Olen uusinut läppärin, tulostimen, tabletin, kännykät ja vaimo myös osan.
Myyjä osaa myydä, mutta hän ei kysy sanallakaan heti-käyttövalmiudesta. Ja se onkin isompi ongelma kaikkine tietoturvineen jne…
Läppärin sain toimimaan kohtuullisesti, mutta tietoturva sopimuksen mukaisesti ei ollut asentunut päälle. Tuli kasapäin ohjeita painaa nappulaa ja toista. Soitin TeliaHelppiin ja sain asennukset ilmaiseksi: he mokasivat. He pääsevät ID- tunnuksella suoraan koneelle. Siinä oikaistiin myös muutama muu juttu.
Tulostin toimii omin neuvoin, mutta älä paina tulostus ”jonossa” keskeytä näppylää, koska se jää päälle vaikka poistat jonossa olevia tulosteita.
Tabletti saatiin oikeasti toimimaan vasta käymällä uudestaan myymälässä. Vaati gmailin uudelleen käytön, kun sitä ei oltu käytetty. Miksi hel… ssä ?
Tietoturva ei ollut myöskään asentunut päälle sopimuksesta huolimatta, vaan tuli litania painaa sataa eri näppylää. Voi ”huttu”.
Sitten tänä aamuna marssittiin myymälään. 15 min. ja he panivat asetukset kuntoon ja hommat heti toimimaan.
Vaatikaa myyjältä ostotilanteessa se, että hän panee asetukset ym.. paikalleen, että härveli on toimintakunnossa per heti.
Sama on hiukan täällä kun ostin uuden puhelimen. Siinä on tuo surkee androidin alusta enkä saa toimiin niin kuin pitäisi. Onnetonta kun Windowsia ei enää saa ja minun pitäisi tästä saada kopioitua tiedot uuteen. Kukaan ei edes neuvo, kun ostin sen Telian verkkokaupasta mokomankin.
Taitaa toimia Gigassa mutta maksanee. Tietotekniikkaa myydään keskeneräisenä en tiedä miksi?
Ehkäpä Kyuu osaa selventää miksi noin toimivat.
Tämä alusta korjausten jälkeen kommentoidun viestin lähettämisessä miettii parikymmentä sekuntia?
https://yle.fi/uutiset/3-10016639
– asiasta toiseen tekniikassa, älykäs valaistus säästäisi sievoiset summat vaikkapa hiihtoladulla ja miksei myös tievalaistuksessa ja kaupungeissa?
Se on totta, että kommentin lähettäminen hidastui. Mitäs siitä, onhan meillä aikaa.
No ei se hiastuminen ainakhaan haittaa, mutta tosiaan, mie vaihoin Lumian androidiin, joku hiiskatin hieno ja kallis puhelin ja ees yhteystietoja, ei ees myöhemmin ammattilaisekkaan saahneet siirrettyä, en voi käsittää.
Sori, siis kommenttien hiastuminen ei minua haittaa.
Valitettava asia on, ettei se myyjäkaupassa osaa laitetta asentaa.
Kaupan ”tietotekniikan osaajat” puolestaan eivät sitä siltäistumalta tee.
Jos jätät laitteen laitettavaksi, se ei ole oikein, koska ne ”tietotekniikan osaajat” eivät tiedä, mitä sinä siinä haluat eivätkä tiedä sähköpostisi tai muun ohjelmasi käyttäjätunnuksia ja salasanoja, jota et tietenkään millään lapulla heille vahingossakaan jätä jne. jne.
Tosiasiassa sinulle myydään ”rautaa” ja lähdetään siitä, että ostat jostain muualta sen asennuspalvelun.
Nyt kävi niin, että marssittiin Hämeenkadun DNA- myymälään ja kerrottiin kännykän ja tabletin asennusongelmat tietoturvineen. Ei ollut ruuhkaa. Nuori nainen kuunteli hoiti perusasetukset jne.. asiat vartissa kuntoon. Nyt toimii. Eli kannattaa vaatia myyjältä paras palvelu. Ja näin se tässä tapauksessa onnistui ja vielä hyvin.
Toinen tapaus: Minulla on kiinteä Sonera laajakaistayhteys. W 10 päivitys kesti puoli päivää, ja oli huono. Palautin järjestelmän viikon takaiseen kuntoon, mutta painoin väärää nappia. Sieltä hävisi Mozillat jne.. paljon muuta, mutta onneksi painoin myös oikeaa nappiakin, joka säilytti entiset ”omat tiedostot”.
