Talo elää tavallaan – vieras lähtee ajallaan. Muistamme nuo presidentti Urho Kekkosen legendaariset sanat. Meidän kotiin (Kihniö) on vieras asettunut taloksi, ottaen sosiaali – ja terveyspalvelut haltuunsa. Olisi edes miniä tai vävy ottanut ohjat käsiin, voisi ehkä paremmin sietää ja koettaa ymmärtää vahdinvaihdon talossa, mutta kun komento siirtyy uppovieraalle, joka heti näytti uuden kaapinpaikan ja jonka sana on laki. Onko ihme jos murinaa ja purnaamista kuuluu vähän joka puolelta.
Noin voi kuvata tuntoja joita kuntalaisilta jatkuvasti saan erilaisten yhteydenottojen muodossa. Vihaisia, totta kai ymmärrettäviä soittoja tulee joissa halutaan tietää, eikö sitä Pihlajalinnaa saada kuriin. Esimerkkinä vaikka se, miksi kuntalaiset eivät pääse oman kunnan kuntoutusaltaaseen kuntouttamaan itseään. Kallis allas ison osan ajasta tyhjillään, koska Pihlajalinna kieltää yksittäisiltä ihmisiltä siellä käynnin. Tässä vain yksi esimerkki siitä kuinka raivoissaan ihmiset ovat.
Mitä vastaan kysyjille, tuohtuneille kuntalaisille? Minulta kunnanvaltuutetulta on kädet sidottu selän taakse. Voin nostaa ihmisten tuntoja tapetille esim. valtuuston kokouksissa, olla yhteydessä eri päättäjiin, mutta minkäs teet, Kolmostien terveys on yritys ja sillä sipuli. Meillä kuntien päättäjillä ei ole päätösvaltaa yrityksen asioihin, ainoastaan sanan säilällä voimme sivallella.
Mitä minä höpisen, onhan terveyskeskuksen aulassa Speden pelien kaltainen laite, johon voi nappuloita painamalla kertoa tuntojaan palveluiden laadusta, voi ottaa yhteyttä ohjausryhmään, kertoa huolet ja murheet yrityksen nettisivuilla tai jonkin muun monimutkaisen reitin kautta. Turha on myöskään mennä valittamaan kunnantalolle, ei kuulu meille!
Elävässä elämässä asiakas tilatessaan palvelun, voi sen vaihtaa jos palvelun tuottajan ja tilaajan toiveet ja toteutukset eivät käy yksiin. Nyt meillä sosiaali – ja terveyspalveluiden käyttäjillä eli asiakkailla on vain joku hemmetin vaikeakulkuinen valituskanava, joka ei edes välttämättä johda mihinkään. Onko ihme jos ihmiset ovat käärmeissään, varsinkin kun ulospäin esitellään mittareita asiakkaiden lähes 100 prosenttisesta tyytyväisyydestä palveluihin.
Ai niin, mutta onhan meillä sopimuspaperit joita aika-ajoin tarkistetaan. Mitäs luulette hyvät kuntalaiset, kuinka ovelasti lakimiehet ovat sopimustekstit sorvanneet? Luuletteko, että sopimustekstiin vedoten palveluja ei heikennetä, asiakasmaksuja nosteta tai työntekijöiden selkänahasta kiskota jotta yritys saadaan voitolliseksi?? Aivan, sitähän minäkin.
Hannu Tiainen
Kyykystä ylös – yhteislistan valtuutettu
Eikös itse valtuutetut tarkoin lukenut ja allekirjoittivat sopimuksen. Olisi pitänyt lukea vieläkin tarkemmin.
Niinpä Pentti. Rivivaltuutetuilla oli kuulemma mahdoton tehtävä, kun iso nippu tuotiin juuri ennen valtuuston kokouksen alkua puheenjohtajan pöydälle. Näin kerrottiin ainakin Parkanossa käyneen. Toki Kihniössä pidettiin valtuustoseminaari jne. mutta varmaan vaikea oli lyhyessä ajassa perille päästä kaikista koukeroista. Itse en silloin vielä ollut valtuutettuna. Kun ajatellaan SOTEA, niin kuinkahan moni kansanedustaja lopulta lukee ja sisäistää koko valtavan paketin?
Olen jälkikäteen saanut sopimuksen, en tiedä onko ihan kaikki, mutta omalla järkivähälläni, niin tuli tuntuma, että kovin tulkinnanvaraista on monella kohtaa.
Suurella on aina ylivoima ja palkatut tuomarit. Eipä niille maallikkovaltuutetut oman työnsä ohella juuri mitään mahda.
Naapurikunnissa on siitä hyvä esimerkki. Saivat kylläkin nuriin viittä vaille allekirjoitetun sopimuksen. Joku kohta sopimuksessa ei ollut niinkuin piti. Työtä se vaan teettää paljon ja tietoa.
Eduskunnassa taitaa olla niin, että noudatetaan ryhmäpäätöksiä ja edustaja painaa vaan nappia.
En ollenkaan ymmärrä tuota Hannun juttua. Miksi yksityiset ihmiset eivät pääse… mihin ?
Minä Pihlajalinnan asiakkaana pääsen aina sinne minne tarvitseekin ja nopeasti.
Mikä se kohta on, josta kenkä puristaa muu kuin tehoton kunta ennen, joka ei toiminut niin kuin Pihlajalinna nyt ?
Heikki
Ennen pariskunnat saivat käydä keskenään vesijumpassa eli piti olla aina kaveri siltä varalta jos jotain sattuu. Nyt Pihlajalinnan hoitaessa terveyspuolta, niin se on kieltänyt käytön mm. Tukesin pykälään vedoten, eikä se halua palkata valvojaa. Kysyin sitä valtuustossa ja lupasivat selvittää, mutta en tiedä missä mennään kun tammikuu alkaa olla lopuillaan ja tässä kuussa piti selvitä. Milloin siirretään palveluja Parkanoon ja milloin mitäkin. Vanhusten tehostetussa palveluasumisyksiköstä Suutarinpihlajasta saan koko ajan yhteydenottoja eri ongelmista.
Noettekö nyt ymmärrä tätä Sipilän ajamaa hyvää valinnanvapautta yksityistämisen muodossa ja kaikkihan sitä haluavat?
Yksityinen vetää voittoja siirtäen ne kauas verottajan ulottumattomiin ja koht silleen hinnatkin nousee toki hinnat alenee niille jotka aiemmin ovat käyttäneet yksityistä kallista palvelua.
Eikö tuo vesijumppa ole nyt kokonaisuudesta millimetrin kokoinen ongelma. Neuvotelkaa ja pankaa kuntoon.
Juuri noin Niilo.
Aina kun tehdään tärkeä päätös pitää sopimukseen tutustua huolella.
Muutoin tuntuu kuin vedätettäisiin vaikka asia seisoo sopimuksessa.
Altaalla pitää olla valvoja joka osaa hommansa – aukioloajoista riippuen työllistää n 2-3 henkilöä.