Ostin netistä autoon uuden osan ihan oikealla varaosakoodilla.
Olen tehnyt sitä jo vuosia ilman ongelmia, vaikka kerran lähettivätkin väärät tukivarret, kun myyjän koodit olivat sekaisin.
Sekin tukivarsien vaihto hoitui ilman ongelmia myyjän laskuun.
Nyt tässä tapauksessa tuli osa, minkä päällä oli tarralappu ja ihan oikea osakoodi, vaan ei toiminut autossa.
Asiaa tutkittaessa ilmeni, että tarralapun alla oli laitteen runkoon valmistuksessa tehty koodi, jonka viimeinen kirjain olikin eri eli osa oli väärä.
Osat ovat samanmuotoiset ja sopivat liittimineen suoraan toistensa paikalle, mutta jotain eroa niissä on. Kuulemma ei maahantuojakaan osaa kertoa sitä eroa…
Olen nyt tehnyt reklamaation ja odottelen rahojani takaisin. Onneksi ostan lähes kaiken PayPalin kautta, niin todennäköisesti saankin ne.
Ehkä sekään ei ollut tarkoituksellinen huijaus. Ehkä myyjä luuli osan sopivan.
Mahdollista, mutta ei tiedä.
Mahdollista, mutta ei tiedä.
Käytetty osa, missä oli uusi tarra…
Huijaus voi tosiaan tapahtua monella tasolla. Myyjä voi huijata, tai hänen toimittajansa voi huijata.
Tärkeintä on olla valppaana. Vaikuttaa siltä että ostaessa olit valppaana. Tiesit mistä ostat, et maksanut suoraan ennakkona, yms.
Näin tukkukaupan alalla toimivana, kyllä meitäkin koitetaan huijata todella paljon ja monin tavoin. Koko ajan pitää olla enemmän väkeä vahtikoirana niin viestinnässä, pykälien tarkistuksessa kuin toki siinä ihan perinteisestä tuotetarkastuksessa. Tietyt teknologiat auttavat tuotetarkastusta, mutta mikään ei voita osaavaa ihmistä. Otetaan nyt vaikka tuoreen sesongin grillit joiden kiertue juuri eilen lähti liikkeelle. Se matka siitä ”meillä pitäisi olla tämän tyyppinen grilli valikoimassa” siihen että se on kuluttajalle ostettavana on melkoisen pitkä ja kivinen.
EU ei yhtään helpota asiaa vaikeaselkoisilla pykälillään jotka tulkitaan joka maassa eri tavalla.
No itse luotan merkkiliikkeen osiin ja vaihtotyöhön tosin aiemmin omatoimisesti, mutta kun hankkii tarvittavat työkalut niin hintaa tulee.