Autoveron alennus – tulonsiirto – arvatkaa keille?

 

 

Uusien autojen vero laskee, uutisoitiin laajalti eilen 3.12 2018. Oikein taulukoilla näytettiin paljonko eri hintaluokan autot halpenevat. 30 000 euroa maksavan auton hinta alenee arviolta noin 600 euroa. Vastaavasti 60 000 hintaisen auton alennus on noin 2000 euroa. Tällä hallituskaudella autoveroa kevennetään 182 miljoonalla eurolla.

 

Sipilän hallitus päätti tehdä 182 miljoonan tulonsiirron hyväosaisille, mikä otetaan jostain pois. Kuka arvaa keiltä tuo summa rokotetaan? Ei liene vaikea arvata kun kyseessä on oikeistohallitus? Muilla kulutusveroilla se paikataan, tupakka – ja polttoaineiden verotusta kiristämällä. Sätkän kääriminen on tätä nykyä ollut köyhien ainoa huvitus – Sipilän hallitus lopettaa senkin. No, nouseehan bussilippujen hinnat polttoaineiden korotuksen myötä, että jos ei ole varaa resupussiin, eipä ole varaa joukkoliikenteen lippuunkaan. Säilyy nääs tasapaino köyhyydessäkin.

 

 

Jos minulla on varaa ostaa uusi 30 000 euroa maksava kärry, niin onhan tuosta summasta 600 euroa olematon raha, hyttysen kakka valtameressä. Alle tonnin alennukseen eivät taatusti autokaupat tyssää. Hyvin toimeentuleville kuitenkin annetaan ropo sieltä sun täältä, siitä se omaisuus karttuu ja pysyy riittävä etäisyys rupusakkiin.

 

Nyt kerätään joulurahaa köyhille perheille. Entä jos tuo 182 miljoonaa olisi annettu köyhille perheille? Joulu olisi tullut moneen köyhään perheeseen. Ai mutta, eihän noin voi tehdä. Miten sitten rikkaat ja hyväosaiset pääsisivät esille hyväntekijöinä, saisivat näin jouluna itselleen mielenrauhan ja puhdistaa ehkä huonon omantunnon? Kyllä hekin tarvitsevat hyvän joulumielen Lapin laskettelurinteillä ja hirsihuviloidensa lämmössä, muistellessa kuinka tuli joulupataan laitettua jopa seteleitä ja firman rahoja television keräykseen.

 

 

 

 

 

 

12 vastausta artikkeliin “Autoveron alennus – tulonsiirto – arvatkaa keille?”

  1. Oletko vertaillut autoverotuottoja kun autoveroa on laskettu vs.nostettu?

    Jutta Urpilaisen valtionvarainministeri aikana autoveroa nostetiin ja tuotto laski ihan kunnolla, mutta seuraavan verolaskun jälkeen tuotto nousi.

    Oletko aivan vakuuttunut siitä vasemmansiiven periaatteesta, että maksimaalinen verotus tuottaa maksimaalisen verotuoton?

  2. ”Sätkän kääriminen on tätä nykyä ollut köyhien ainoa huvitus – Sipilän hallitus lopettaa senkin.”

    Harvassa ja epäterveellisiä ovat köyhien huvit. Itse aikamme emännän kanssa himokkaasti tupakkeja käryytimme vaikka rahat oli tiukalla. Vuosien pinnistelyn jälkeen järki voitti, lopetimme ja kummasti alkoi näkkileivän päälle ilmaantua makkarasiivuja, elokuviissakin rupesimme käymään, ostettiiin ompelukone ja pölynimuri (osamaksulla toki) ja puna palasi poskille ja usko omaan itseen kohentui.

  3. Tämä muutaman satasen alennus 30 000€ autosta veron osuudesta on lähinnä vitsi. Nyt kun ajokortinkin ajaa yhä harvempi nuori alkaa olla jo ongelmia muutenkin, mistäs hallitus käärii lisää verotuloja… No, ne siirretään siihen auton käyttöön ja tiemaksuihin. Hullumaksi vaan menee.

    1. Äläs sano, monet perusnuukat suomalaiset saattavat sankoin joukon tarttua täkyyn ja näin autoverojen tuotto vain kasvaa ja ilmanlaatu paranee. Tiedä vaikka olisi vähän vara suorastaan laskea polttoaaineveroja.

