Kuolonkolarit vähentyvät vuosi vuodelta. Liikenne on koko lailla turvallista. Jopa hoitovirheisiin kuolee enemmän kuin liikenteessä. Kaikesta huolimatta viranhaltijoiden ja virkavallan silmätikkuna ovat autoilijat, nykyajan jahdatut lainsuojattomat.
Poliisi aikoo uutisen mukaan sakottaa tiellä liikkujia 60 000 enemmän kuin viime vuonna. Silmät kiiluen asetellaan ansoja, uusia laitteita hankitaan jotta ajojahdista saadaan kaikki irti. Teiden kunnossapidot ovat sivuseikkoja, eikä niiden laiminlyönteihin syyllistyneitä etsitä ja saateta vastuuseen. Huonoista teistä aiheutuvia kolareita ja autojen vahinkoja pistetään tylysti autoilijoiden piikkiin.
Voimaan astuva uusi katsastuslaki rankaisee kovalla kädellä vanhoilla autoilla ajavia. Ajokielloissa ja hylkäämisissä on tiettävästi odotettavissa rajua kasvua. Uudelleen käynnit rokottavat köyhiä autoilijoita, joiden on pakko liikkua omilla kulkuneuvoilla, kiitos maaseudun joukkoliikenteen alasajon.
Jos on autoilijoista tehty lähes kriminaaleja, ovat he myös valtion rahastusautomaatteja. Pienestä rikkeestä kolahtaa kova sakko. Autojen verotusta on kiristetty, muun muassa paketti – ja lava-autojen kohdalla. Iiro Viinasen -90 luvulla väliaikaiseksi tarkoitettu ajoneuvovero kummittelee yhä auton omistajien riesana.
Autoilijoita on aina jahdattu. Nyt siitä eräiden toimesta ollaan tekemässä ”kansanhuvia” jossa kilpaillaan kuka keksii parhaat keinot saada autoilijoita ”kiikkiin”, sakottaa eniten, kehittää uusia maksuja jne. Samaan aikaan yhä kiihtyvällä tahdilla kulkuyhteyksiä vaikeutetaan vuoroja lakkauttamalla.
Kaiken huippuna me vanhoilla autoilla pakotetut ajajat tuhoamme maapallon ilmaston. Ei ole takaa – ajetun lainsuojattoman autoilijan rooli hääppöinen, mutta taas kerran sydän kylmänä on ratin taakse lyöttäydyttävä. No, matka taittuu mukavasti, kun muistelee lapsuutta jolloin leikittiin rosvoa ja poliisia, kuten nyt 2000 luvulla, armaan maani maanteillä.
Hannu
Eivätkä nuo mainitsemasi maksut ole läheskään ainoita,
joilla meitä kuritetaan. Niitä on niin paljon suoria ja välillisiä maksuja, että en ala niitä tässä luettelemaan.
Se väliaikainen käyttömaksuhan tuli jo ennen Viinasta – 70 luvulla. Liimattiin postimerkki tuulilasiin. Vielä ei siitä väliaikaisuudesta ole päästy eroon, mutta odotellaan.
Katsastuskerrat harvenevat, niin hylkäävätkö helpommin ja saavat siten tuplakäyntejä.
Kaksi sanaa. Väliaikainen autovero.
Muistan sen kyllä Pentti. Eikö se kuitenkin poistunut ja otettiin uudessa muodossa Viinasen toimesta. Oliko niin, että puhuttiin myös ns. peräkoukkuverosta jolla kuorma-autoilijoita rangaistiin?
Kyllä tässä koko autoon kohdistuva vero (uudet autot) on aivan älytön. Siihen käyttömaksut, polttoaineverot jne jne. Paras kupattava oli valtiossa pitkään keski-ikäinen tehdastyöläinen, joka joi paljon ja poltti paljon, vaihtoi uutta autoa säännöllisesti ja ajoi paljon. Ennen hautaan laskemista oli verot maksettu ja verojen verot.