Onneksi Outlookissa, joka on Mozillan kanava, säilyivät arkistoidut e-mail- tiedot, vaikka Mozillasta ne hävisivätkin.
Oli pakko soittaa TeliaHeppiin ja, hommat saatiin alta aikayksikön kuntoon- suosittelen , vaikka maksaa yhteysajasta n. 2 € / min.
Mulla meni kauan ennenkuin sain tietokonemodeemin toimimaan. Jouduin soittamaan monta puhelua.
Mulla menee aina jonkin aikaa, koska apua asiallisesti ei saa tai joutuisi maksamaan hävyttömän kiskurihinnan per minuutti.
Toisaalta osaan jokaikisen laitteeni melkoisen perusteelllisesti sen jälkeen, joten en apua juurikaan sitten tarvitse.
Hävitin aamulla yhden vuoden 2001 kuittimapeista ja silmään sattui Verkkokaupan kuitti HPn XE3 laptopista. Taisi maksaa silloin noin 3500.
Siinä oli silloin toimivat ohjelmistot jo heti mukana (mm, Win 2000 ja Office). Ei silloin tarvinnut tapella koneen kanssa, ei muuta kuin käyntiin ja työskentelemään sillä.
Käytin konetta todella pitkään ja se on edelleen hengissä. Yritin viime vuonna asentaa siihen Win XP:n jotta olisin voinut lahjoittaa sen hyötykäyttöön Viroon. Se XPn asennus ei kuitenkaan enää onnistunut.
Nykyisin saa jo alun alkaen suhtautua ostoksiin niin, että menee tuntitolkulla taistellessa koneen kanssa ennen kuin se alkaa tottelemaan isäntäänsä. Pitää kieltää mahdoton määrä asioita, ennen kuin kone uskoo että sen pitää olla orja eikä isäntä.
W xp:n ylläpito on loppunut aika päiviä sitten. Samaten W:n monet selkeät hyvä ohjelmat. Tämä W-10 on minusta aivan persiistä päivityksineen.
Riippuu ihan käyttötarkoituksesta millainen käyttis on kelvollinen siihen tarkoitukseen.
Minulla on yhdessä tornikoneessa kytkin, jolla voin valita käynnistyykö se Win 3.1 vaiko Win ME käyttikseen. Käytin sitä viimeksi eilen Win ME asennossa.
Toisessa tornikoneessa on Win 2000. Monessa läppärissä on Win XP ja ne pelittävät hyvin omassa tarkoituksessaan. Yhdessä läppärissä on Win 8.1, eikä ole mitään syytä päivittää. Useassa läppärissä on Win 10 ja tulen niidenkin kanssa toimeen.
Oikeastaan tykkäsin DOS-käyttiksestä. Se teki täsmälleen sen mitä minä halusin, eikä yrittänyt olla minua fiksumpi.
On sinulla kerrakseen vanhoja ohjelmia mutta, jos niillä pärjää ”uudessakin maailmassa” niin ok.
DOS on niin mennyttä, että siitä ei edes kannata enää puhua.
Käytän edelleen DOSia ja/tai komentoikkunaa.
Yhdet DOS-ohjelmistot toimivat vielä Win 8.1, mutta ei enää Win 10. Siten kehitys ei välttämättä mene parempaan suuntaan. Pitäisihän uudessa käyttiksessä toimia vanhat ohjelmistot.
Suomessa on todella, todella todella TODELLA TODELLA harvassa yrityksiä, joissa on osaamista tämä hoitaa. Valitettavasti tunnen asian ns. keittiön kautta aika hyvin. Giganttia ja Poweria kannattaa välttää kuin pahintakin ruttoepidemiaa.
Käyttövalmiiksi asennus on hyvä käytäntö. Meidän yritys tekee sitä yrityksille, mutta sama pätee kuluttajillekin. Koneen pitää paitsi olla valmis, mutta siihen pitää myös sisältyä pitkän matkan suunnitelma. Ei riitä että kone käynnistyy nyt, vaan käyttäjä pitää opastaa pitämään siitä huolta.
Ei autokaan toimi vuosia ellei sitä pidä kunnossa, niin ei myöskään tietotekniikka.
Oikein hyvä !!!
Kirjoittelin Aamulehdellä niitä tietotekniikan vinkkiblogauksia joskus. Pitäisiköhän taas innostua. Toki tietoturvapäällikkönä näkökantani on usein vähän eri kun arjen perusasiat, mutta joskus tulee ideoita mieleen.