  4. En millään jaksa uskoa, että 30 000 tonnin auton hankkimisen jarruna olisi 600 euroa, että nyt kun sen saa hinnasta pois, niin ihmiset ryntäävät autokauppoihin.

  5. Tupakka huvitus ?? Lueppa oikeaa tietoa tupakasta niin tiedät.

    Tupakkatuotteet vahingoittavat koko elimistöä. Suomessa tupakka aiheuttaa joka viidennen kuoleman aikuisiällä, eli vuosittain noin 5 000 suomalaista kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Joka kolmas syöpäkuolema on tupakan aiheuttama, ja joka viides sydän- ja verenkiertoelinten sairaus aiheutuu tupakoinnista. Keskimäärin tupakointi lyhentää elämää kahdeksan vuotta. Tupakointi on monien sairauksien riskitekijä ja pahentaa jo todettuja sairauksia. Vuodessa tupakkasairauksien hoitoon käytetään vähintään yhden keskussairaalan työpanos.

    Luotettavin tieto terveyshaitoista saadaan laajoista seurantatutkimuksista, joissa seurataan samoja henkilöitä jopa vuosikymmeniä. Näissä tutkimuksissa havaitaan edelleen uusia terveyshaittoja. Esimerkiksi tupakoivien meluvammat ovat vakavampia kuin tupakoimattomien.

    https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01066&p_hakusana=tupakka

  6. Nyt kaikki köyhät ostamaan uutta autoa ja mitä kalliimman sen enemmän saa verohuojennusta hinnasta.
    Samalla saat vähemmän päästöverotettavan menopelin sekin on säästöä.
    – Päätös oli helppo sillä se hyödytti eniten hyvätuloisia.
    Pienituloinen ei voi autoa vaihtaa vaan ajaa sillä vanhalla paljon verotetulla.

    1. Entäs jos kaikki keskivarakkaat ja suurituloiset ryhtyvät autonvaihtoon niin johan ropisee rahaa valltion kirstuun mistä sitten hyvinvointia köyhemmille ja ilman laaatukin paranee. Niinjaa tosiaan tulee tarjolle sopuhintaisia vaihtoautoja kaikille.

  7. Tyhjennetään kaikki autovarastot kerrankin täysin verottomina niin uudet kuin käytetytkin. Siinähän tulisi vaihdettu koko autokanta. Vanhan hyvitys olisi arvoitu verottomuuden kannalta. Sen jälkeen verotettaisiin uutta vain polttoaineilla ja tiemaksuilla rankalla kädellä eli käytön mukaisesti.

  8. Aikoinaan kun Ruotsissa autovero poistettiin se tapahtui yhdessä yössä, autokanta uudistui muutamassa vuodessa, kuinkas meillä…

  9. ”Jos minulla on varaa ostaa uusi 30 000 euroa maksava kärry, niin onhan tuosta summasta 600 euroa olematon raha, hyttysen kakka valtameressä. Alle tonnin alennukseen eivät taatusti autokaupat tyssää.”

    Kyllä ne kaupat tyssäävät suhteellisen pieniinkin hintaeroihin. Jos auton keskimäärinen kappalehinta laskee 500 euroa, kauppoja voi syntyä useita tuhansia vuodessa enemmän kuin korkeammalla hinnalla. Ruotsissa myydään yli 300 000 uutta autoa vuodessa. Suomessa uusia autoja myydään noin 120 000 vuodessa. Veroja Ruotsissa peritään joitain tuhansia euroja vähemmän per uusi auto. Vaikka autoveron alennus vaikuttaa myös uusien autojen hintoihin, ennen kaikkea se vaikuttaa käytettyjen autojen hintoihin niitä laskevasti, eli antaa mahdollisuuden saada vähän uudemman käytetyn auton sillä hinnalla, millä ennen veronalennusta saattoi saada vain vanhemman käytetyn auton. Pienituloisimpien kannalta on hyvä asia, jos he pystyvät aiempaa paremmin saamaan turvallisempia ja vähemmän polttoainetta kuluttavia uudempia käytettyjä atuoja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *