu on ihan tekopyhää paxkaa.

  7. Akut kieltämättä tulevat kaukaa, mutta Helkamalla on ihan kotimainen pyörätehdas.

    Pyöriä valmistava, maahantuova ja markkinoiva Helkama Velox kuuluu Helkama Emotor -perheyrityskonserniin, samoin kuin kaapeleita valmistava Helkama Bica sekä maamme suurin polkupyörien vähittäismyyntiketju Suomen Polkupyörätukku

    Ja oletetaan nyt että jostain syystä maaseudulla ei haluttaisi näitä ostaa. Jos tämä lisää pyöräilyä kaupungeissa, se parantaa paitsi näiden henkilöiden terveyttä, myös kaupunkien ilmanlaatua ja siten kaikkien kaupunkilaisten terveyttä. Se puolestaan vähentää terveydenhuollon menoja ja siitä hyötyvät jokainen veronmaksaja Hangosta Utsjoelle.

    Mielestäni tämä on kokeilun arvoinen idea, kunhan hyväksytään että painetaan jarrua jos kokeilu ei tuo hyviä tuloksia.

    1. Niin. Edelleen. Nämä sähköpyörät on tehty vain kaupunkeja varten. Ei pitkiä taipaleita korvata pyörillä. Autot on sitä varten. Eli minusta tämä on syrjivää.

  8. Juu, siinähän suosittelen kokeilemaan kymmentä kilometriä mutkaisella epätasaisella soratiellä suuntaansa.
    Saattaa äkkiä loppua kiinnostus ajaa sellaisella ruokakassit kahvoissa.

  9. Nythän suunnitelmat kai muuttuu…se ei olekaan 400€ vaan joku prosentti tukea….eli ei mitään. Huomasitteko jotta muutama sähköpyöriä myyvä firma nosti jo valmiiksi hintoja…eli se siitä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *